Naturel afgewerkt hout in keukenkastdeurtjes

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Vandaag ben ik met mijn vriendin in een zootje keukenwinkels wezen kijken. Omdat onze woonkamer en keuken een geoliede vloer, en transparant gebeitste trap en plafondbalken heeft, leken naturel houten keukenkastjes wellicht een goede optie. Dan wel een beetje modern, dus het liefst zonder kader.

In alle keukenzaken was het hout echter teleurstellend. Zelfs de zaken waar een keuken van 20.000 tot 30.000 euro normaal was, waren de houtenkastjes bedekt met een flinterdun laminaat, met in mijn optiek lelijke plastic-achtig ingevulde randen. De enige winkel waar er een alternatief beschikbaar is, is de ikea, die een type houten kast heeft met een ~1cm opstaande massief houten rand. Ik weet niet precies hoe dik het laminaat is in dat materiaal, maar het ziet er in ieder geval wat beter uit, ware het niet dat de houten rand dan weer minder mooi is.

Nou snap ik dat je als keukenfabriek niet met massief hout kan gaan werken, maar waarom niet met een hoge kwaliteit multiplex, en dan de randjes met een net laminaat afwerken zoals ze dat in de kastenbouw ook doen? Is dat misschien te gevoelig voor vocht? Heeft iemand hier naturel houten keuken kastjes gezien? Is er een constructie techniek die voor de fabriek niet rendabel is, maar voor een doe-het-zelver misschien wel?

Al vast bedankt voor jullie input!
 

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
135
42
En gewoon massieve deuren maken? Klampen op de achterzijde zodat ze recht blijven en probleem opgelost lijkt mij.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Dat is wel mooi spul Charel, jammer dat ze het alleen met naaldhout doen, was nog interessanter geweest met eiken. Gek dat ze geen handelaars aanprijzen op hun website.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Van Laere heeft dit o.a. in eiken. Je kunt hun mailen voor een overzicht met mogelijkheden en prijzen.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Oeh mooi spul allemaal, dat geeft wel te denken dat het misschien toch een ding is dat ik de deurtjes zelf ga maken, met die mooie 3 lagen platen is kantenband niet eens per se nodig, de kanten in dezelfde afwerking en het zal er al netjes uit zien lijkt me.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Oh sick, dat is ideaal, kon ook niet anders dat er ergens een bedrijf moest zijn dat die 3-laags panelen voor keukens verkoopt. Zo gek dat geen van de grote keukenwinkels het aanbieden.
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
bedankt voor het herstellen van de link.
Aan de andere kant ben ik weer blij nu te weten waar zulke onbewerkte platen te vinden zijn. Wil ooit nog een keer zelf een tv/audio meubel met dit materiaal voor deuren/ladefront.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.