Zaagblad v-groef

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
In plaatmateriaal moet ik regelmatig v-groeven maken, dit doe ik nu met de bovenfrees. Weet iemand of er zaagbladen (ik heb oa een ts55) zijn die een v-groef zagen, dit lijkt me sneller te gaan. Heeft iemand ervaring hiermee?
 

knutselklaas

Nieuw lid
8 sep 2014
22
0
Is het een optie om je zaag op 45 graden te zetten? Er vanuit gaande dat de bovenkant van de tanden vlak is.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
In plaatmateriaal moet ik regelmatig v-groeven maken, dit doe ik nu met de bovenfrees. Weet iemand of er zaagbladen (ik heb oa een ts55) zijn die een v-groef zagen, dit lijkt me sneller te gaan. Heeft iemand ervaring hiermee?

Die zaagbladen bestaan, maar ik weet niet of die standaard in jouw maat geleverd worden.
Maar elke goede gereedschapsslijperij zou een standaardblad voor jou kunnen omslijpen.
Wim.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Je bedoelt een vellingfrees.

Nee, ik bedoel een zaagblad.
Vele jaren geleden heb er zo eentje gehad, maar omdat ik 'm niet gebruikte heb ik 'm in de oud-ijzerbak gegooid. De diameter was ongeveer 25 cm, als ik me goed herinner.
Wim.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Het is de vraag wat de maximale dikte is wat op je as mag en kan. Er zijn cirkelzaagbladen om groeven te zagen te verkrijgen bij de grote leverancier van cirkelzaagbladen. Hier even een linkje naar het merk dat ik vroeger verkocht http://zuil.ez-base.nl/catalogi/RvS_EZ/ezbase/&openpage=94
dia van 125-150-180mm en een dikte van 1.5mm tot max 10mm. Als je deze naar een gereedschapslijper brengt kom je redelijk betaalbaar weg.
Meestal kan je ook bladen op wens laten maken maar dan ben je aan de beurt. Leitz en rvsfrezen deden het vroeger wel. Maar ik ben er 10 jaar uit dus het kan veranderen.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
Bedankt voor alle reacties en meedenken, ik ga bij mijn slijper vragen of er een standaard blad geslepen kan worden, als het lukt laat ik het resultaat zien.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
Ik ben ondertussen bij de slijperij geweest, ze slijpen een nieuw 48 tands blad onder 45 graden, volgende week even mee proefzagen. Kostte 60 ex btw voor het blad en slijpen.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
dat is niet eens zo heel gek zeg.

ik ben wel nog benieuwd met welk doel jij die v-groef moet zagen natuurlijk :) kun je daar iets over kwijt.

wil je daar iets over kwijt? heb je een plaatje anders?
 

StefanA

Nieuw lid
4 okt 2019
19
3
Lemelerveld
dat is niet eens zo heel gek zeg.

ik ben wel nog benieuwd met welk doel jij die v-groef moet zagen natuurlijk :) kun je daar iets over kwijt.

wil je daar iets over kwijt? heb je een plaatje anders?

Kan me iets indenken van plaatwerk de uitstraling geven van losse planken om zo bijvoorbeeld een (schuif)deur te maken met een landelijke uitstraling.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
Ik moet een aantal buitendeuren maken, die maak ik van 40mm alustabiel plaat. Zo'n groot vlak vind ik niet mooi, door een aantal ondiepe v-groeven in de lengte erin te zagen ontstaat inderdaad de uitstraling van losse planken. Als het klaar is post ik een foto.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.