frees enkel aan bovenzijde freestafel wisselen?

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik heb toch gekozen voor een Tritonfrees in combi met zwart MDF. Het is erg passen en meten met de beperkte ruimte maar ik ben een aardig eindje op weg. De freesplaat zit relatief ver naar achteren maar dat heb ik gedaan zodat ik de Incra straks kan uitlijnen op de middelste gaten van mijn MFT zonder dat deze dan aan de voorzijde uitsteekt.



1.jpg

de T-track loop ondertussen door tot de achterkant (de Miter had wat meer ruimte nodig :eek:)
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Hi Jabjab,

Ziet er meteen cool uit man! Ik vind dat zwart i.c.m. de incra kleur echt heel mooi.
Let bij de Triton frees erop dat je de veer uit de hoogteverstelling haal. Als je de frees op hoogte heb, moet je ook altijd de frees vastklemmen met het hendeltje dat bij de hoogteverstelling zit. Anders zakt het bitje langszaam naar beneden.

triton-precisie-bovenfrees-tra001-12-mm-met-dubbele-functie-2400-watt-actie.jpg

Verder wens ik je er heel veel plezier mee. mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik ze graag.

Groeten

Dennis
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Let bij de Triton frees erop dat je de veer uit de hoogteverstelling haal. Als je de frees op hoogte heb, moet je ook altijd de frees vastklemmen met het hendeltje dat bij de hoogteverstelling zit. Anders zakt het bitje langszaam naar beneden.

Ik wil niet vervelend zijn, maar dan is het eigenlijk allemaal gewoon net niet? Zo zit je nog steeds onder je tafel te tobben.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Ik wil niet vervelend zijn, maar dan is het eigenlijk allemaal gewoon net niet? Zo zit je nog steeds onder je tafel te tobben.

Hoi Kees,
Ik snap wat je bedoelt, maar dan heb je een verkeerde voorstelling van deze handelingen. Je zit niet te klooien, net als je bij de bovenfrees de frees vast zet, moet je dat ook bij de tafel frees doen. Dat handeltje is niet moeilijk te vinden en deze zet je blind om. Gewoon even de hand onder de tafel en dat ding omzetten. Kost echt geen enkele moeite. Nog een goeie afzuiging erbij en je wilt nooit meer anders frezen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik gebruik de triton ook al enkele jaren. Soms veel achter elkaar dan weer maanden niet. Na lange tijd draai je de frees omhoog om hem te vervangen en dan gaat het niet. Ja dan ben ik dus vergeten om het veiligheidskapje van de schakelaar op vrij te zetten. Iets terugdraaien en je hand onder de tafel steken om het kapje in de juiste positie te brengen. Zit de frees erin dan kapje opzij schuiven en de schakelaar om zetten en gaan.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
haha ik gebruik die triton frees ook onder m'n incra freestafel, maar van die vergrendeling dat wist ik helemaal niet!
Alleszins is dit eigenlijk bijna hetzelfde als de knop indrukken om de frees los te draaien, wellicht is die vergrendeling net iets handiger! ga dit volgende keer ook gebruiken denkik :D
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Hoi Kees,
Ik snap wat je bedoelt, maar dan heb je een verkeerde voorstelling van deze handelingen. Je zit niet te klooien, net als je bij de bovenfrees de frees vast zet, moet je dat ook bij de tafel frees doen. Dat handeltje is niet moeilijk te vinden en deze zet je blind om. Gewoon even de hand onder de tafel en dat ding omzetten. Kost echt geen enkele moeite. Nog een goeie afzuiging erbij en je wilt nooit meer anders frezen.

Misschien dat het in de praktijk wel mee valt. Die Triton heeft natuurlijk wel een bak vermogen. Maar: het mooie van die Triton is dat je de hoogte vanaf de zool kunt verstellen. Maar omdat dat niet helemaal lekker werkt, haalt men de veer er uit. Maar als je de veer er uit haalt, kan de frees wat zakken. Waardoor de frees onder de tafel bereikbaar moet zijn. Maar als de frees onder de tafel bereikbaar moet zijn, heeft dat weer consequenties voor de stofafzuiging.

