trappenboor aanschaffen, tips?

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Dag allemaal,

ik wil graag een trappenboor aanschaffen, jullie weten wel, zo'n ding:

Facom_Gereedschappen_678006_Trappenboor_678006.jpg


In eerste instantie wil ik hem gebruiken voor het vergroten van gaten in ijzer/aluminium plaatjes (gaten: 4-20mm), waarbij ik er van uit ga dat met deze boor het gat beter 'centraal' zal blijven zitten en dat ik minder snel last heb van 'happen' (wat nu vaker gebeurt als ik wil uitboren met een gewone ijzerboor). Zoals gebruikelijk op internet kom ik veel verschillende aanbiedingen van bekende en onbekende merken tegen en zie ik door de bomen even het bos niet meer, dus ik zou graag van jullie horen of jullie persoonlijke ervaringen (zowel positief als negatief) hebben op basis waarvan je mij kunt adviseren? Iedere hulp wordt gewaardeerd!
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Ik kan ze aanbevelen, zelfs die goedkope setjes van Action of zo, van happen heb je geen last meer.
Gebruik ze voor ijzerplaat materiaal / kunststof, ik heb dat goedkope set je waar er 3 inzitten en een 1 professionele boor die wat groter is, moet zeggen dat ik niet echt verschil merk.
Er is ook een type die geen stappen heeft maar vlak conisch toe loopt, die vind ik wat minder doen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Voor die paar keer dat je hem nodig hebt, gewoon een goedkoop ding aanschaffen. Ga je hem bedrijfsmatig dagelijks vele keren gebruiken, kies dan iets van dormer of vergelijkbare merken.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Er zijn er ook waar de groef spiraalvormig is. Werd bij ons op het werk verkocht door een slijperij boorde erg goed tot hij bot was en naslijpen niet mogelijk bleek.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb er eentje gehad uit de lokale bouwmarkt. Was waardeloos. De boor werd kleiner en het gat bleef even groot. Nu heb ik een setje uit een stock. Die kwaliteit lijkt beter.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb een setje van 3 stuks voor 3,47 uit China. Onder het motto, als het prut is, dan is de schade te overzien.
Pas gaten opgeboord van 14 naar 16 in 8 mm staal. Ging boven verwachting goed.
 

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Iedereen bedankt voor je reactie. Als ik de tijd had zou ik inderdaad een budget setje uit China bestellen, maar eigenlijk wil ik ze dinsdag al hebben om mee te werken. Na wikken en wegen heb ik nu besloten om een setje van 'knalgoed' dat uit hun Franse opslag wordt verzonden te bestellen, 15 euro voor 5 stuks (kan er nog eens eentje bot worden ook :D) die ik dan hopelijk begin volgende week in huis heb. Iets langer wachten maar nog acceptabel tegen een ook nog acceptabele prijs (maar helaas niet 3,50!)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ze kosten nu 3,65 zag ik, mja minimaal 20 dagen levertijd.
Als ik het goed heb, waren ze pas in de aanbieding bij de lidl. Als er één in de buurt zit zou je kunnen gaan kijken, misschien ligt er nog een setje.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Hoe vaak ga je zo.n ding gebruiken ? en kan je er mee omgaan? is het antwoord weinig en neen , haal ze dan bij de lidl, ali . eco of weet ik wat waar . Maar verwacht er dan ook niet al te veel van, en zet zo,n ding niet in een plaatje RVS .
een merk ding is met € 100 nog niet betaald, Maar als je ze veel gebruikt en er mee om kan gaan het geld toch echt wel waard.
Beetje smeren, lage toeren en goed druk, boor moet wel te vreten hebben , veel toeren en weinig druk gaat het ding staan te poetsen en is zo maar af .
 

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Hoe vaak ga je zo.n ding gebruiken ? en kan je er mee omgaan?.

Dat zijn denk ik de juiste vragen om jezelf te stellen bij ieder stuk gereedschap dat je wil aanschaffen. In dit geval weet ik dat ik het beperkt zal gebruiken dus is het de 100+ euro voor een A-merk niet waard.

Echter, en dat laat zich helaas niet altijd goed voorspellen, heb ik ook regelmatig de budget optie aangeschaft om er achter de komen dat het middel erger is dan de kwaal: een accuboor van 20 euro die na drie schroeven al op is, een setje boren dat niet door vurenhout heen komt, etc. In dat geval is zelfs het geringe bedrag dat ik ervoor neer heb gelegd teveel betaald.

Ik heb geen al te hoge verwachtingen van het setje dat ik nu heb besteld, maar het materiaal dat geboord moet worden is ook budget China spul dus allicht dat het toch goed komt :eek:
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Er is ook vaak nog wel iets te koop wat er zo,n beetje wat prijs betreft tussenin zit, soms is dat nagenoeg net zo goed als a merk spul, en soms is het net zo slecht als het spul wat je bij ali express besteld.
Zelf geeft ik mijn geld dan liever uit aan gebruikt a merk spul. .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.