Volgend project: stoelen

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat is al heel wat informatie!
Gisteren een eerste test verlijmd. De kwaliteit is niet geweldig, maar het is goed genoeg om als proef te dienen. Ik wil ook eerst testen of de stoel goed gaat zitten, vandaar een eerste proefstuk. Het terugveren valt heel goed mee. Enkel een beetje op de rechte stukken, maar dat is niet zo belangrijk. Dit wordt opgevangen door de poten. D>e bocht is minimaal terug geveerd. Te weinig om de mal te moeten aanpassen. Ik heb wel 5 laagjes van 2 mm gebruikt. Dikker is moeilijk in de ronding te krijgen.

IMG-4203.jpg

IMG-4204.jpg

Het eindresultaat is verrassend sterk en veerkrachtig.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Neen, die had ik nog niet. Maar die is inderdaad nodig om een mooi resultaat te krijgen.
Maar nu kan ik een proefstuk maken om de juiste afmetingen te bepalen. Ik wil een stoel die er goed uitziet, maar ook goed zit.
En om het zitcomfort te bepalen wil ik een testexemplaar maken.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Mathieu,
Leuk dat je er zoveel plezier in hebt om te experimenteren.
Ik maak veel te weinig foto's, maar heb toch een paar gevonden van het verlijmen van een gaffel.
Deze gaffel moest niet heel erg krom worden (ik heb ze veel krommer gemaakt dan deze). De vorm wordt bepaald door de vorm van het grootzeil dat aan de gaffel wordt bevestigd. Die vorm leg ik vast in een mal.
De plankjes voor deze gaffel heb ik elk geschaafd tot 11 mm dikte. Essenhout, zoals je ziet. Deze keer niet op vlam, omdat ik niet aan geschikt hout kon komen.

Er zijn wel leuke details te zien op deze foto's. Ik zal er enkele noemen: je ziet een stijve ondergrond die vastgeschroefd zit op de bokken, om te voorkomen dat de zaak gaat schuiven als de planken er tussen gedrukt worden; dat gaat namelijk met vrij veel kracht.
De ondergrond (basis) moet ook goed stijf zijn om het gewicht van alle lijmklemmen te kunnen dragen zonder doorbuigen.

Je ziet aan de binnenbocht allemaal steuntjes staan, op korte afstand van elkaar. Dat zijn de herbruikbare steuntjes die ik voor elke gaffel precies in de juiste bocht vastschroef op de basis. Al die steuntjes zijn voorzien van ducktape om hechting aan de gaffel te voorkomen.
Verder zie je aan de beide uiteinden 1 steuntje staan aan de buitenbocht, om de volgende reden: als ik ga lijmen (alles is dan al ontvet en opgeruwd, de plankjes zijn genummerd, de lijm is afgewogen en geroerd) smeer ik de plankjes tweezijdig dun in en stapel ze, al smerend, één voor één op. Dan ligt er even later een pakket plankjes, die alle kanten op willen drijven op de lijm. Ik draai er aan beide uiteinden ducktape er omheen, om de plankjes bij elkaar te houden. Dan kantel ik het plankjespakket en steek het aan 1 uiteinde in de mal, tegen het steuntje dat aan de buitenkant staat aan. Vervolgens druk ik het pakket langs alle steuntjes en haak het achter het buiten-steuntje aan de andere kopse kant. Daar is flink kracht voor nodig. Op dat moment ligt het hele pakket rustig ingeklemd in z'n gootje.
Onder het houtpakket zie je plastic: dat is van dat goedkope brede verpakkingstape. Ook om hechting aan de basis te voorkomen, en transparant om de aftekening op de basis nog te kunnen zien (ik plak die tape voordat de steuntjes op hun plaats worden geschroefd).

Zodra het pakket zo ligt, schroef ik enkele knevels er dwars overheen met lange schroeven, om de plankjes naar beneden te dwingen. Die knevels, beplakt met tape, zie je ook op de foto's.
Daarna gaan de lijmklemmen (die schoongemaakt en teruggedraaid klaarliggen) er op, werkend vanuit het midden naar de beide uiteinden. De klemmen zet ik op de steuntjes om het hout daar goed tegenaan te draaien. Waar nodig, komen er nog klemmen tussen de steunen in, om te voorkomen dat het essenhout gaat "bobbelen". Uiteindelijk zitten de lijmklemmen gemiddeld 15 cm van elkaar.

