TS55 ombouwen tot tafelzaag, of toch Erika 60E?

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
Ik ben in het bezit van een TS55 en een UJK multifunction workbench met parfdogs en rail clips ipv een MFT tafel. Daarnaast heb ik ook een LS-positioner die op de tafel gemonteerd is.
Dit is een foto van LS met mft, maar het geeft je een idee van hoe het eruit ziet bij mij, ik heb alleen geen fence bovenaan de tafel zoals in de foto. Daar gebruik ik parf dogs voor.


84c1bd5e7709e2bb2f92314c7fbf0a5d.jpg


De setup is niet zo heel praktisch, vooral omdat de tafel eigelijk wat te klein is en ik de LS positioner hele tijd moet weghalen om crosscuts te doen waardoor mijn setup regelmatig helemaal ontregeld raakt. En eigelijk ben ik niet zo heel tevreden over het werken met de ts55. Het is wel goed om grote stukken te snijden, maar voor precisiewerk en kleinere stukken ben ik toch regelmatig ontgoocheld in de zaag. 2 planken perfect in verstek zagen zodat je een hoek van 90° hebt is mij nog nooit gelukt met de TS55. Er zit teveel speling op de machine zelf om echt accuraat te kunnen snijden (vind ik). Ter info, mijn TS55 is niet defect ofzo, alle TS55 zagen hebben die speling.


Daarom ben ik van plan om een tafelzaag aan te schaffen of een te maken van de TS55.
Dit forumlid heeft min of meer exact gemaakt wat ik in gedachten had. https://www.woodworking.nl/showthread.php?13398-Festool-MFT-3-1&highlight=JOHN
Maar ik heb schrik dat de gebreken van de TS55 zich ook gewoon in mijn tafelzaag zullen manifesteren, voornamelijk die lichte speling.


Een Erika 60e lijkt mij aanlokkelijk, maar is een stukje duurder. Kan de LS positioner met de erika gebruikt worden?
De TS55 ombouwen naar een zaagtafel is ook niet goedkoop natuurlijk want ik zou dan nog een MFT tafel moeten kopen en de module om de TS55 te bevestigen. Dan kom ik al snel aan 900 euro uit. Een Erika 60e kan je hebben voor 1100, maar daar rond moet ik dan wel nog een tafel bouwen.


Had graag eens wat andere meningen gehoord om een doordachte keuze te kunnen maken.
Ik wil gewoon heel precies, en herhaaldelijk kunnen snijden zonder dat ik meer met de calibratie van de machine moet bezig zijn, dan het maken van projecten, want dat is nu het geval.





 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hoi Ramin,

Omdat ik nu een fotmaatzaag heb is de plaat die ik gebruikte in mijn mft overbodig.
Als je belangstelling hebt kun je hem wel overnemen.
ik heb zelf nooit problemen ervaren met de ts55, en hij werkte heel goed onder de tafel.

groet john
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ik had eerst mijn TS55 onder een zelfbouwtafel met de LS-positioner, maar vond het toch vervelend om de zaag er steeds onder uit te moeten halen voor het verzagen van grotere platen. Uiteindelijk heb een Festool CS70 gekocht en daar zelf een tafel omgebouwd (incl freeslift). Zie daarvoor dit topic.

1P3298191_zpswpqhp1px.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb in het verleden een TS55 onder een eigenbouw tafel gehad. Ik was hier matig tevreden over. Mijn TS werkt prima op mijn eigengebouwde mft tafels.
Toch heb ik een losse zaagtafel erbij gekocht de Erika 85. Deze tafel is echt vanuit de doos zuiver. Ik heb mijn ls positionair demontabel gemaakt. (Afgekeken van hooked on wood) Aangezien ik mijn Erika er regelmatig uit haal moet ik nog wat vinden om deze snel af te stellen.
Met de benchdogs is de ls en de zaagtafel zeer eenvoudig af te stellen. Mijn probleem zit in het feit dat mijn tafels op wielen staan en de vloer niet vlak is, hierdoor moet ik de hoogte aanpassen. Daar moet ik nog wat op bedenken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
De meeste zaagtafels hebben zaagbladen die de helft dikker zijn dan die van de TS55 en dat maakt echt verschil. Ik heb de CMS-module met een TS55 en ondervind soms problemen met het exact haaks zagen. Dat nog afgezien van de problemen die de langsgeleider veroorzaakt.
Maar dat gezegd hebbend, ik zie voor mezelf nog niet de noodzaak om een aparte zaagrafel aan te schaffen, nog afgezien van het plaatsgebrek.
 

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
Bedankt voor de reacties iedereen, zéér nuttig allemaal. Ik neig nu toch wel meer naar het aanschaffen van een Erika 60E ipv de TS55 om te bouwen.
Alleen al het praktische aspect van de zaag hele tijd er in en uit halen als ik iets anders wil doen is al een goed argument om dit niet te doen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met de 60E?
 
Ik gebruik de Erica 60 nu zo'n 3 jaar en ben er tevreden over. Had ik meer ruimte had ik voor een grotere gekozen.
Ook deze zaag moet je wel controleren bij het afstellen.(haaks en hoeken)
Aan de geleiders moet wel even wennen maar bij mij zijn ze haar zuiver.
Met zo'n lichte zaag moet je je hout wel goed geleiden om zuiver te zagen.
De stofafzuiging werkt bij hout redelijk(zonder bovenkap afzuiging) maar niet optimaal.
MDF zuigt hij goed af met de bovenkap erbij.
Voor ik hem kocht(gereedschap pro) heb ik hem wel eerst in werking gezien.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik moet de knoppen zeer goed vast zetten van mijn Erika 85. Dan staat ie meestal haaks. De winkelhaak ligt er wel naast.
 

Matpin

Nieuw lid
3 sep 2019
11
0
Hoi Ramin,

Omdat ik nu een fotmaatzaag heb is de plaat die ik gebruikte in mijn mft overbodig.
Als je belangstelling hebt kun je hem wel overnemen.
ik heb zelf nooit problemen ervaren met de ts55, en hij werkte heel goed onder de tafel.

groet john

@john lamers

Ik heb getracht een Pm te sturen omdat ik wel interesse zou hebben in je plaat maar je inbox zit vol...

Als deze nog te koop is mag je mij steeds een berichtje sturen met type en prijs.

Groeten
 

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
Even een kleine update. Ik heb de Erika 70 gekocht enkele weken geleden en ik moet zeggen dat het echt wel fijn werken is met een tafelzaag. Eindelijk eens een perfect haakse snede, niet bijna perfect.
Veel accurater en minder gepruts dan met de TS55. Ook is het makkelijker om met kleine stukken te werken. Met de TS55 was dit onmogelijk. Blij dat ik voor de 70 gegaan ben met het onderstel, zo kon ik direct aan de slag. Ik wacht nog even op de uitbreidingstafel zodat ik ook wat grotere panelen kan zagen en eens kan zien hoe ik mijn incra rail erop kan monteren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.