Ik ga zelf binnenkort een eigen freestafel bouwen. Voor de hoogteverstelling wil ik een schaartafel bouwen. Dat heeft een aantal voordelen: de kracht op de frees is in lijn met de frees-as, de hoogteverstelling kan middels een handwiel aan de zijkant en er kan een stofverzamelbak omheen gebouwd worden. Met dank aan jou tip voor Banggood.com heb ik al wat mooie onderdelen gevonden voor de bouw van die schaartafel.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik wil niet vervelend zijn, maar dan is het eigenlijk allemaal gewoon net niet? Zo zit je nog steeds onder je tafel te tobben.

Ik heb "heel stiekem" het kapje van de schakelaar verwijderd zodat ik deze niet onder de tafel hoef om te zetten. ik schakel de frees straks aan met knoppen aan de voorzijde van mijn tafel, ook komt daar de stopknop én een noodschakelaar. in de hoogste stand blokkeert de as zodat ik de frees volledig boven de tafel kan wisselen.

voor zakken ben ik niet bang, de frees komt op een elektrische krik die bedoeld is voor een auto dus die frees zal daarop echt niet zakken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Hoe nauwkeurig kun je die elektrische krik bedienen? En als je toch een krik gebruikt, zou ik die veer lekker laten zitten.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
ik laat de veer inderdaad zitten. de elektrische krik kun je redelijk nauwkeurig bedienen omdat hij niet heel snel draait. als ik de tafel klaar heb zal ik proberen er een filmpje van te maken
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Misschien dat het in de praktijk wel mee valt. Die Triton heeft natuurlijk wel een bak vermogen. Maar: het mooie van die Triton is dat je de hoogte vanaf de zool kunt verstellen. Maar omdat dat niet helemaal lekker werkt, haalt men de veer er uit. Maar als je de veer er uit haalt, kan de frees wat zakken. Waardoor de frees onder de tafel bereikbaar moet zijn. Maar als de frees onder de tafel bereikbaar moet zijn, heeft dat weer consequenties voor de stofafzuiging.

Ik ga zelf binnenkort een eigen freestafel bouwen. Voor de hoogteverstelling wil ik een schaartafel bouwen. Dat heeft een aantal voordelen: de kracht op de frees is in lijn met de frees-as, de hoogteverstelling kan middels een handwiel aan de zijkant en er kan een stofverzamelbak omheen gebouwd worden. Met dank aan jou tip voor Banggood.com heb ik al wat mooie onderdelen gevonden voor de bouw van die schaartafel.

Hoi Kees,

Dit is een verkeerde voorstelling van zaken. Als je de Triton onder de tafel monteer heeft de veer ook geen functie. De zwaartekracht lost dat probleem op! In de handleiding staat dan ook dat je de veer moet verwijderen als je hem onder te tafel monteer. Waarom zou je ook extra weerstand creeeren als dit geen functie heeft.
Ik ga er vanuit dat de meeste hem als vaste tafelfrees zullen gebruiken.

Leuk dat je wat op Banggood.com heb gevonden. Ik ben voor een projectje ook op zoek naar een elektronische schaartafel. (klein model en moet iets 40 cm omhoog krikken. 80kg) Maar heb te weinig verstand van elektronica. Welke onderdelen heb jij gevonden?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
De veer heeft wel degelijk een functie: het schroefdraad op spanning houden, zodat de er geen beweging in zit als gevolg van het draaien (en daarmee gepaard gaande trillingen) van de frees. De belangrijkste voor een schaartafel: https://www.banggood.com/T8-1002003...ml?rmmds=mywishlist&ID=49640&cur_warehouse=CN

Je kan het niet helemaal goed zien, maar de moer bestaat uit twee delen met een veer er tussen. Hier beter te zien: https://www.banggood.com/T8-Lead-Sc...tml?rmmds=mywishlist&ID=3636&cur_warehouse=CN Die veer druk beide delen naar buiten, met min of meer de zelfde reden als hierboven. Er zit altijd aan beetje speling op een spindel of draadeind.Als je heel nauwkeurig wilt werken (bv met een stappenmotor), dan moet elke stukje hoekverdraaiing van de motor resulteren in een stukje beweging. Daar zorgt die veer voor.

Deze staat ook hoog op mijn lijstje: https://www.banggood.com/SBR12-700m...139721.html?rmmds=mywishlist&cur_warehouse=CN. Dan zaag ik beide rails door midden, zodat ik voor zowel onder als boven heb.

