Hammer A3 31: vlakheid tafels

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Beste forumleden,

sinds een kleine week ben ik de gelukkige eigenaar van een Hammer A3 31. Ik heb de machine tweedhands gekocht en heb ondertussen volledig schoongemaakt. Na het schoonmaken heb ik de vlakheid en het coplanair zijn van de vlaktafels gecontroleerd door middel van een machinewaterpas en voelerplaatjes. De vlaktafels blijken vlak te zijn in de lengte richting (dus de doorvoerrichting van de vlakbank) en tevens coplanair. Dwars op de lengte richting (de breedte dus) zijn beide tafels echter hol met in het midden van de vlakbank circa een holte van 1 tiende mm tov de randen. Zijn er nog mensen die een gelijkaardig fenomeen vaststellen op hun vlakbank?

Ik heb met betrekking tot dit onderwerp reeds contact genomen met Felder en zij geven aan dat dit een normaal verschijnsel zou zijn. Ik ben hier echter kritisch over...

Alvast bedankt voor jullie reactie.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Zou je zelf met 0,1 mm precisie de vlakbank kunnen gebruiken/toepassen dan is het een probleem. Dat zal echter alleen met zeer vakkundig gebruik naar voren kunnen komen en daarvoor is de machine niet helemaal ontworpen?
 

tuoh

Oud hout
Zou er zeker mijn slaap niet voor laten, die 0,1mm maakt in de praktijk niks uit. Er word hout verwerkt met dito toleranties, geen metaal.

Je moet voor de aardigheid maar eens een stuk hout meten ( met een goede schuifmaat) dat juist door de vandikte gelopen is, daar zijn de verschillen soms veel groter.
Verschillen kunnen hier makkelijk oplopen tot 0,4 à 0,6mm! Deze verschillen meet je niet allen bij een hobbymachine trouwens, de prof. machines zijn niet veel beter:p
Maar ook deze verschillen merk je niet in het verder verwerken van het hout.

Een metaalbewerker vind dit cijfers om van te gruwelen, maar voor een houtbewerker is alle verschil onder de 0,5mm doodnormaal. Bij klassieke machines welteverstaan, bij cnc machines word er wel tot 0,1mm gewerkt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik heb op mijn harde schijf een document dat je mss van dienst kan zijn, nl. een Amerikaanse ‘adjustment guide’ voor de A3 31. Mocht je die willen hebben, stuur me dan een PB.

Maar Tuoh heeft wel een punt. Een stuk hout dat drietiende verschilt van eind tot eind is gewoon recht.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik ontdekte na enkele jaren dat de uitvoertafel van mijn combi C3 31 hol was, 0,13 ongeveer. Na overleg met de leverancier is een monteur geweest die in combinatie met een uitgebreidere nastelbeurt van de machine (tegen schappelijke vergoeding) de afwijking onder de 0,1 mm wist te brengen. Met verwondering gezien hoe flexibel zo’n gietijzeren blad is. Daarvoor en erna eigenlijk nooit problemen gemerkt met het schaafbeeld. I stel zelf regelmatig het invoerblad af naar behoefte, bijv. wanneer ik langere planken iets hol wil schaven voor het verlijmen van een tafelblad.

Succes! Fons
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Heb je toevallig gezien hoe die monteur dat klaarspeelde? Dat zou ik namelijk wel interessant vinden.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Als ik me goed herinner wist hij dat te bereiken door te spelen met de afstelling tussen de drie punten waar het uitvoerblad aan is bevestigd, c.q. op steunt. De twee punten van het scharnier weer het blad mee naar boven wordt gekanteld en het derde punt waar het wordt gezekerd met de grendel. Ik weet niet meer exact hoe hij dat deed, maar belangrijk uitgangspunt is natuurlijk wel dat het blad op de juiste hoogte boven de beitels komt te staan en zodanig wordt afgesteld dat het invoerblad naar wens in hetzelfde horizontale vlak kan worden afgesteld. ik heb nadien nooit meer zelf aan het uitvoerblad gesleuteld buiten de normale uitvoerhoogte afstelling. De eerder genoemde handleiding kan je hopelijk hierbij op weg helpen.

Fons
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik heb deze machine niet. Het gaat mij meer op de manier hoe het blad gemanipuleerd werd. Gewoon algemene interesse.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.