Booromslag compleet met boren en een paar schroefbits.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
De buren gaan verhuizen en ik kreeg een paar emmers oud ijzer.
Zat o.a een booromslag in.
Een nietapparaat merk Bukama, weet iemand hoe dit werkt?
En een verstelbare winkelhaak.

IMGP3606.jpg

IMGP3605.jpg

IMGP3606.jpg

IMGP3607.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een bukama is een gipsplaatnieter.
Er gaan lange, smalle nieten in.
Werd gebruikt in de jaren 70.
Ik heb nog wel een dozen nieten dacht ik.

Edit: ik zie alleen de foto van de booromslag.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Dat is nietapparaat om gipsplaten te nieten. Volgens mij mag je hier geen gipsplaten meer mee nieten. Reden als er te veel stuc op komt dan houden de nieten het niet meer.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als we praten over jaren 70 dan waren het mogelijk gipsplaten maar eerder zachtboard, wat toen nog zeer veelvuldig gebruikt werd.
Ik kan me nog herinneren dat ik met zo'n gewerkt heb bij ons thuis aan het plafond in de kamer maar die was schuin en zette koploze spijker in die platen onder een hoek. Die platen hadden ook een messing en groef.
Het zou idd kunnen dat dit de opvolger daarvan was voor gipsplaten?
Het werkt heel simpel en zeer vermoeiend, je zet even je spierballen eronder ramt het handvat zo snel alls je kunt het apparaat in, waardoor je het nietje de plaat in slaat.

En de verstelbare winkelhaak heet een zwaaihaak.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
Als we praten over jaren 70 dan waren het mogelijk gipsplaten maar eerder zachtboard, wat toen nog zeer veelvuldig gebruikt werd.
Ik kan me nog herinneren dat ik met zo'n gewerkt heb bij ons thuis aan het plafond in de kamer maar die was schuin en zette koploze spijker in die platen onder een hoek. Die platen hadden ook een messing en groef.
Het zou idd kunnen dat dit de opvolger daarvan was voor gipsplaten?
Het werkt heel simpel en zeer vermoeiend, je zet even je spierballen eronder ramt het handvat zo snel alls je kunt het apparaat in, waardoor je het nietje de plaat in slaat.

En de verstelbare winkelhaak heet een zwaaihaak.
de bukama was voor gipsplaat, zachtboard werd bevestigd met een Tjep, met zo'n schuine voet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.