En dit is een vooral goedkoop setje: https://www.banggood.com/15pcs-400m...136854.html?rmmds=mywishlist&cur_warehouse=CN Maar voor een schaartafel gaat dit teveel doorbuigen.

@Elio: ik ken dat tafeltje, maar de knop zit in het midden, die beweegt dus mee. En het is te klein om te dienen als lifttafel voor een bovenfrees.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik lees met veel belangstelling altijd deze engineering projecten, maar ik vraag me altijd af of iemand als zijn freestafelproject af is hem ook werkelijk zo vaak gebruikt dat het al de moeite waard is. Bij mij is de freestafel vooral een plat vlak waar je dingen op kunt leggen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dat wordt het bij mij ook. Maar ik heb een oude Elu bovenfrees, dus ik moet iets van een lift maken. Uiteindelijk moet de freestafel functioneel gebruikt gaan worden om meubels in huis te maken, maar het maken van de hulpgereedschappen is voor mij een hobby op zich en een goede manier om te oefenen in recht en nauwkeurig werken en zagen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Bij mij hangt er een grote 12mm spantang 1600 watt ferm onder. Ik heb de veren er uit gehaald en ik gebruik de originele instelknop voor de hoogteverstelling. Ik heb nooit de drang gevoeld om dit te verbeteren, daar gebruik ik hem te weinig voor.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik lees met veel belangstelling altijd deze engineering projecten, maar ik vraag me altijd af of iemand als zijn freestafelproject af is hem ook werkelijk zo vaak gebruikt dat het al de moeite waard is. Bij mij is de freestafel vooral een plat vlak waar je dingen op kunt leggen.


Het maken van de freestafel is inderdaad al een leuk project om te doen. Hoe vaak moet je de tafel gebruiken om het de moeite waard te laten zijn? Voor mijzelf is dat al snel het geval. Maar ik moet wel zeggen dat de tafel voor mij ook een verlenging is van mij werkblad. Daarom heb ik er zelf ook weer gaten in gemaakt.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb toch gekozen voor een Tritonfrees in combi met zwart MDF. Het is erg passen en meten met de beperkte ruimte maar ik ben een aardig eindje op weg. De freesplaat zit relatief ver naar achteren maar dat heb ik gedaan zodat ik de Incra straks kan uitlijnen op de middelste gaten van mijn MFT zonder dat deze dan aan de voorzijde uitsteekt.



Bekijk bijlage 91142

de T-track loop ondertussen door tot de achterkant (de Miter had wat meer ruimte nodig :eek:)

Hoe heb je eigenlijk het einde van de mitertrack (of is het een t-track?) haaks gekregen in je blad. Gewoon met een beitel weggestoken? Ik heb namelijk nog een stuk mitertrack liggen, wat ik wil gebruiken, maar die is ook minder lang dan mijn blad. Als ik deze foto zo zie, hoeft dat ook niet.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Hoi Kees,

bedankt voor je bangood linkjes, ik krijg een idee hoe e.e.a. in elkaar zit.

Wat betreft de Triton frees. Ik ga hier niet te eigenwijs lopen doen;), maar in de handleiding staat in ieder geval dat hij eruit moet. Ik neem dan dus maar aan dat zij er geen functie inzien.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Ik lees met veel belangstelling altijd deze engineering projecten, maar ik vraag me altijd af of iemand als zijn freestafelproject af is hem ook werkelijk zo vaak gebruikt dat het al de moeite waard is. Bij mij is de freestafel vooral een plat vlak waar je dingen op kunt leggen.

Ik heb mijn vorige versie van mijn freestafel ook niet zoveel gebruikt omdat dit meer een halve oplossing was. Vervolgens wilde ik een freestafel/montage tafel maken en heb ik erg getwijfeld of ik wel geld moest investeren in een nieuwe frees, incra plaat etc. Was toch weer een kleine 500 euro. Maar ik moet zeggen dat ik er onwijs blij mee ben en hem bij veel projecten gebruik. Het vergroot mijn creatieve mogelijkheden enorm. En ik vind dat mijn projectjes er ook mooier door worden.

En ik zit nog lang niet aan de grens met het ontdekken wat ik er nog meer mee kan doen. Dus, ondanks dat ik er in het verleden niet zo tegen aan heb gekeken, is het nu een van mijn meest gebruikte apparaat in mijn werkplaats.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.