simpele droogkamer met bouwdroger bouwen, welke besturing?

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Goedendag,

We bouwen een loods door gelamineerde balken te hergebruiken, vrije overspanning 11 mtr, daar moeten rond einde van het jaar 30 zonnepanelen op.
Die 30 panelen leveren meer dan we aan electra nodig zijn, dus gaan we wat elektrisch verwarmen en nu komt de mogelijkheid van een droogkamer bouwen ook iets dichterbij. We hebben al jaren wat eigen gezaagd eiken, amerikaans eiken, essen en beuken van 30 t/m 100 mm dik liggen, winddroog, afgedekt, in een veld, dus buiten. Ook komt er steeds wel weer nieuw hout bij. https://www.woodworking.nl/showthread.php?21500-Eigenbouw-rijdende-lintzaag-stammenzaag/page2
Om dat hout te kunnen gebruiken voor binnentimmerwerk mag er dus nog best wel wat vochtigheid uit. We willen een droogkamer bouwen met de inhoud van ongeveer een halve zeecontainer in lengte, ik denk, 1 mtr breed, 2 mtr hoog en 6 mtr diep. Of dat een container wordt, of een geisoleerde ruimte is nog niet bekend. We zouden een reeds aanwezige bouwdroger kunnen gebruiken, we hebben namelijk een bouwdroger , geschikt voor de grootte van een woonkamer, en deze droger is in te stellen naar een bepaalde luchtvochtigheid. De onderdelen zijn er dus wel, of simpel te bouwen. De besturing is echter niet makkelijk, en ik ben geen electrotechnicus wat betreft aansturingstechniek. Simpele techniek vind ik mooi, dan maar iets meer manueel regelen zeg maar...
Vandaar de vraag: Wie heeft er een droogkamer gebouwd met gebruik van een bouwdroger, en hoe is die aangestuurd?
Groet, Gerrard
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
ik zou dit zelf met een PID regelaar doen. Ik heb dit toegepast in een voedsel droger. De PID meet met een PT100 of K koppel de temperatuur en schakelt (in mijn geval) de verwarming als de temperatuur te laag is. Doordat deze regelaars zelf lerend zijn werkt dit simpel en niet zo lastig. Ik heb ook een elektro ervaring.
Daarnaast zorgt een ventilator voor constante luchtstroom.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik zou voor de regeling een Arduino gebruiken.

Gr. John

Beetje kort antwoord zo niet?
Een arduino kan van de basale aansturing van wat relais doen o.i.d. , maar dan moet je toch alweer een beetje aan het klooien (als je geen ervaring hebt).
Als je dan toch al aan het klooien bent, zou ik eerder een RPI kopen en er een klein wevservertje aan hangen, maar dat is mijn bescheiden mening (als electrotechnicus/software developer).
 

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Allereerst: Wat een snelheid van reacties: super! Wat betreft de zaken die dienen te gebeuren kan ik het wel enigszins bedenken: Bij een te hoge luchtvochtigheid in de droogkamer: drogen. Tijdens de stand drogen: Ook lucht verplaatsen. Deze 2 zaken zijn zelfs al met het bestaande besturingspaneel op de bouwdroger te regelen lijkt me, door een koppeling van de droger met de ventilator te maken. Signaal vanuit droger moet relais ventilator aansturen. Misschien nog een naloop erop, beetje luchtverplaatsing lijkt me niet verkeerd. Dat is te doen toch?
Dan temperatuur: Zou een simpele 220 volt verwarming, gekoppeld aan een thermostaatschakelaar voldoende wezen? Dan kunnen we op de koude dagen de temperatuur verhogen. Dan hebben we dus al drogen bij te hoge luchtvochtigheid, luchtverplaatsen bij drogen, en stoken bij te lage temperatuur geregeld. Bovenstaande oplossingen zijn echter aan/ uit, en niet mooi traploos geregeld. Vooral bij die kachel lijkt me dat niet geweldig, dan gaat hij pendelen. Als ik daarvoor een kachel(tje) met een regeling heb welke langzaam met stoken begint bij een iets te lage temperatuur, dan lijkt het me al iets beter beheersbaar. Ideeën?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Google maar es op Arduino droogkast, dan krijg je verschillende projecten waar een arduino is gebruikt voor de aansturing van droogkasten, compleet met vocht en temeratuur censoren en relais om 230v te schakelen.
Ik gebruik zelf Arduino omdat het het zeer laagdrempelig is, makkelijk te programmeren ook door mij (weinig computer kennis).
De Arduino doet gewoon wat hij moet doen en ik hoef niet de kennis te hebben van een (elektrotechnicus/software developer), dat zou wel leuk zijn, maar dt heb ik nou eenmaal niet :confused:

Gr. John
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Google maar es op Arduino droogkast, dan krijg je verschillende projecten waar een arduino is gebruikt voor de aansturing van droogkasten, compleet met vocht en temeratuur censoren en relais om 230v te schakelen.
Ik gebruik zelf Arduino omdat het het zeer laagdrempelig is, makkelijk te programmeren ook door mij (weinig computer kennis).
De Arduino doet gewoon wat hij moet doen en ik hoef niet de kennis te hebben van een (elektrotechnicus/software developer), dat zou wel leuk zijn, maar dt heb ik nou eenmaal niet :confused:

Gr. John

Ik geloof je ook wel, maar je reactie was wat kort en draag m.i. dan gewoon weinig bij. De uitleg die je er nu bij geeft kan mensen met wat minder ervaring makkelijker op weg helpen.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Soulmaster , ik zag in je post dat je sofware ontwikkelaar bent.

