Behandeling kersenhout

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Hoi,

Ik heb een klok gemaakt van kersenhout en wil die beschermen tegen houtrot enz.

Ik wil graag de houtlook behouden of extra benadrukken indien mogelijk.

Ik heb al advies van iemand gekregen om druivenpitolie te gebruiken en vraag me af of er nog andere opties zijn?

Bvd,

Jasper
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er zijn vele soorten olie. Allemaal maken ze het hout wat donkerder. Is dat wat je bedoeld met 'de houtlook' ? Als je het hout licht wil houden, moet je aan een olie met een wit pigment er in denken. Dan wordt een proefstukje op kersen resthout wel nuttig.

Glanzend/niet glanzend is ook zo'n vraag.
 
Laatst bewerkt:

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Kijk dat zijn opmerkingen waar ik iets mee kan, die dingen had ik nog niet bij stil gestaan.

Liefst niet glanzend, en iets donkerder worden is niet erg.

Ik wil het uiterlijk graag zo natuurlijk mogelijk houden, bijvoorbeeld blanke lak vind ik het een geplastificeerde look geven.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Beschermen tegen houtrot? Wat bedoel je daar mee. Binnenshuis hoef je hout niet te beschermen, tenzij het continu nat wordt. Olie is voornamelijk een cosmetische afwerking en beschermt tegen vuil en veelvuldig aanraken. Buiten heb je heel wat meer nodig dan olie. Zeker als het in weer en wind hangt.
 

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Oké dan ben ik verkeerd geïnformeerd.
Ik hang hem dan gewoon zo op.

Zon komt er niet op en aanraken alleen als hij eens verkeerd loopt of bij zomertijd/wintertijd
 

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Ik had druivenpitolie gehaald gisteren maar geen idee of er andere soorten ook zijn die geen vette laag achter laten.

Op internet ook no deCockerij of zo iets gevonden met een olie.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Lijnolie (gekookt - dwz met siccatief) of tungolie (ook 'gekookt') zijn de beste opties - die drogen (polymeriseren) het best. Druivenpitolie en walnotenolie zijn ook drogende olien maar veel minder goed dan lijnolie of tungolie. En zeker niet als ze puur (dwz zonder siccatief) gebruikt worden. De belangrijkste toepassing van walnotenolie en druivenpitolie is als voedselveilige drogende afwerking op hout dat met voedsel in aanraking komt - snijplanken en slabakken.
 

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Ik ben voor de druivenpitolie gegaan omdat ik dit het makkelijkst kon krijgen.

Eerst een proef stukje en de kleur werd niet te donker en de tekening is mooi.

Bedankt, ik zal zeker eens tungolie kopen zodra ik weet welke.

20191010_092610.jpg20191008_174132.jpg
 

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Klopt, geheel op de cnc gemaakt.
6mm end mill en een 3.175mm ball.
Had eerst een 1.5mm ball maar met 10min 2 stuks minder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.