Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Bijlkop gesmeed en wil nu de steel maken van Essenhout.

Hallo allemaal.

Ik heb met m'n collega's een workshop smeden gedaan en daarbij een bijlkop gesmeed, en nu kregen we er een steel bij om
    die er later aan te zetten. Ik vind deze steel veels te lang en groot voor het formaat kop en wilde zelf een steel maken.
    Heb deze week een essenboompje uit m'n tuin omgezaagd en daar wilde ik een steel van maken.
    Kan dit van nat hout en dat ik hem dan laat drogen als de kop erop zit? Het is een klein kloofbijltje, dus zal er geen zwaar werk mee doen.

Hebben jullie nog tips en advies?

Alvast bedankt,
    Wouter

IMG_20191003_162121_3.jpgIMG-20191003-WA0024.jpgIMG-20191003-WA0025.jpg

Ik zou het hout eerst laten drogen, maar als je de kop wat langer laat uitsteken en taps laat toelopen kan je hem er in de loop van de tijd wat strakker opzetten en eventueel een wig in zetten. Maar als je hem gelijk wil gebruiken zou ik gedroogd hout gebruiken eventueel door geforceerd (oven?) drogen...

Dit doet mij denken aan een smeeddag met wat mensen van dt forum. Hier is het draadje daarvan: https://www.woodworking.nl/showthrea...hlight=alkmaar

Dag Wouter,

Wat leuk dat je aan het smeden bent geslagen.
    Vers essenhout zal nog flink krimpen, waarmee de steel erg los in de kop zal komen. Het gebruik van droog hout is zeer aan te bevelen.

De hoogte van het gat in de kop is vrij klein, waarmee de weerstand tegen omhoog/omlaagdraaien ook klein is.
    Dit kun je heel mooi opvangen door nog even het smidsvuur aan te steken en een extra beugel te smeden. Op de foto's zie je een heel oud bijltje dat ik dagelijks gebruik; de steel zit helemaal los in de kop, maar is toch goed (en veilig) geborgd door dat beugeltje.
    Bijkomend voordeel: die beugel beschermt het hout van de steel tegen beschadiging, als je een keertje mismept.

O ja, kijk ook even naar de onderkant van de steel: de vorm daarvan is perfect met die uitsparing voor de pink.

Veel plezier ermee en wees trots!
    Wim.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Genoeg is meer dan veel.

Bedankt voor jullie reacties. Ik hoef de bijl niet perse meteen te gebruiken, maar het leek me leuk om hem 'af' te zien. Maar ik begrijp dat nat hout nog teveel krimpt.
    Zal droog hout zoeken.
    Ook heb ik het gat groter en langwerpiger gemaakt, zodat er minder kans is op draaien van de bijlkop.
    Laatst gewijzigd door Wouter83; 11-10-19 om 07:55.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Hoe heb je het gat groter gemaakt?

Ik ben instrumentmaker van beroep, en we hebben een paar hele leuke machines ter beschikking. O.a een waterjet, draadvonkmachine, zinkvonkmachine, diverse (CNC) draai- en freesbanken en wat algemeen werkplaats spul.
    Dit gaat heb ik met de draadvonker mooi ovaal uitgevonkt.
    IMG_20191011_091154.jpg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wouter83 Bekijk Berichten
    Ik ben instrumentmaker van beroep, en we hebben een paar hele leuke machines ter beschikking. O.a een waterjet, draadvonkmachine, zinkvonkmachine, diverse (CNC) draai- en freesbanken en wat algemeen werkplaats spul.
    Dit gaat heb ik met de draadvonker mooi ovaal uitgevonkt.
    IMG_20191011_091154.jpg
    Dat is wel foefelen met de edele kunst van het smeden hé !
    Wel leuk als je deze machines tot je beschikking hebt.
    Mocht je interesse hebben, ik heb hier nog wel een stuk essenhout liggen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Ach ja, had het gat ook kunnen vijlen, dat is alleen voor mezelf wat meer werk, dit is wat gemakkelijker, en stuk nauwkeuriger. :-)
    Bedankt voor je aanbod, maar regel zelf wel een stuk essenhout.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Dat draadvonken is een gave techniek! Kende ik nog niet. Bij mij gaat het vijlen worden ben ik bang. Daardoor ligt de bijlkop al zo lang te wachten...

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten