Wel of niet schroeven

Joy67

Nieuw lid
6 okt 2019
8
0
Goedemiddag allemaal,
Ben nieuw hier.
Ik ben bezig met een wandbord van steigerhout te maken ( eerste project)
Nu wil ik na het verven de schapjes en kistjes op de wandbord bevestigen en vroeg me af of het voldoende zou zijn de delen alleen te verlijmen met Polymax express of dat het beter is de delen na het verlijmen ook nog vast te schroeven of vast te spijkeren??
Komen niet echt zware dingen op te staan, 1 kistje wordt gebruikt voor bv schoonmaakspullen in te zetten ( hooguit 2)
Hoop dat jullie mij advies kunnen en willen geven.

Groetjes Joy
 

Joy67

Nieuw lid
6 okt 2019
8
0
deuvelen heb ik ook aan gedacht, alleen heb ik daar de gereedschap helaas niet voor om zulke grote gaten te boren. Weet ook niet of dat hout dan niet gaat splijten aan de smalle kanten. Dus begrijp hieruit dat alleen lijmen idd niet stevig genoeg zou zijn?
wandbord verkleind.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik zou alleen schroeven en niet lijmen. Als je van achter schroeft, zie je de schroeven ook niet en het is meer dan stevig zat.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Lijm lijkt me sowieso geen goed idee, aangezien het om een behandeld oppervlak gaat.
 

Joy67

Nieuw lid
6 okt 2019
8
0
Ik heb eens gezocht in huis en toevallig nog 8 deuvels kunnen vinden, ook de maat boor heb ik dat hoeft dus geen probleem te zijn en lijkt me ergens wel een mooie oplossing om hem goed vast te zetten.
Heb dit alleen nog nooit gemaakt en heb niet van die spijkertjes zeg maar om bv op het wandpaneel op de juiste plek de gaten te boren.
Beetje domme vraag wellicht maar wat lijkt jullie daarvoor de handigste manier??
Dit geld overigens hetzelfde mocht ik niet met deuvels maar met schroeven willen werken. Je schroeft vanaf de achterkant, maar hoe bepaal ik het makkelijkst waar ik moet beginnen met voorboren
Lijmen kan idd een smeerboel geven, ook al is deze transparant die ik heb en overschilderbaar
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
voor deuvels heb je een soort van stalen dopjes met een klein puntje - je boort in de losse dingen een gat, doet daar die dopjes in en drukt ze dan stevig tegen de achterwand. Aan de afdrukken kun je zien waar je moet boren.

Recht boren is (aan beide kanten) wel noodzakelijk!

Wat betreft de schroeven: voor er op leggen, afmeten, en dan aan de achterkant de meting overnemen en boren.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Je kan ook ipv een centreerdopje (heet het zo?) Een spijker gebruiken.
Je slaat een spijker recht in de ene plank waar de deuvel moet komen, niet helemaal in maar met een paar tikken.

En dan knip je het kopje eraf, met een kniptang bijvoorbeeld.

Daarna druk je het andere plank in de spijkersteel, en voila, je hebt de juiste markering voor je deuvels waar je boren kan.

Succes.

Gr Danny 1984
 

Joy67

Nieuw lid
6 okt 2019
8
0
Bedankt allemaal voor jullie adviezen, Jurriaan die speciale dopjes die had ik dus niet maar het is me wel gelukt om de deuvels recht te boren. Gezien de kistjes daarna toch wat wankel waren heb ik die ook nog gelijmd en is gelukkig geen knoeiboel geworden.
Ik laat hem nu nog ff goed drogen en dan komt het lastigste karwei, het ophangen van de wandbord.
Ideetjes zijn welkom, Ik dacht zelf aan de French cleat manier maar dan komt die te ver van de muur af ( kleine ruimte), zoek dus een andere manier.
 

Joy67

Nieuw lid
6 okt 2019
8
0
Gohh had het idd ook bedacht met een spijker en sloeg die er een klein stukje in tot ik dacht kan niet gezien de kop haha, dus niet bedacht dat je die er dan af zou kunnen knippen. Weer een leer voor de volgende keer, dank je wel

wamdbord klaar verkleind.jpg
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Mooi dat het gelukt is. We zijn gek op foto's :p

Voor het ophangen zou je schroefhangers kunnen gebruiken.
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Alleen schroeven. Ik heb de afgelopen weken een aantal kastjes en nog wat wandborden gemaakt van steigerhout. Alles alleen geschroefd. Is meer dan voldoende.
 

WR1944

Oud hout
Dat is een goed gelukt project.
Alleen met die twee plankjes moet je wel voorzichtig zijn. Omdat de houtnerf in de lengterichting loopt kunnen ze snel afbreken. Met twee stripjes hout langs de rand onder elk plankje, haaks op het bord, kun je de stevigheid al iets verbeteren.
 

Joy67

Nieuw lid
6 okt 2019
8
0
Goede avond Orgelvriend, mijn wandbord is 87 bij 62. zouden daar 2 schroeven voldoende voor zijn denk je en welke maat schroeven zou je me dan aan raden?
De dikte ( is incl. achterplank) is ong 5 cm.
 

Joy67

Nieuw lid
6 okt 2019
8
0
Goedeavond WR1944. bedoel je langs de hele lengte van die 2 plankjes en hoe breed zou ik die stripjes dan het beste kunnen maken? Fijn dit soort adviezen dank je wel
 

WR1944

Oud hout
Die stripjes kun je aan de onderkant aanbrengen, aan de kopse kanten. Het gaat er om dat je materiaal aanbrengt met de vezelrichting dwars op de vezelrichting van het plankje. Het hoeft niet dik te zijn, ongeveer een vierkante doorsnede. Ik schat het hout zo op een 20 mm dus dan zaag je een stukje van 20 mm breed af. Om de rechtlijnigheid wat te doorbreken kun je het stripje wat taps maken. Dan begin je met bijvoorbeeld 25 mm aan de kant van het bord en eindig je met 5 mm aan de kop met een eventuele afronding.
Om te beoordelen hoe makkelijk het hout breekt langs de vezelrichting kun je een afvalstukje van de afmeting van het plankje nemen en met de hand proberen het te breken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.