Zou je mij advies willen geven over een zaak via pb?

Gr Danny1984
 

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Misschien goed dat ik, als de zonnepanelen zijn geplaatst, eerst gewoon eens begin met de droogkamer en de belevenissen op het forum deel.
Ik begin dan wel zo oldskool mogelijk, en dus zo analoog mogelijk, de vragen/ uitdagingen die dan ontstaan kunnen we wellicht met de juiste besturingstechniek aanpakken.
Gisteravond wat verder in die besturingen van bijvoorbeeld die droogkasten gedoken, en ook meteen al begrepen dat er een behoorlijke grote groep mensen bestaat die klimaatbeheersing al aardig in de vinger hebben: henneptelers. Nou rook ik zelf nog niet eens sigaretten, laat staan hennep, maar een beetje gebruik maken van hun technische online kennis is uiteraard altijd meegenomen. ( ik wist niet dat er online zoveel voor die doelgroep te koop was....) Als ik uiteindelijk wel voor de Arduino of iets soortgelijks ga wil ik echter ook meteen de hele zaak aan de Wifi zodat ik het ook kan volgen van de smartphone. Dus: Eerst maar eens de panelen op het dak krijgen, en dan verder. Bedankt tot zover!
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Tja, als je het echt simpel wil... Bouw een zonnecollector om water op te warmen, pomp dat door een radiator en zet er nog een bescheiden ventilator bij om de lucht te laten circuleren. Kleine luchtroosters voor wat ventilatie erin en gaan... Iets geavanceerder: luchtroosters die automatisch openen en sluiten bij de daarvoor juiste luchtvochtigheid en temperatuur binnen een buiten. Zo heeft je droogkamer ook nog eens een bijzonder laag verbruik en kan je je overtollige elektriciteit gebruiken voor de verwarming van je huis of voor een auto...
 

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Geen idee of we in Nederland voldoende zonne-uren hebben om constant te kunnen drogen, ik vind het aantal zonneboilers bij woningbouw nog behoorlijk tegenvallen....inderdaad wel een lekker basic idee zonder veel electronica. Bij electrisch stoken kunnen we tevens het elektriciteitsnet als buffer gebruiken uiteraard. Ben ook wel eens in de opbouw van die solar-kilns gedoken, maar ik meen gelezen te hebben dat dat met de ligging van Nederland niet echt optimaal werkt. De vraag is inderdaad bij de set-up met een bouwdroger, ventilator en verwarming of er wel of geen buitenlucht toegelaten moet worden. Indien wij op de bouw ( na stucadoor ) een bouwdrogher toepassen dan maken we juist alles potdicht, verwarmen liefst wel ( winter ) en zorgen voor luchtstroming door ventilator. Aan de hoeveelheid vocht te zien ( komt in een speciekuip terecht afgedekt met een folie ) werkt dat het best. Die set-up lijkt me voor hout drogen echter veel te snel ( kans op scheuren te groot ).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een zonnecollector voor verwarming heeft een behoorlijke opbrengst van half maart tot half oktober. Tijdens de overige dagen zal er op zonnige dagen ook opbrengst zijn, maar de opbrengst gaat beperkt zijn.
Houdt er ook rekening mee dat de omgevingstemperatuur voor een bouwdroger beperkt is. Wordt het te warm, dan zal hij uitvallen.
Eerlijk gezegd lijkt een bouwdroger mij niet de beste oplossing. Deze kan je enkel aan en uit zetten en om dan te gaan regelen in een kleine ruimte ga je veel starts en stops krijgen met korte looptijden. En dat heeft een koelmachine niet graag.
Maar voordat je aan de slag gaat lijkt het me toch aangewezen om de sequentie van het droogproces vast te leggen. Dan weet je wat je nodig hebt van componenten en sturing.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Zonneboilers zijn nogal prijzig. Ik heb er zelf ook naar gekeken maar kwam al snel tot de conclusie dat de schaarse ruimte op mijn dak veel meer rendement zou opleveren met zonnepanelen. Nu is er een andere situatie als je zelf gaat bouwen. In feite is een bak met een zwarte bovenkant al genoeg. Zie YouTube een de rest van internet voor voorbeelden. Het is waar dat je daar van oktober tot maart niet heel hard je hout mee droogt, maar als je de energiebesparing telt (die zonnepanelen heb je toch ook mede uit milieuoverwegingen geïnstalleerd neem ik aan) lijkt het me een leuke optie, al dan niet in een hybride opstelling met een verwarmingselement in de donkere maanden.

