Freestafel maken

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Mijn werkbank is een goed eind af. Er is wel ruimte voor verbetering en ik heb de neiging om nog een keer de werkbank overnieuw te maken, maar voorlopig laat ik het zo. Volgende op mijn lijstje is een freestafel. Voor nu heb ik een frees onder een plankje hangen, met een hydraulisch krikje er onder. Het eerste waar ik tegen aan loop is het werkblad. Nu moet ik voor een ander projectje toch nog wat hout bestellen, dus wil ik eigenlijk het hout voor de freestafel ook meteen bestellen.

Als ik kijk op de site van Jongeneel (slechts 30- euro ex btw verzendkosten), dan zie ik verschillende soorten betonplex staan. Het verschil zit hem in de toplaag: https://www.jongeneel.nl/producten/plaatmateriaal/betonbekisting/c/W_24

Sommige platen hebben geen vermelding, verder:

- Fenolcoating
- Aminoplast
- Betofilm

Bijna de goedkoopste is Aziatisch populieren met 15,82 euro/m2. Het aantal lagen staat hier niet bij. Deze heeft Fenolcoating. Nog iets goedkoper is Betospan met 15,72 euro/m2.

Verder is er dan nog vooral de keuze tussen hardhout, berken of Pellos (=vuren?).

Wie kan er nog iets zinnigs over zeggen? Qua hout neig ik naar berken. En dan zit ik vast aan een fenolcoating. Of kan het ook uit met Aziatisch populieren? Het hoeft uiteraard verder niet watervast te zijn.

Of zijn er wellicht nog heel andere alternatieven?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Je kan ook bij je lokale gammel of pastnix kijken voor een plaat verpakkingsmateriaal van laminaat. Heeft een goed glijdende hele harde toplaag. Meestal iets van 1 bij 1,2 meter. Staan vaak in de koopjeshoek voor een paar euro. Is veel slijtvaster dan betonplex.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Superkees,
Ik ben de schuur aan het opruimen en kwam nog wat stukken berken multiplex met HPL tegen. Een paar lange stroken en wat stukken van ongeveer 60x60cm.
Supervlak, glad en onverwoestbaar. Ik ga er zelf nog wel wat van gebruiken maar voor een freestafeltjes mag je gerust een stuk hebben, als het groot genoeg voor je is.
Ik woon tussen Arnhem en Ede. Gr. Hans
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
@HansB: beoogde afmetingen zijn 60x80 cm.
@Chevy66: nog nooit gezien bij mijn plaatselijke Praxis.

Inmiddels wel wat gevonden op een uur rijden, voor een concurrerende prijs. 22- ex voor 70x150 cm. Dat is goedkoper dan betonplex.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Het zijn stukken plaat waar laminaat uit gezaagd wordt. Vermoedelijk gebruiken ze stukken plaat waar wat mee is, als verpakkingsmateriaal voor pallets met pakken laminaat. De bouwmarkten proberen dat dan weer te verkopen, om hun afvalstroom te verkleinen. Ik heb er hier nog een met rustiek eiken motief, die ik gebruik als doorvoertafel bij het frezen op mijn radiaalzaag.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb lang geleden voor mijn freestafel een bovenblad gemaakt van heel goedkoop betonplex. Had het gekocht om er een schaatsplank van te maken, maar het bleek te stroef. Maar als bovenblad was het ook een ramp, het delamineerde langzaam. Daar kwam ik achter door onnauwkeurige freesresultaten... Koop een goede kwaliteit, goedkoop is echt duurkoop.

https://www.woodworking.nl/showthre...de-freestafel&highlight=freestafel+guido+henn

jaap
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb je topic gelezen Jaap. Nu heb ik ook nog wel een een plaat betonplex van 9 mm dik liggen. Die zou ik eventueel ook (tijdelijk) kunnen gebruiken. Maar dat brengt mij op wat anders:

Je kunt de frees (bv een Triton) ophangen aan een mountingplate, met het risico dat het wat gaat door hangen. Ik heb een oude lompzware Elu bovenfrees. Die wil ik met een schaartafel er onder op en neer kunnen bewegen. Dat betekent dat er dus kracht van onderaf op de tafel uitgeoefend wordt. Heeft iemand daar al ééns over nagedacht? Of zal dat niet significant zijn?

Het lijkt er wel op dat het verstandig is een dubbele plaat te gebruiken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb ook een zware frees. In 18mm betonplex (goede kwaliteit van bouwmaterialengroothandel) ingefreesd. Druk door het verstelmechanisme is dus geen probleem. Maar wel bijna maximale freesdiepte mogelijk.

Ik heb nog een losse plaat liggen, waar verschillende freesringen in passen. Precies door dit probleem nog niet gemonteerd. Nu is het gat gewoon zo groot als de grootste frees die ik gebruik :rolleyes:
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Leuk die restmaterialen. Mijn vader werkt bij een toeleverancier van de bouwmarkten. Die 'resten' zijn gewoon de verpakkingsmaterialen die eigenlijk retour horen te gaan naar de fabriek om opnieuw te worden gebruikt. Deze worden ook niet in rekening gebracht aan de bouwmarkt. Een poosje terug heeft een slimmerik bedacht om dit te labelen en te verkopen aan de consument. Hierdoor hebben ze in de fabriek weer meer kosten en gaat de prijs uiteindelijk weer omhoog...

On topic: Ik heb een aantal jaren in een machinale gewerkt. Hier werd vaak volkern (Trespa) gebruikt voor dit soort bladen. Vlak, strak, glad en slijtvast.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb voor de grap ook eens de prijs van 80 cm aanrechtblad opgevraagd. Multiplex met ABS toplaag. Ben benieuwd wat dat mag. Kosten. topic van Eric55 ook door gelezen. Mooie freestafel geworden.
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2

Mbeldman

Actieve deelnemer
10 jan 2018
101
55
Zwolle
Neem aan dat de bouwhal aan de Marconi straat bedoeld wordt. Rest stukjes soms voor een mooie, soms voor een reguliere prijs (afhankelijk wie je helpt)..
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
er zijn genoeg bouwmarkten en houthandels die jouw een stuk van een plaat willen verkopen zonder de hele plaat in rekening te brengen hoor
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
er zijn genoeg bouwmarkten en houthandels die jouw een stuk van een plaat willen verkopen zonder de hele plaat in rekening te brengen hoor
Als je een tip hebt voor zuid-west Nederland?


Stuk aanrechtblad (25mm met ABS toplaag) kost 70- euro. Nog geen eens zo'n gekke prijs. 60 euro voor verzenden dan weer wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.