Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 5 van de 9 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 50 van de 85

Onderwerp: Tafelblad lijmen

Hallo,

Nog een paar vraagjes:

Hoeveel domino's zetten jullie tussen 2planken vr een tafelblad lengte 2400 dikte 30 ?
    Ik heb de indruk dat ik de planken te fel aanspan tijdens het lijmen, wat is de juiste druk en hoe kun je dat zien(aan de lijm die er tussen uitkomt)?

Gr,
    Rudy

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Om de 20, 25 cm.

Aanspannen: eerst handvast, na even wachten nog even aanhalen (geeft de lijm de tijd in te trekken, wat weer 'ruimte' geeft). Je wil pareltjes lijm zien verschijnen op de hele naad.

Het mooie van een massief blad is juist toch ook dat als er iets mis mee is, je de gehele plank weg zou kunnen zagen? Vervolgens de randen weer vlak en haaks maken om een nieuwe plank in te lijmen? Dan hoef je slechts de hoeken weer mee rond te frezen en het blad opnieuw af te werken?
    Wellicht, zoals eerder aangegeven, is dat commercieel niet de netste oplossing, maar om er nou een nieuw blad op te leggen voor praktisch niets... Evengoed is dat na het maken van een nieuw blad nog een optie om te doen...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert Vanderveen Bekijk Berichten
    Om de 20, 25 cm.

Aanspannen: eerst handvast, na even wachten nog even aanhalen (geeft de lijm de tijd in te trekken, wat weer 'ruimte' geeft). Je wil pareltjes lijm zien verschijnen op de hele naad.
    Hoe lang is even wachten?

1 á 3 minuutjes wachten.

Gewoon telkens die klemmen een stukje strakker. Als je de lijm elke keer ff wegveegt, dan zie je zelf of die naad nog pareltjes "produceert ". Als dat gestopt is, kan het niet meer strakker en is het goed. Minimaal 24 uur laten drogen. Liefst langer.
    Laatst gewijzigd door The Boktor; 25-10-19 om 18:10.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Hoe lang hangt ook af van de lijm en temperatuur. Heb je lijm met een korte open tijd (zoals Soudal) en is het meer dan 20° in de werkplaats, mag je niet treuzelen.
    Soudal lijm zal ik niet meer gebruiken voor een tafelblad.
    Beuk reageert ook anders op lijm dan eik. Ik smeer de lijm op de naden, leg ze tegen elkaar en dan de klemmen er op. Zonder treuzelen, want dan kan het al te laat zijn.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Hoe lang hangt ook af van de lijm en temperatuur. Heb je lijm met een korte open tijd (zoals Soudal) en is het meer dan 20° in de werkplaats, mag je niet treuzelen.
    Soudal lijm zal ik niet meer gebruiken voor een tafelblad.
    Beuk reageert ook anders op lijm dan eik. Ik smeer de lijm op de naden, leg ze tegen elkaar en dan de klemmen er op. Zonder treuzelen, want dan kan het al te laat zijn.
    Ik ga titebond gebruikende die ik van Toixq gekocht heb.

Is deze opening te groot om te lijmen ?
    IMG_2533.jpg
    IMG_2532.jpg
    Laatst gewijzigd door rudy; 31-10-19 om 11:59.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Ik hanteer de regel dat je het met je handen moet kunnen dicht duwen. Dan ben je zeker dat je het met klemmen ook kan. Beter hol dan bol, dan komen de uiteinden niet los na verloop van tijd.

ik zou de opening te groot vinden, maar dat is persoonlijk... Met kracht klemmen om ze toe te krijgen is achteraf vragen om problemen....

Kleine tip: als je een invalzaag hebt (of een cirkelzaag, maar dan een goede geleider gebruiken), zaag dan op de streep nog eens door, dan is die opening weg, zo heb ik het overlaatst ook gedaan

Groetjes,

Christophe

Forum Rechten