Overigens lijkt ventileren me wel nodig. Ten slotte moet het vocht toch een keer ergens naartoe... Maar waarschijnlijk is een heel beperkte mate al voldoende.
 

tuoh

Oud hout
Geforceerd drogen is aan regels gebonden, het proces moet ten allen tijde onder controle gehouden worden. Ongecontroleerd drogen (zondeboiler) kan leiden tot collaps in het hout, de houtcellen storten dan letterlik in elkaar.
Dit gebeurt wanneer het droogproces te snel gaat, het hout verliest dan veel van zijn sterkte en waarde.
Was in de jaren '70 en '80 van vorige eeuw nog al eens het geval bij gevierschaald en plaatselijk gedroogd hout dat uit Azie kwam (Meranti) Het kunstmatig drogen had men toen duidelijk nog niet volledig onder controle daar ter plaatse.

Sommige types industriële droogkamers vragen om homogeen gestapeld hout, dwz. geen drooglatten ertussen maar één massieve "klomp" hout. Bij het inladen worden daar dan meetstrips tussen gelegd, de gegevens hiervan worden uitgelezen door de controle unit en de sturing van het geheel word mede door deze gegevens aangepast tijdens het droogproces.
 

eHans

Nieuw lid
3 jun 2012
4
0
Ik ga een beetje afwijken van de norm waarschijnlijk ...

Een arduino kan hier maar afhankelijk van hoever je gaan wil kan dat misschien wat te licht zijn (flash geheugen voor de code is de beperking hier)... En het probleem met arduino is dat je nogal vrij snel gaat moeten werken met extras als je inderdaad van op afstand even wil kunnen checken wat de stand van zaken is. Een arduino heeft doorgaans enkel een USB aansluiting.

Een RPI kan ook maar, ik denk niet dat dit aan te raden is. Een groot probleem dat ik altijd heb met raspberries is dat ze nogal gevoelig zijn aan onverwachte stroom onderbrekingen. Vroeg of laat zit je met een corrupt filesysteem op de SD kaart (dit is tenslotte een OS, bv raspbian, met een echt filesysteem en die zijn meestal niet blij met stroomverlies tijdens schrijfoperaties). Je kan hier op inspelen op een aantal manieren maar het word al snel meer werk dan het eigenlijk zou moeten zijn.

Mijn voorstel zou zijn een ESP32, dit is een microcontroller die ook bv via de Arduino IDE kan worden geprogrammeerd maar heeft een aantal extras die hiervoor ideaal zijn. Ze zijn zeer klein van omvang (kleiner dan de klassieke arduinos), verkrijgbaar zelfs met een klein OLED schermpje er al op gemonteerd zodat je daar bv. ook al de temperatuur en wat andere gegevens kan opzetten zodat je ter plaatse ook kan zien wat de stand van zake is zonder gedoe. Maar meer nog er zit ook WiFi en Bluetooth op en dit standaard. Je kan zelfs een ESP32 met OLED en LoRa krijgen voor ongeveer 20 euro. Mocht WiFi en Bluetooth geen optie zijn en je wil toch op een of andere manier remote kunnen checken wat de status is. LoRa is een vorm van radio communicatie die Low Power verbruik combineert met lange afstanden tussen zender en ontvanger.

En dit alles kan dan zelfs draaien over een kleine LiPo batterij mocht er een stroom uitval zijn. Op de ESP32 kitjes van Heltec bv zit aan de onderkant een mini-jst connector voor een LiPo batterijtje die zelfs kan opgeladen worden via de USB-C connector op het ESP32 kitje. Ook het geheugen en de snelheid van de ESP32 controller zijn veel groter dus je kan gewoon veel meer doen. Zoals ook bv een kleine webserver draaien op de ESP32 die je dan via WiFi kan raadplegen. Opties genoeg dus.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
totaal geen verstand van hoe dat zou moeten

Maar om hout optimaal onder geconditioneerde omstandigheden te drogen
moet je de temperatuur en vochtigheid afhankelijk laten zijn van het vochtpercentage dat nog in het hout zit.

het is beslist niet zo dat het vocht er maar zo snel mogelijk uit moet als je tenminste geen brandhout maakt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
totaal geen verstand van hoe dat zou moeten

Maar om hout optimaal onder geconditioneerde omstandigheden te drogen
moet je de temperatuur en vochtigheid afhankelijk laten zijn van het vochtpercentage dat nog in het hout zit en een langzame start maken met omlaag brengen
zodat je het niet dichtschroeit

het is beslist niet zo dat het vocht er maar zo snel mogelijk uit moet als je tenminste geen brandhout maakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.