Kieren tussen houten vloerdelen opvullen

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Hoi allemaal,

Ik heb op de bovenverdieping een massief eiken houten vloer gelegd. Ik had de vloer tweede hands op marktplaats gekocht, en ik had nogal haast om hem te leggen. Ik had het in het begin niet zo door maar sommige planken waren best krom of hadden soms zelfs een afwijkende maat (bijv. 1-2mm breder). Gevolg is dat er op een aantal plekken het nogal kiert. Op veel plekken is de kier 1-2mm, en hier en daar zelfs 3-4mm. In die kieren verzameld zich vuil en stof, wat soms zelfs na een oppervlakkige stofzuigen blijft liggen.

Kan ik houtvuller gebruiken om de kieren in te vullen? Ik heb het gevoel van wel, omdat het hard genoeg wordt om op te schuren. Is er een goede reden om het niet te doen?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Houd er rekening mee dat houtvuller anders werkt (uitzet en krimpt) dan het hout. Je krijgt op den duur toch weer scheurtjes.
Verder is deze niet in dezelfde kleur als je vloer, waardoor het er ook niet mooier op wordt. Tenzij je de vloer geheel dekkend gaat schilderen.

Bij mij op zolder heb ik hetzelfde gedaan met enkele naden tussen (finsvuren underlayment) vloerplaten. En later geschilderd met whitewash halfdekkend en afgewerkt met harde vloerlak. De dichtgestopte kieren scheuren allemaal open, en je ziet goed waar er gevuld is en waar niet. Nu vind ik dat voor een bergzolder niet erg en heb er bewust niet onnodig veel tijd aan besteed om alle naden goed aansluitend te krijgen (en de vloer daar is alleen geschilderd om het wat lichter/ruimtelijker te maken), maar voor een leefruimte zou ik dat toch jammer vinden van het werk.

Ik heb waarschijnlijk maar 1 advies voor je, en dat is waarschijnlijk juist het advies waar je niet op had gehoopt: Vloer eruit en opnieuw leggen, ditmaal secuurder en eerst de planken goed uitzoeken op breedte zodat je per rij planken van dezelfde breedte legt. En dus zorgen dat je uitgangssituatie een vloer is met maar minimaal kieren erin.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mijn advies: kijk het eerst eens een jaartje aan, zodat je weet of de kieren in de zomer erg verschillen van in de winter.
Het heeft geen zin de kieren op te vullen om 6 maanden later de vloer bol te laten staan.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
Je kunt eens kijken naar Bona Gapmaster. Dit is een kit, verkrijgbaar in verschillende kleuren. Kan eventueel geschuurd en gelakt worden.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Houtvuller werkt in ieder geval al niet. Door de werking van het hout komt dit los. Als je het perse wilt opvullen doe het dan met massief hout. Maar zoals gezegd is de beste oplossing opnieuw leggen.

Ik heb ook zo'n vloer. :rolleyes:
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Als je het opvult met kneedhout / gupa / een vulmiddel vermengd met zagemeel of schuurstof (bestaat van diverse merken parketproducten): Bij krimpen van de vloer zie je een scheurtje. Bij uitzetten van de vloer loop je een zeker risico dat de boel omhoog werkt (afhankelijk van de mate waarin & van de bevestiging van de vloer).

Als je het opvult met een stopverf op kleur: heeft een zekere elasticiteit.

Los daarvan gaat het niet echt mooi zijn....
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Bedankt allemaal! Dat Bona Gapmaster klinkt wel interessant, zal wel vergelijkbaar zijn met stopverf op kleur. Ik denk dat er inderdaad een risico is dat het er niet mooi uit ziet, dat moet ik maar even uittesten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.