Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Behandeling kersenhout

Hoi,

Ik heb een klok gemaakt van kersenhout en wil die beschermen tegen houtrot enz.

Ik wil graag de houtlook behouden of extra benadrukken indien mogelijk.

Ik heb al advies van iemand gekregen om druivenpitolie te gebruiken en vraag me af of er nog andere opties zijn?

Bvd,

Jasper

Er zijn vele soorten olie. Allemaal maken ze het hout wat donkerder. Is dat wat je bedoeld met 'de houtlook' ? Als je het hout licht wil houden, moet je aan een olie met een wit pigment er in denken. Dan wordt een proefstukje op kersen resthout wel nuttig.

Glanzend/niet glanzend is ook zo'n vraag.
    Laatst gewijzigd door Jurriaan; 07-10-19 om 18:16.

Kijk dat zijn opmerkingen waar ik iets mee kan, die dingen had ik nog niet bij stil gestaan.

Liefst niet glanzend, en iets donkerder worden is niet erg.

Ik wil het uiterlijk graag zo natuurlijk mogelijk houden, bijvoorbeeld blanke lak vind ik het een geplastificeerde look geven.

Beschermen tegen houtrot? Wat bedoel je daar mee. Binnenshuis hoef je hout niet te beschermen, tenzij het continu nat wordt. Olie is voornamelijk een cosmetische afwerking en beschermt tegen vuil en veelvuldig aanraken. Buiten heb je heel wat meer nodig dan olie. Zeker als het in weer en wind hangt.

Oké dan ben ik verkeerd geïnformeerd.
    Ik hang hem dan gewoon zo op.

Zon komt er niet op en aanraken alleen als hij eens verkeerd loopt of bij zomertijd/wintertijd

Je kunt altijd met een proefstukje kijken of je de kleur mooier vindt worden met olie, natuurlijk.

Ik had druivenpitolie gehaald gisteren maar geen idee of er andere soorten ook zijn die geen vette laag achter laten.

Op internet ook no deCockerij of zo iets gevonden met een olie.

Lijnolie (gekookt - dwz met siccatief) of tungolie (ook 'gekookt') zijn de beste opties - die drogen (polymeriseren) het best. Druivenpitolie en walnotenolie zijn ook drogende olien maar veel minder goed dan lijnolie of tungolie. En zeker niet als ze puur (dwz zonder siccatief) gebruikt worden. De belangrijkste toepassing van walnotenolie en druivenpitolie is als voedselveilige drogende afwerking op hout dat met voedsel in aanraking komt - snijplanken en slabakken.

Tungolie is wel de (veel) betere van de twee opties, lijnolie vervuilt snel.

Forum Rechten