Bijlkop gesmeed en wil nu de steel maken van Essenhout.

Wouter83

Nieuw lid
29 sep 2019
8
0
Hallo allemaal.

Ik heb met m'n collega's een workshop smeden gedaan en daarbij een bijlkop gesmeed, en nu kregen we er een steel bij om
die er later aan te zetten. Ik vind deze steel veels te lang en groot voor het formaat kop en wilde zelf een steel maken.
Heb deze week een essenboompje uit m'n tuin omgezaagd en daar wilde ik een steel van maken.
Kan dit van nat hout en dat ik hem dan laat drogen als de kop erop zit? Het is een klein kloofbijltje, dus zal er geen zwaar werk mee doen.

Hebben jullie nog tips en advies?

Alvast bedankt,
Wouter


IMG_20191003_162121_3.jpgIMG-20191003-WA0024.jpgIMG-20191003-WA0025.jpg
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ik zou het hout eerst laten drogen, maar als je de kop wat langer laat uitsteken en taps laat toelopen kan je hem er in de loop van de tijd wat strakker opzetten en eventueel een wig in zetten. Maar als je hem gelijk wil gebruiken zou ik gedroogd hout gebruiken eventueel door geforceerd (oven?) drogen...
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Dag Wouter,

Wat leuk dat je aan het smeden bent geslagen.
Vers essenhout zal nog flink krimpen, waarmee de steel erg los in de kop zal komen. Het gebruik van droog hout is zeer aan te bevelen.

De hoogte van het gat in de kop is vrij klein, waarmee de weerstand tegen omhoog/omlaagdraaien ook klein is.
Dit kun je heel mooi opvangen door nog even het smidsvuur aan te steken en een extra beugel te smeden. Op de foto's zie je een heel oud bijltje dat ik dagelijks gebruik; de steel zit helemaal los in de kop, maar is toch goed (en veilig) geborgd door dat beugeltje.
Bijkomend voordeel: die beugel beschermt het hout van de steel tegen beschadiging, als je een keertje mismept.

O ja, kijk ook even naar de onderkant van de steel: de vorm daarvan is perfect met die uitsparing voor de pink.

Veel plezier ermee en wees trots!
Wim.
 

Bijlagen

  • IMG_0804.JPG
    IMG_0804.JPG
    97,6 KB · Weergaven: 362
  • IMG_0805.JPG
    IMG_0805.JPG
    97,5 KB · Weergaven: 362
  • IMG_0806.JPG
    IMG_0806.JPG
    96 KB · Weergaven: 359

Wouter83

Nieuw lid
29 sep 2019
8
0
Bedankt voor jullie reacties. Ik hoef de bijl niet perse meteen te gebruiken, maar het leek me leuk om hem 'af' te zien. Maar ik begrijp dat nat hout nog teveel krimpt.
Zal droog hout zoeken.
Ook heb ik het gat groter en langwerpiger gemaakt, zodat er minder kans is op draaien van de bijlkop.
 
Laatst bewerkt:

Wouter83

Nieuw lid
29 sep 2019
8
0
Ik ben instrumentmaker van beroep, en we hebben een paar hele leuke machines ter beschikking. O.a een waterjet, draadvonkmachine, zinkvonkmachine, diverse (CNC) draai- en freesbanken en wat algemeen werkplaats spul.
Dit gaat heb ik met de draadvonker mooi ovaal uitgevonkt.
IMG_20191011_091154.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben instrumentmaker van beroep, en we hebben een paar hele leuke machines ter beschikking. O.a een waterjet, draadvonkmachine, zinkvonkmachine, diverse (CNC) draai- en freesbanken en wat algemeen werkplaats spul.
Dit gaat heb ik met de draadvonker mooi ovaal uitgevonkt.
Bekijk bijlage 91033

Dat is wel foefelen met de edele kunst van het smeden hé :rolleyes:!
Wel leuk als je deze machines tot je beschikking hebt.
Mocht je interesse hebben, ik heb hier nog wel een stuk essenhout liggen.
 

Wouter83

Nieuw lid
29 sep 2019
8
0
Ach ja, had het gat ook kunnen vijlen, dat is alleen voor mezelf wat meer werk, dit is wat gemakkelijker, en stuk nauwkeuriger. :)
Bedankt voor je aanbod, maar regel zelf wel een stuk essenhout.
 

Wouter83

Nieuw lid
29 sep 2019
8
0
[FONT=Open Sans, sans-serif]Heb nu toch de steel gebruikt die ik erbij had gekregen, kan altijd later nog een steel maken van de stammetjes Essen.
Vond de steel eigenlijk te groot, maar heb er een stuk af kunnen halen, waardoor hij nu wat meer in verhouding lijkt,
De steel steekt ongeveer 6mm door de kop heen. Denken jullie dat als ik er een (hardhouten) wig in sla en ook nog een stalen kram in moet, of is de wig alleen wel genoeg.
Het gat in de bijlkop is iets schuin naar boven toe, en de passing is erg strak.
[/FONT]IMG_20191017_081036_2.jpgIMG_20191014_161749_2.jpg[FONT=Open Sans, sans-serif]

[/FONT]
 

Wouter83

Nieuw lid
29 sep 2019
8
0
Ik heb een passende eikenhouten wig gemaakt en de bijl afgemaakt. Vind hem goed gelukt.
Heb ook nog een rvs bus gedraaid en aan het einde vd steel gezet, voor een touw of om hem op te hangen.

IMG_20191021_172849_2.jpgIMG_20191021_172730_2.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Mooi ding geworden. Het scherp is vrij ver naar beneden gedraaid. Merk je daar bij het hakken wat van?

Dat de spie diagonaal wordt geplaatst heb ik nog niet eerder gezien bij bijlen.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Vind hem helemaal niet te lang eigenlijk!
Ik pak elke keer de bijlen met een wat lichtere kop en langere steel :)
 

Wouter83

Nieuw lid
29 sep 2019
8
0
Ja hoor, hij werkt goed, heb al een boompje mishandeld met de bijl. :) En wat klein kloofwerk gedaan.
Het is echt een kleine hakbijl, de kop weegt iets minder dan 600 gram en hij is 35cm lang.
 

Wouter83

Nieuw lid
29 sep 2019
8
0
Een wig in een hamer- of bijlkop word beter diagonaal geplaatst, geeft meer houdkracht.
Wel een mooi geheel geworden.

Dat lijkt me vreemd om te doen, misschien dat het met een stalen wig zin heeft. Ik had het gat ovaal gemaakt, en de lange kanten vd ovaal heb ik aan de bovenkant wat taps gevijlt ongeveer een 0.5mm aan ieder kant, de wig duwt het hout dus in de breedte waardoor de kop nooit los kan komen.
 

tuoh

Oud hout
Nou, zo vreemd is dat niet. Een diagonaal geplaatste wig dwingt de steel zowel in de breedte als in de lengte open.
Het is net in de lengterichting dat er eerst speling komt te zitten tussen steel en bijlkop.
 

harmvdw

Nieuw lid
23 apr 2013
15
0
Nou, zo vreemd is dat niet. Een diagonaal geplaatste wig dwingt de steel zowel in de breedte als in de lengte open.
Het is net in de lengterichting dat er eerst speling komt te zitten tussen steel en bijlkop.

Heb je daar foto's van? Ik heb dat nog nooit gezien, wel dat ze er twee als een kruis in slaan maar diagonaal nog nooit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.