Tafelblad lijmen

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik weet dat ik er mijn broek ga aan scheuren, gisteren hout gehaald voor het nieuwe blad 270€ en nu nog schaven lijmen en 2K er op Plus omruilen!!!!!
 

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
Het gaat in dit geval om dat er beestjes in het spinthout zouden kunnen komen. Maar dat zal binnen niet gaan gebeuren. Houtworm is uiteraard een ander verhaal. Houtworm maakt geen onderscheid tussen spint of ander hout.
ik ben het hier niet helemaal met je eens Jelmer, houtworm maakt wel degelijk onderscheid tussen spinthout en kernhout, vooral de larve van de spinthoutkever die veelal voorkomt in Nederland zal toch vaak alleen het spint aantasten, en het kernhout laten voor wat het is.
Hier een goede gids over houtborende insecten en schimmels. http://www.joostdevree.nl/bouwkunde...asiet_houtworm_boktor_enz_www_rentokil_nl.pdf

wel ben ik met je eens Jelmer, dat de kans dat ze binnen "ineens" zijn, best klein is. Dan had je dit allang moeten zien.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
.............. Houtworm maakt geen onderscheid tussen spint of ander hout............

O, houtworm maakt wel dégelijk onderscheid tussen spint- en kernhout.
Spinthout is relatief zacht en zit boordevol zetmeel, waarmee het een ware snoepwinkel is voor die beessies.
Als ik hout inkoop, krijg ik er altijd gratis een kudde houtwormen bij, van allerlei soorten en maten. In eikenhout zitten veel doodskloppertjes, in lariks vooral heipaalkevers en boktorren. Ik word daar echt niet nerveus van, want die dieren zitten alleen maar in het spinthout en dat verwijder ik altijd volledig.

Bijgaand twee foto's van een heipaalkever-larve, die ik tegenkwam in een lariks. Hier is prachtig te zien dat hier dier lekker door het spinthout aan het knagen was, en abrupt omkeerde toen-ie het kernhout tegenkwam.

Wim.
 

Bijlagen

  • IMG_3062.JPG
    IMG_3062.JPG
    52,1 KB · Weergaven: 298
  • IMG_3059.JPG
    IMG_3059.JPG
    61,4 KB · Weergaven: 299

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Kijk, zo leer ik ook nog eens wat bij over houtworm. Heerlijk zo'n forum! Bedankt.

@Rudy. Jammer dat je er nu bij inschiet qua kosten. Ik zou er iig niet mee akkoord zijn gegaan. Ook al was het familie. Na 4 jaar.
Het oude blad zou je nog kunnen hergebruiken en kunnen verkopen.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Ik weet dat ik er mijn broek ga aan scheuren, gisteren hout gehaald voor het nieuwe blad 270€ en nu nog schaven lijmen en 2K er op Plus omruilen!!!!!

Je zou een commerciële geste kunnen doen om je uren niet door te rekenen, maar de klant (of dit nu familie is of niet) zou wel de "hardware" (hout + 2K +...) moeten betalen
Het zou anders zijn mochten ze geklaagd hebben over het spinthout bij oplevering of de eerste 30 dagen, maar toch niet na 4 jaar?

zelfs de scheur valt na 4 jaar niet meer onder garantie of goodwill. Ook hier zou je kunnen aanbieden om gratis het blad door te zagen en opnieuw te lijmen en lakken maar dit kan niemand van je verwachten

wat ga je doen als de 2K laag begint te slijten? ook gratis vernieuwen?
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Zuur Rudy, maar ik ben het wel eens met bovenstaande 2 reacties.. lijkt me toch niet dat je zoveel kosten moet gaan maken na 4 jaar.

Over de houtworm, is het dan normaal dat dit in planken zit die je inkoopt? Wordt dit niet standaard behandeld? Moet je dit altijd zelfs eerst behandelen met anti houtworm spul of het spint eraf zagen?
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Hi Tympy,

Het hout wordt inderdaad niet preventief behandeld. tot enkele jaren geleden werd het hout tot boven de 60-65 graden verwarmd ( langere periode ) tijdens het proces in de droogkamers. vandaag de dag wordt er niet een hoge temperatuur gehaald om de houtbeestjes te doden.

Daarom is het inderdaad aan te raden om het gekochte hout via een houthandel preventief te behandelen of voor het afwerken van het product. Wij gebruiken veel spinthout omdat wij veel meubels maken met 'live egde' en extern aangekocht hout wordt altijd behandeld, eigen gedroogd hout in onze vacuum droogkamer kan het hout een erg hoge temperatuur omdat er geen lucht in de droogkamer zit en hierdoor de beestjes en schimmels doodt.

Er zijn natuurlijk houtsoorten die erg gevoelig zijn voor houtbeestjes als het jaren opgeslagen staat of aan het winddrogen is zoals iep beuk eik en fruithoutsoorten.

@ berghout scheepswerk; beetje buiten het topic maar ik waardeer je kennis en het tijd nemen voor reacties op vragen of onduidelijkheden voor forumleden!
@ topic starter Rudy; het is aan te raden als het bedrijfsmatig gemaakt en geleverd wordt een algemene voorwaarden op te stellen die gericht is op je werkzaamheden, NIET om onder problemen uit te komen maar wel om onduidelijkheden te splitsen in kwaliteit, slijtage en gebruik van de tafel. dit kan natuurlijk ook met een korte bijlage waarin je wat kernpunten uitlegt over gebruik van vulmiddelen, wat er verwacht mag worden, houtkwaliteit ( spinthout kernhout kwartiers dosse ed) en afwerkingen. succes! in mijn mening had je wel moeten weten wat kern en spint is en dit evt te preventief te behandelen om ongemakkelijke situaties als deze te voorkomen. Ik weet niet of het al voorbij is gekomen maar is het niet verstandig om te kijken of er wat problemen zijn met het bevestigen van het hout aan staal ( werking, schroeven te strak, gaatjes te klein ed) waardoor dit probleem naar voren is gekomen nu net wanneer men begint met stoken en drogere lucht in huis krijgt?

mvg wilco
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
zelfs de scheur valt na 4 jaar niet meer onder garantie of goodwill. Ook hier zou je kunnen aanbieden om gratis het blad door te zagen en opnieuw te lijmen en lakken maar dit kan niemand van je verwachten

wat ga je doen als de 2K laag begint te slijten? ook gratis vernieuwen?

Een massief houten tafelblad hoort onder normale gebruik omstandigheden niet te scheuren, niet na 4 jaar, niet na 10 jaar, zelfs niet na 20 jaar. Mits de constructie goed is: goed droog hout, genoeg lijm, op de juiste manier aan het onderstel vast gezet.
Die scheur wijst op een constructieve fout.
Iedere serieuze meubelmaker (professioneel of hobbyist) zal dit kosteloos oplossen. Dat is een erekwestie!

Een massief houten meubel maak je meestal voor tientallen jaren.

Slijtage aan de laklaag valt gewoon onder gebruik.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,
Ik zit met een probleem:ik krijg mijn planken lengte 240 niet op juist op breedte geschaafd er zit tussen begin en einde 4MM verschil !Hoe lossen jullie dit op mijn tafellengte van de vandiktebank is 120 lang .
Gr,
Rudy
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Rudy,
Dat is wel een heel klein vlakbankje. Als je commercieel wilt werken, zie dan uit naar een grotere.
Maar zelfs met zo'n kleine kun je vrij zuiver vlakken, als de machine perfect is ingesteld. Elke machine heeft wel een afwijking, zelfs de allerbeste. Maar het is wel vervelend als die afwijking groot is. Check die instelling!

Verder kun je de afwijkingen van de machine wel compenseren, als je daar bedreven in bent.
Als een geschaafde zijde de neiging heeft om hol te worden, kun je eerst de beide uiteinden alvast verarmen. En als-ie de neiging heeft om bol te worden, dan schaaf je eerst het middelste deel alvast weg.
Wim.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
4mm verschil bij het vandikte schaven???? Ongeacht de tafellengte mag (of kan) dit normaal gezien niet gebeuren.
Is de vandiktetafel wel gezekerd (vastgezet) tijdens het schaven?
Hallo André,
Ik bedoel wel haaks schaven niet op dikte schaven
IMG_2531.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Dan gaan het eerder je verlengtafels zijn die niet helemaal vlak staan tov de tafels van de vvd?
 

tuoh

Oud hout
Dan gebruik je de niet de vandikte, maar wel de vlakbank, is een wereld van verschil.

Vlakken en haaks schaven is ook niet meer dan dat, hout op een uniforme dikte en breedte brengen gebeurt onder de vandikte.
Maatverschillen bij het vlakken een haaks schaven zijn normaal, niet elke gezaagd stuk is mooi recht en evenwijdig. Het is aan de man van dienst om na elke schaafbeurt even met een rolmaat te kijken of ie min of meer evenwijdig blijft schaven. Zo kan je te grote maatafwijkingen tijdens het vlakken corrigeren.

Zoals te zien aan het stuk hout op de machine is er tussen tafel en hout enige ruimte, word dat veroorzaakt door een te hoog afgestelde tafelverlenging aan de voorzijde?
Bij het vlakken en haaks schaven doen dergelijke tafelverlengingen doorgaans meer kwaad dan goed, tenzij ze foutloos uitgelijnd werden op de bestaande tafelbladen.
Op een vlaktafel van 1200mm moet je probleemloos stukken van 2400mm recht kunnen vlakken en haaks schaven zonder verlengingen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Initieel heb je dan 600 mm op de tafel liggen en 1800 mm moet je zelf ondersteunen. Aan het einde bungelt er dan 1800 mm over de rand.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Dan gebruik je de niet de vandikte, maar wel de vlakbank, is een wereld van verschil.

