frees enkel aan bovenzijde freestafel wisselen?

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Een bovenfrees is het meest veelzijdige stuk (elektrisch) gereedschap wat je kunt hebben. In een freestafel wordt het nog veelzijdiger. Ik heb eerst een zeer eenvoudige freestafel gemaakt (uurtje werk) daarna steeds een uitgebreidere als bv. een klus vroeg om meer nauwkeurigheid. Ik gebruik het best regelmatig. Ik schat dat ik de bovenfrees nu ±3/4 van de tijd in de tafel gebruik en 1/4 uit de hand.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Hoe heb je eigenlijk het einde van de mitertrack (of is het een t-track?) haaks gekregen in je blad. Gewoon met een beitel weggestoken? Ik heb namelijk nog een stuk mitertrack liggen, wat ik wil gebruiken, maar die is ook minder lang dan mijn blad. Als ik deze foto zo zie, hoeft dat ook niet.

Ik heb het inderdaad met een beitel weggestoken. ik moet zeggen dat dat prima ging met dat zwarte mdf. (het is een: "Incra Miter Channel T-Track" ). die van mij was echt te kort helaas dus ik heb hem nu over de volledige diepte van de plank gemaakt.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Mijn freestafel is klaar voor gebruik. Ik kan de frees volledig aan de buitenzijde wisselen, in de hoogste stand blokkeert de spindel en kan ik de frees goed wisselen zonder aan de onderkant te hoeven reiken. Zoals beloofd heb ik hier een filmpje van gemaakt:


voor de liefhebber ook een foto van de binnenkant van de kast:
foto2.jpg
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Damn, wat een cool ding is het geworden zeg!

Kan je iets vertellen over de kosten van die lift die je gebruikt heb? Wat kost deze zo met alle elektronica die je nodig heb om het werkend te krijgen.
Maar zeer geslaagd project man. Vind het echt heel mooi om te zien.

Groeten
Dennis
 
  • Leuk
Waarderingen: Pentarthrum huttoni

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Damn, wat een cool ding is het geworden zeg!

Kan je iets vertellen over de kosten van die lift die je gebruikt heb? Wat kost deze zo met alle elektronica die je nodig heb om het werkend te krijgen.
Maar zeer geslaagd project man. Vind het echt heel mooi om te zien.

Groeten
Dennis

Dank je wel Dennis (en dank voor de info over de Positioner, ik heb de basisplaat er af gehaald en nu past het prima).

De kosten zijn lastig om helemaal inzichtelijk te krijgen omdat ik een aantal onderdelen nog had liggen. maar grofstoffelijk:

- elektrische krik € 65,-
- voeding 13,8 volt 20 A € 50,-
- magneetschakelaar 22 ,-
- drukknoppen had ik veelal nog maar ooit via MP aangeschaft. stelpost 20,-

Totaal zal dus iets van 175 euro zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Heyman

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ziet er netjes uit.

De voeding heeft aan de zijkant (nu bovenkant) ventilatiesleuven? Daar gaat zaagsel in komen.

ja, ondanks de afzuiging komt er nog wel stof in de kast. Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik dat het beste kan opvangen. Misschien dat ik nog wel een (ruime) behuizing om de voeding heen maak.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Wat doen die twee aarddraden en die pin, rechtsboven in de hoek? En hoe nauwkeurig kun je je frees nu instellen? Filmpje is er donker.
 
Laatst bewerkt:

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Wat doen die twee aarddraden en die pin, rechtsboven in de hoek? En hoe nauwkeurig kun je je frees nu instellen? Filmpje is er donker.

die pin is een microswitch die zorgt dat de frees stopt op het hoogste punt (anders zou de freesplaat eruit gedrukt worden). De draden die er heen lopen zijn dus de schakeldraden van de microswitch. Ik heb de aarddraden gebruikt omdat ik die toevallig nog had. Ik zal ze nog even intapen zodat het helder is dat dit geen aarddraad is.

De exacte nauwkeurigheid zal ik nog even nakijken voor je. Ik denk dat het nog nauwkeurig kan als de voedingsspanning lager is omdat de motor van de krik dan langzamer draait.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik heb "heel stiekem" het kapje van de schakelaar verwijderd zodat ik deze niet onder de tafel hoef om te zetten. ik schakel de frees straks aan met knoppen aan de voorzijde van mijn tafel, ook komt daar de stopknop én een noodschakelaar. in de hoogste stand blokkeert de as zodat ik de frees volledig boven de tafel kan wisselen.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Heb je nog iets aangepast om nauwkeuriger in te kunnen stellen?

Nee, ik heb niets mee aangepast. Ik heb maar weinig projecten waarbij de instelling echt heel precies komt. In gevallen waar dit wel nodig is dan pak ik de slinger erbij en zet hem handmatig op de gewenste hoogte. (maar dit heb ik nog nooit hoeven doen)
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Mischen iets maken met een schaar krik van een auto , zal ook niet zo moelijk zijn,
Goedkoop te vinden op de sloop en je kan hem zo maken dat hij op en neer kan met een boormachine,
Niet dat ik dat met die moror niet mooi vindt maar moet je maar kunnen ,
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Hoogtemeter, ik gebruikte 'm niet en hij heeft uiteindelijk jaren in een la gelegen. Die enkele keer dat ik 'm wel gebruikte was het gewoon nauwkeurig.

Ik gebruik setup blocks, vind ik fijner en minder geklooi. op een halve mm heb je daar niets aan, tenminste niet met de wat goedkopere sets, maar voor mij over het algemeen nauwkeurig genoeg

Verder moet je je bedenken of het echt nodig is om op 2 cijfers achter de komma te werken
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.