Overigens zie je ook, dat de laatste steun extra vastgezet is met een lijmklem. Kennelijk was de kracht erop te groot voor de schroeven.

Vanaf het moment dat de twee componenten van de lijm elkaar raken, totdat alles helemaal aangeperst is, is er ongeveer een half uur verstreken. Dat kan alleen maar als alles klaarligt, als de telefoon uitstaat en hond, kind en kat zijn opgesloten.

Ik laat zo'n gaffel twee etmalen uitharden. Dan los ik hem. Meestal veert-ie aan de uiteinden twee of drie mm terug, niet meer.
Daarna komt de afwerking: de zijden vlakken, grotendeels ovaal schaven, een sponning er uit zagen, gaatjes boren voor het zeil (op precies de goede plaatsen, ook volgens de mal) en rvs-beslag maken.

Het is raadzaam om bij zo'n klus oude kleren te dragen, want het is altijd weer een knoeiboel met al die aalgladde ingesmeerde plankjes. En niet onbelangrijk: als je lekker bezig bent met het verlijmen met handschoenen vol lijm, negeer dan jeuk op je hoofd:p

Groet,
Wim.
IMG_2760.JPGIMG_2759.JPGIMG_2757.JPGIMG_2755.JPGIMG_2754.JPG
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het is inderdaad een goede uitleg en handige tips. Dat blokje over de stroken schroeven is om te onthouden.
Maar een beetje overkill voor mijn project. De straal van de ronding is veel kleiner (ongeveer 30 cm). Ik heb een volledige mal nodig (wat niet onoverkomelijk is voor deze afmeting). Met blokjes ga ik bobbels krijgen, dat heb ik nu al gemerkt. En de dikte van de stroken zal ook heel wat minder zijn, anders krijg ik ze niet rond gelegd. Lijm, gaat vermits het voor binnen is, gewone witte houtlijm zijn.
Lijmen is inderdaad altijd een uitdagende klus die een goede voorbereiding vraagt en geen verrassingen toelaat.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ondertussen ben ik bezig met het ontwerp.

IMG-4240.jpg

Een proefopstelling om even te kijken wat de verhoudingen moeten zijn. Een iets hogere zitting (47 cm) is voor mij wel comfortabeler.
Ik heb nu een ontwerp getekend. De vormen zijn wel aangepast. De poten zijn gebogen geworden. Opmerkingen zijn welkom!

IMG-4244.jpg

Nu kan ik de mallen gaan maken.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik blijf dit draadje volgen
Maak zoveel mogelijk foto’s hahah
Succes verder
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dit vind ik leuk Mathieu. Je deelt het hele denk- en doe-proces met ons. Je twijfels, je mogelijke oplossingen en mislukkingen. Zo komen de adviezen van forumleden het beste tot hun recht. En zo hebben we er allemaal wat aan. Het forum op zijn best.

mvg
Klaas
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Leuk ontwerp, Mathieu, met al die rondingen. Eenvoudig, sierlijk, scandinavisch.
Mijn idee erover (maar dat mag je natuurlijk volledig negeren): de achterpoten eindigen nu loodrecht onder de rugleuning. Ik zou ze iets verder (5 cm?) naar achteren laten uitkomen. Dat geeft meer stabiliteit en onderdrukt de neiging van de "bezitter" om te gaan wippen.
Verder zou ik de verjonging, die nu heel subtiel is, iets groter maken.

Hout moed!
Wim.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Of ik de poten naar achter ga brengen ga ik nog bekijken, vooral omdat de stoel dan behoorlijk diep wordt.
De verjonging nu is inderdaad heel erg subtiel. Die heb ik namelijk niet toegepast :p. Maar dat is wel een goed idee. De stoel zal dan ranker en eleganter worden.
Ik heb vandaag tekenpapier gehaald (want mijn plaat staat vol) en ga er mee aan de slag!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.