Vlakken en haaks schaven is ook niet meer dan dat, hout op een uniforme dikte en breedte brengen gebeurt onder de vandikte.
Maatverschillen bij het vlakken een haaks schaven zijn normaal, niet elke gezaagd stuk is mooi recht en evenwijdig. Het is aan de man van dienst om na elke schaafbeurt even met een rolmaat te kijken of ie min of meer evenwijdig blijft schaven. Zo kan je te grote maatafwijkingen tijdens het vlakken corrigeren.

Zoals te zien aan het stuk hout op de machine is er tussen tafel en hout enige ruimte, word dat veroorzaakt door een te hoog afgestelde tafelverlenging aan de voorzijde?
Bij het vlakken en haaks schaven doen dergelijke tafelverlengingen doorgaans meer kwaad dan goed, tenzij ze foutloos uitgelijnd werden op de bestaande tafelbladen.
Op een vlaktafel van 1200mm moet je probleemloos stukken van 2400mm recht kunnen vlakken en haaks schaven zonder verlengingen.


Tafelverlenging aan de voorzijde staat volgens mij juist heb ik gemeten met een alu lat.

Op een vlaktafel van 1200mm moet je probleemloos stukken van 2400mm recht kunnen vlakken en haaks schaven zonder verlengingen.
Als de plank er bijna over is kan ik ze niet meer houden en helt ze een beetje naar onder waardoor er minder afgenomen wordt.
Ik probeerde dit op te lossen door die verlengingen te plaatsen!
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
mijn ervaring met een Elektra Beckum 260 - maar helemaal geen expert - is dat je best/eventueel enkel een tafelverlenging hebt aan de uitvoerzijde (dus na schaven). Niet aan de aanvoerzijde aangezien je dan het hout kan liften. Als je nu bovenstaande foto bekijkt zie je dat je het hout lift door de aanvoertafel. Volgens mij moet je een balk die aan 1 kant breder is met de breedste kant aanvoeren evt tegen de vezels in), anders maak je de smalle kant nog smaller en tegen dat je de brede kant wil schaven wordt die gewoon van de messen weg getild.

ben zeker dat er hier op het forum mensen zitten met een ton meer ervaring...:eek:
 

tuoh

Oud hout
Als de verlenging in lijn ligt met het blad dan ben je dat stuk hout (op de foto) aan de holle kant aan het schaven?

Hout, langer dan de tafels lang zijn, word best altijd met de bolle kant op tafel gelegd, dan begin je te schaven meer naar het midden toe zodat de bolling gelijkmatig verdwijnt en de beide uiteinden ongeveer even hoog blijven.
Als je een lange holle plank wil rechten moet je bij de eerste passen zowel vooraan als achteraan even veel wegschaven. Maar schaven op deze manier levert nogal vaak een hol geschaafde kant op.
Dit komt omdat het achtereind van de plank bij het schaven niet volledig op de tafel(verlenging) steunt, maar er nog deels onder hangt! Bij het schaven word dan automatisch dat achtereind omhoog gedwongen door de tafelrand. Gevolg, nog steeds een holle plank na het schaven.

ps: goed machinaal schaven vraagt van de gebruiker evenveel gevoel en kennis als manueel een plank schaven.
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
mijn ervaring met een Elektra Beckum 260 - maar helemaal geen expert - is dat je best/eventueel enkel een tafelverlenging hebt aan de uitvoerzijde (dus na schaven). Niet aan de aanvoerzijde aangezien je dan het hout kan liften. Als je nu bovenstaande foto bekijkt zie je dat je het hout lift door de aanvoertafel. Volgens mij moet je een balk die aan 1 kant breder is met de breedste kant aanvoeren evt tegen de vezels in), anders maak je de smalle kant nog smaller en tegen dat je de brede kant wil schaven wordt die gewoon van de messen weg getild.

ben zeker dat er hier op het forum mensen zitten met een ton meer ervaring...:eek:

Ik heb de invoertafel weg gelaten en het gaat veel beter!!!
Bedankt Wimpie.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Als de verlenging in lijn ligt met het blad dan ben je dat stuk hout (op de foto) aan de holle kant aan het schaven?

Hout, langer dan de tafels lang zijn, word best altijd met de bolle kant op tafel gelegd, dan begin je te schaven meer naar het midden toe zodat de bolling gelijkmatig verdwijnt en de beide uiteinden ongeveer even hoog blijven.
Als je een lange holle plank wil rechten moet je bij de eerste passen zowel vooraan als achteraan even veel wegschaven. Maar schaven op deze manier levert nogal vaak een hol geschaafde kant op.
Dit komt omdat het achtereind van de plank bij het schaven niet volledig op de tafel(verlenging) steunt, maar er nog deels onder hangt! Bij het schaven word dan automatisch dat achtereind omhoog gedwongen door de tafelrand. Gevolg, nog steeds een holle plank na het schaven.

ps: goed machinaal schaven vraagt van de gebruiker evenveel gevoel en kennis als manueel een plank schaven.

Ok André,ik doe mijn best om je raad uit te voeren(zal niet gemakkelijk zijn)!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.