Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32

simpele droogkamer met bouwdroger bouwen, welke besturing?

Goedendag,

We bouwen een loods door gelamineerde balken te hergebruiken, vrije overspanning 11 mtr, daar moeten rond einde van het jaar 30 zonnepanelen op.
    Die 30 panelen leveren meer dan we aan electra nodig zijn, dus gaan we wat elektrisch verwarmen en nu komt de mogelijkheid van een droogkamer bouwen ook iets dichterbij. We hebben al jaren wat eigen gezaagd eiken, amerikaans eiken, essen en beuken van 30 t/m 100 mm dik liggen, winddroog, afgedekt, in een veld, dus buiten. Ook komt er steeds wel weer nieuw hout bij. https://www.woodworking.nl/showthrea...mmenzaag/page2
    Om dat hout te kunnen gebruiken voor binnentimmerwerk mag er dus nog best wel wat vochtigheid uit. We willen een droogkamer bouwen met de inhoud van ongeveer een halve zeecontainer in lengte, ik denk, 1 mtr breed, 2 mtr hoog en 6 mtr diep. Of dat een container wordt, of een geisoleerde ruimte is nog niet bekend. We zouden een reeds aanwezige bouwdroger kunnen gebruiken, we hebben namelijk een bouwdroger , geschikt voor de grootte van een woonkamer, en deze droger is in te stellen naar een bepaalde luchtvochtigheid. De onderdelen zijn er dus wel, of simpel te bouwen. De besturing is echter niet makkelijk, en ik ben geen electrotechnicus wat betreft aansturingstechniek. Simpele techniek vind ik mooi, dan maar iets meer manueel regelen zeg maar...
    Vandaar de vraag: Wie heeft er een droogkamer gebouwd met gebruik van een bouwdroger, en hoe is die aangestuurd?
    Groet, Gerrard

Ik zou voor de regeling een Arduino gebruiken.

Gr. John

Een erg interessant onderwerp
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    ik zou dit zelf met een PID regelaar doen. Ik heb dit toegepast in een voedsel droger. De PID meet met een PT100 of K koppel de temperatuur en schakelt (in mijn geval) de verwarming als de temperatuur te laag is. Doordat deze regelaars zelf lerend zijn werkt dit simpel en niet zo lastig. Ik heb ook een elektro ervaring.
    Daarnaast zorgt een ventilator voor constante luchtstroom.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JOHN LAMERS Bekijk Berichten
    Ik zou voor de regeling een Arduino gebruiken.

Gr. John
    Beetje kort antwoord zo niet?
    Een arduino kan van de basale aansturing van wat relais doen o.i.d. , maar dan moet je toch alweer een beetje aan het klooien (als je geen ervaring hebt).
    Als je dan toch al aan het klooien bent, zou ik eerder een RPI kopen en er een klein wevservertje aan hangen, maar dat is mijn bescheiden mening (als electrotechnicus/software developer).

Allereerst: Wat een snelheid van reacties: super! Wat betreft de zaken die dienen te gebeuren kan ik het wel enigszins bedenken: Bij een te hoge luchtvochtigheid in de droogkamer: drogen. Tijdens de stand drogen: Ook lucht verplaatsen. Deze 2 zaken zijn zelfs al met het bestaande besturingspaneel op de bouwdroger te regelen lijkt me, door een koppeling van de droger met de ventilator te maken. Signaal vanuit droger moet relais ventilator aansturen. Misschien nog een naloop erop, beetje luchtverplaatsing lijkt me niet verkeerd. Dat is te doen toch?
    Dan temperatuur: Zou een simpele 220 volt verwarming, gekoppeld aan een thermostaatschakelaar voldoende wezen? Dan kunnen we op de koude dagen de temperatuur verhogen. Dan hebben we dus al drogen bij te hoge luchtvochtigheid, luchtverplaatsen bij drogen, en stoken bij te lage temperatuur geregeld. Bovenstaande oplossingen zijn echter aan/ uit, en niet mooi traploos geregeld. Vooral bij die kachel lijkt me dat niet geweldig, dan gaat hij pendelen. Als ik daarvoor een kachel(tje) met een regeling heb welke langzaam met stoken begint bij een iets te lage temperatuur, dan lijkt het me al iets beter beheersbaar. Ideeën?

Google maar es op Arduino droogkast, dan krijg je verschillende projecten waar een arduino is gebruikt voor de aansturing van droogkasten, compleet met vocht en temeratuur censoren en relais om 230v te schakelen.
    Ik gebruik zelf Arduino omdat het het zeer laagdrempelig is, makkelijk te programmeren ook door mij (weinig computer kennis).
    De Arduino doet gewoon wat hij moet doen en ik hoef niet de kennis te hebben van een (elektrotechnicus/software developer), dat zou wel leuk zijn, maar dt heb ik nou eenmaal niet

Gr. John

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JOHN LAMERS Bekijk Berichten
    Google maar es op Arduino droogkast, dan krijg je verschillende projecten waar een arduino is gebruikt voor de aansturing van droogkasten, compleet met vocht en temeratuur censoren en relais om 230v te schakelen.
    Ik gebruik zelf Arduino omdat het het zeer laagdrempelig is, makkelijk te programmeren ook door mij (weinig computer kennis).
    De Arduino doet gewoon wat hij moet doen en ik hoef niet de kennis te hebben van een (elektrotechnicus/software developer), dat zou wel leuk zijn, maar dt heb ik nou eenmaal niet

Gr. John
    Ik geloof je ook wel, maar je reactie was wat kort en draag m.i. dan gewoon weinig bij. De uitleg die je er nu bij geeft kan mensen met wat minder ervaring makkelijker op weg helpen.

Soulmaster , ik zag in je post dat je sofware ontwikkelaar bent.

Zou je mij advies willen geven over een zaak via pb?

Gr Danny1984

Klopt helemaal, mijn pauze was eigenlijk al voorbij vandaar, maar als de topic starter wat meer van arduino wil weten hoor ik het graag.

Forum Rechten