Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 28
    Heb nu toch de steel gebruikt die ik erbij had gekregen, kan altijd later nog een steel maken van de stammetjes Essen.
    Vond de steel eigenlijk te groot, maar heb er een stuk af kunnen halen, waardoor hij nu wat meer in verhouding lijkt,
    De steel steekt ongeveer 6mm door de kop heen. Denken jullie dat als ik er een (hardhouten) wig in sla en ook nog een stalen kram in moet, of is de wig alleen wel genoeg.
    Het gat in de bijlkop is iets schuin naar boven toe, en de passing is erg strak.
    IMG_20191017_081036_2.jpgIMG_20191014_161749_2.jpg

Ik heb een passende eikenhouten wig gemaakt en de bijl afgemaakt. Vind hem goed gelukt.
    Heb ook nog een rvs bus gedraaid en aan het einde vd steel gezet, voor een touw of om hem op te hangen.

IMG_20191021_172849_2.jpgIMG_20191021_172730_2.jpg

Een wig in een hamer- of bijlkop word beter diagonaal geplaatst, geeft meer houdkracht.
    Wel een mooi geheel geworden.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Mooi ding geworden. Het scherp is vrij ver naar beneden gedraaid. Merk je daar bij het hakken wat van?

Dat de spie diagonaal wordt geplaatst heb ik nog niet eerder gezien bij bijlen.

Ziet er mooi uit. Doet'ie het ook goed?

Vind hem helemaal niet te lang eigenlijk!
    Ik pak elke keer de bijlen met een wat lichtere kop en langere steel
    www.gogreenbuddy.com mijn dagelijkse bezigheid om groene activiteiten te promoten!

Ja hoor, hij werkt goed, heb al een boompje mishandeld met de bijl. :-) En wat klein kloofwerk gedaan.
    Het is echt een kleine hakbijl, de kop weegt iets minder dan 600 gram en hij is 35cm lang.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Een wig in een hamer- of bijlkop word beter diagonaal geplaatst, geeft meer houdkracht.
    Wel een mooi geheel geworden.
    Dat lijkt me vreemd om te doen, misschien dat het met een stalen wig zin heeft. Ik had het gat ovaal gemaakt, en de lange kanten vd ovaal heb ik aan de bovenkant wat taps gevijlt ongeveer een 0.5mm aan ieder kant, de wig duwt het hout dus in de breedte waardoor de kop nooit los kan komen.

Nou, zo vreemd is dat niet. Een diagonaal geplaatste wig dwingt de steel zowel in de breedte als in de lengte open.
    Het is net in de lengterichting dat er eerst speling komt te zitten tussen steel en bijlkop.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Nou, zo vreemd is dat niet. Een diagonaal geplaatste wig dwingt de steel zowel in de breedte als in de lengte open.
    Het is net in de lengterichting dat er eerst speling komt te zitten tussen steel en bijlkop.
    Heb je daar foto's van? Ik heb dat nog nooit gezien, wel dat ze er twee als een kruis in slaan maar diagonaal nog nooit.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten