Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 32
  1. #11
    Ik heb een eerste ruwe poging gedaan vandaag om te kijken waar de pijnpunten zitten. Dunne stroken schaven, maken van de mal, lijmen...
    Er zijn alvast wat pijnpunten naar boven gekomen. Eerst moet ik nog een aantal lijmklemmen bijkopen. Verder is de minimale schaafdikte beperkt tot 2 mm. Dunner loopt het mis.
    De witte lijm van Soudal is ongeschikt voor dit werk (net zoals voor het lijmen van een tafelblad). De open tijd is veel te kort. Moet nog testen of de Pattex beter scoort.
    Dus nu eerst teststukken maken en zien hoe alles in zijn werk gaat.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

  2. #12
    Gelijkaardig project en op pagina 2 staat formule ivm spring back
    https://www.woodworking.nl/showthrea...oel-quot/page2

  3. #13
    De formule staat er inderdaad in. Hoe meer laagjes, hoe minder terugveren. Bij vijf of zes lagen wordt het terugveren al minimaal.
    Ben toch benieuwd hoe de rechte stukken zich gaan houden.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

  4. #14
    Dunner dan 4 mm hoeft echt niet. Dat is al soepel genoeg.
    Terugveren zal het nauwelijks doen als je zes laagjes (of meer) hebt.

    Je moet de klemmen heel dicht bij elkaar zetten, anders ontstaan er allemaal "bobbels" waar het hout niet helemaal op elkaar geperst is. Heel gemakkelijk zijn die grote goedkope maar sterke plastic knijpers, die dingen van een centimeter of 20 groot bedoel ik. Die kun je dan hart-op-hart 5 cm zetten.
    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

  5. #15
    Mooi project, en natuurlijk heel leuk om gaandeweg weer bij te leren! Wat nog niet genoemd is als punt om rekening mee te houden: Ook bij het lamineren, net als bij bladverbredingen lijmen: er om denken dat de nerfrichting - te zien op de kopse uiteinden - afwisselt. Ik las eens een verslag op internet van iemand die een stevenbalk voor een bootje lamineerde door tig laagjes mahonie met epoxy op elkaar te lijmen en die hier niet op gelet had. Bij het loshalen van de klemmen trok zijn gloednieuwe steven direct krom. Hij kon een nieuwe gaan maken. In dit verband nog een aardige slagzin die ik ook ooit ergens las: "Een wijs man leert van zijn fouten. Een nog wijzere man leert van de fouten van anderen."

    Voor mijn eigen bootje heb ik ook allerlei onderdelen moeten lamineren (eiken knietjes), en ik vind het een fantastische techniek. Als je het keurig uitvoert wordt het resultaat heel mooi homogeen en loeisterk. Veel plezier ermee, dus!
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

  6. #16
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Berghout scheepswerk Bekijk Berichten
    Dunner dan 4 mm hoeft echt niet. Dat is al soepel genoeg.
    Terugveren zal het nauwelijks doen als je zes laagjes (of meer) hebt.

    Je moet de klemmen heel dicht bij elkaar zetten, anders ontstaan er allemaal "bobbels" waar het hout niet helemaal op elkaar geperst is. Heel gemakkelijk zijn die grote goedkope maar sterke plastic knijpers, die dingen van een centimeter of 20 groot bedoel ik. Die kun je dan hart-op-hart 5 cm zetten.
    Wim.
    Goed punt. Om de genoemde "bobbels" te vermijden helpt het om de druk te verdelen met een extra latje aan de buitenkant die je wel meebuigt, maar niet verlijmt. (Aan de buitenkant, aangenomen dat je de buitenbocht van een mal gebruikt, wat de aangewezen methode is; ik noem dit omdat ik ook ooit ergens zag dat iemand een lamineerklus deed door de stapel latjes met lijmklemmen in de binnenbocht tegen de mal aan te trekken, wat duidelijk geen goed resultaat opleverde).
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

  7. #17
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nerflander Bekijk Berichten
    Goed punt. Om de genoemde "bobbels" te vermijden helpt het om de druk te verdelen met een extra latje aan de buitenkant die je wel meebuigt, maar niet verlijmt. (Aan de buitenkant, aangenomen dat je de buitenbocht van een mal gebruikt, wat de aangewezen methode is; ik noem dit omdat ik ook ooit ergens zag dat iemand een lamineerklus deed door de stapel latjes met lijmklemmen in de binnenbocht tegen de mal aan te trekken, wat duidelijk geen goed resultaat opleverde).
    Klopt, dat doe ik meestal ook, zo'n extra lat (beplakt met tape om hechten te voorkomen) meeklemmen.
    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

  8. #18
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nerflander Bekijk Berichten
    Wat nog niet genoemd is als punt om rekening mee te houden: Ook bij het lamineren, net als bij bladverbredingen lijmen: er om denken dat de nerfrichting - te zien op de kopse uiteinden - afwisselt. Ik las eens een verslag op internet van iemand die een stevenbalk voor een bootje lamineerde door tig laagjes mahonie met epoxy op elkaar te lijmen en die hier niet op gelet had. Bij het loshalen van de klemmen trok zijn gloednieuwe steven direct krom. Hij kon een nieuwe gaan maken............
    Hmm, ik denk dat daar iets anders aan de hand is geweest. Dat kromtrekken is mij nog nooit overkomen.
    Als ik lamineer (vaak gaffels voor schepen) werk ik juist altijd op vlam. Wat inhoudt: ik zaag een balk aan latten, en lijm dan die latten in exact dezelfde volgorde weer op elkaar zonder omdraaien.
    Dan zie je na het afwerken nauwelijks dat het gelamineerd is, want de nerf loopt gewoon door.

    O ja, ik lijm altijd met twee componenten PU-lijm, met een open tijd van ongeveer drie kwartier bij 20 graden. Met een hele doos handschoentjes, want reken maar dat het een knoeiboel wordt met al die aalgladde dubbelzijdig ingesmeerde latjes die alle kanten op willen drijven!

    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

  9. #19
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Ja, één ding, de terugbuiging eens de gelijmde stukken uit de mal komen. Je moet de mal dus aanpassen om op dit terugveren te anticiperen.
    De mate van terugveren kan je berekenen, er bestaat een formule voor. Heb de formule al eens op het forum geplaatst, maar waar???
    Da's wel een paar jaar geleden - ik kan me dat nog herinneren omdat ik er destijds aan twijfelde of die formule (die voor zover ik me herinnerde onafhankelijk is van houtsoort - of een dergelijke overweging) wel betrouwbaar was - wat hij kennelijk wel is...

  10. #20
    Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Locatie
    Enschede, Twente
    Berichten
    1.195
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Berghout scheepswerk Bekijk Berichten
    Hmm, ik denk dat daar iets anders aan de hand is geweest. Dat kromtrekken is mij nog nooit overkomen.
    Als ik lamineer (vaak gaffels voor schepen) werk ik juist altijd op vlam. Wat inhoudt: ik zaag een balk aan latten, en lijm dan die latten in exact dezelfde volgorde weer op elkaar zonder omdraaien.
    Dan zie je na het afwerken nauwelijks dat het gelamineerd is, want de nerf loopt gewoon door.
    Nog niet zolang geleden heeft Samuel Mamias (YouTube) een laminatie gemaakt met een overgang recht naar gebogen door een balk deels in te zagen (lintzaag) en vervolgens in een vorm te klemmen. Op die manier heeft hij de nerf perfect doorlopend. Zag er gaaf uit.
    Laatst gewijzigd door Bert Vanderveen; 30-09-19 om 19:05. Reden: Tikfout in naam

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top