Schermen stevig en onzichtbaar bevestigen ?

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Als afscheiding op een overloop zou ik graag 4 schermen willen plaatsen. De schermen zijn ong 150cm hoog en hebben een 55mm dikke boord met een lattenwerk erin, zie foto.
Koreaans deur.jpg
De afstand tussen het boord en het raster is slechts 25mm, zie schets 20191002_120515.jpg

Hoe kan ik die 4 schermen aan elkaar bevestigen op een elegante en mooie manier ? Met duvels gaat maar dat lijkt me niet stevig genoeg, het liefst zou ik ze met draadbout aan elkaar maken maar dit gaat niet onzichtbaar denk ik. De bouten dienen minstens 100mm lang te zijn dus hoe krijg ik die erin zonder het lattenwerk kapot te maken ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voor- en achterzijde onzichtbaar? Of mag je het aan de achterzijde zien?

En moet het een permanente opstelling zijn (lijmen!) of moet het ook weer weg kunnen, en zoja, elke dag 3x, of 1x in het jaar?

Zo maar wat ideetjes:

1) een u-profiel wat je over meerdere schermen tegelijk legt?
2) soort van bedhaak in de zijkanten?
3) 1 brede staander waar je ze in zet?
 
Laatst bewerkt:

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Dit zijn eigenlijk wel dingen die je van tevoren zou moeten bedenken lijkt mij.
Nu is het wellicht een optie om twee dopmoeren te nemen, een stukje draadeind en een holle bus als afstandhouder tussen de schermen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Voor- en achterzijde onzichtbaar? Of mag je het aan de achterzijde zien?
En moet het een permanente opstelling zijn (lijmen!) of moet het ook weer weg kunnen, en zoja, elke dag 3x, of 1x in het jaar?
voor- en achterzijde zijn zichtbaar en het is een semi-permanent opstelling (jaarlijks kunnen weghalen)

1) een u-profiel wat je over meerdere schermen tegelijk legt?
3) 1 brede staander waar je ze in zet?
1) goed idee, ik zou een sleuf in de bovenkant kunnen freezen en ze zo opspannen
3) dat alleen lijkt me niet stevig genoeg, dat staan ze van boven te "flapperen"
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Denk dat jurriaan een staander bedoelt tussen twee schermen. Zeg maar paaltje met een sponning aan beide zijde waar scherm inschuift. Maar U of T profiel onder en boven lijkt mij het elegantste.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi,

Wat denk je van het toepassen van magneten?
Bijvoorbeeld 2 tegenover elkaar inboren en inlijmen in de staanders.
Wel de polariteit in de gaten houden (Noord/zuid) bij het inlijmen, anders stoten de schermen elkaar straks af.

Thomas
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
de schermen blijven al uit zichzelf staan?
nee, ik ga ze ook aan de vloer moeten bevestigen

nu staan er al 3 paalhouders met plaat, en 2 eenvoudige tuinschermen ertussen maar ik zou graag de nieuwe schermen tegen elkaar plaatsen en geen palen ertussen. Dan passen alle 4 de nieuwe schermen er mooi tussen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Die 27kg is als je ze recht van elkaar trekt. Magneten hebben meestal een zeer geringe schuifkracht nodig. Dus grote kans dat dit niet gaat werken.

Die plaatjes die je plaatste zijn niet erg duidelijk. Het zijn vier schermen die in het verlengde van elkaar komen? Los op de vloer of aan beide kanten tegen een wand?

Als ze in het verlengde van elkaar komen zonder wandbevestiging, moet de bevestiging aan de vloer voldoende zijn. Dan is de onderlinge verbinding niet erg relevant.
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Die plaatjes die je plaatste zijn niet erg duidelijk. Het zijn vier schermen die in het verlengde van elkaar komen? Los op de vloer of aan beide kanten tegen een wand.
het zijn 4 schermen in het verlengde van elkaar met aan een kant een wand en aan de andere kant de trapopening. ik ben wel van plan de schermen, op een of andere manier, aan de vloer te bevestigen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Staafmageneten? Aan weerszijde een gat boren, stukje ijzer in lijmen en staafmagneet als verbinder. Heb je niet het probleem van de schuifkrachten.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
magneet.jpg
Of in plaats van staafmagneten: deze magneten op de staander van een scherm schroeven; in de tegenoverliggende staander een gat boren en daarin een sluitring vastlijmen/schroeven
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Is het de bedoeling dat de schermen voorkomen dat je van een hoogte naar beneden valt? Want dan zou ik niet vertrouwen op magneten of iets dat anderszins niet bedoeld is om echt krachten te weerstaan.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
de schermen staan !!!

Door nieuwe design overwegingen moest er nog een scherm bij van circa 50cm (in dezelfde stijl en manier van verbindingen natuurlijk). Deze staat in het midden.

Van onder is een balk met een gleuf voorzien waar de deuren instaan en ook in vast zijn geschroefd.
Ook van boven is een balk met gleuf voorzien die op een paar plaatsen is vastgenageld aan de deuren.
En rechts is de deur vastgeschroefd aan een pilaar.
Al bij al staat alles redelijk stevig, er zit wat spel aan de linkerkant maar dat was wel te verwachten.

IMG_20200201_144747.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.