Melamine bureau primer voor epoxy?

JanKlus

Nieuw lid
28 sep 2019
4
0
Beste,

Ik heb een melamine bureau waar ik epoxy overheen wil gieten in het zwart met een glittertje. Nu wil ik graag jullie expertise wat ik het beste kan doen..

- Opschuren met 220?
- Wasbenzine?
- Multiprimer nodig ja/nee? En kan iemand mij een multiprimer aanraden voor melamine?
- Na multiprimer nog verfen of direct epoxy gieten met pigment?

Liefst gebruik ik natuurlijk helemaal geen multiprimer of verf als dat niet nodig is. Bedankt voor jullie tijd & inzet!

Groet,
JanKlus
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De epoxy hoeft niet structureel te hechten - het is geen lijmverbinding die belast wordt. Ik denk daarom dat opschuren (ik zou persoonlijk een grovere korrel nemen dan 220) voldoende zou moeten zijn...
 

JanKlus

Nieuw lid
28 sep 2019
4
0
De epoxy hoeft niet structureel te hechten - het is geen lijmverbinding die belast wordt. Ik denk daarom dat opschuren (ik zou persoonlijk een grovere korrel nemen dan 220) voldoende zou moeten zijn...

Weet je dat wel zeker Henk? Ik zie namelijk dat veel mensen gebruik maken van melamine gietvormen. Het laatste wat ik wil is dat ik de tafel verpest... Wat van korrel 180?
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Met epoxy nog niet geprobeerd maar met polyesterhars moet er grondig geschuurd worden.
Meestal gebruik ik hiervoor korrel 40-60-80.
Zware belasting van de verbinding tussen hars en melamine dien je niet te verwachten.

Vereist is dan wel dat je de epoxy in de massa kleurt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ontvetten doe je vóór het schuren. Schuren met korrel 60 of 80. En dan denk ik dat het nog steeds slecht hecht.

Wasbenzine laat een laagje achter. Beter gewoon biologische verfreiniger St. Marc of vergelijkbaar.

Ik heb geen ervaring met primers voor epoxy. Maar ik zou denken in de richting van een soort betocontact. Daar zit zand in voor de hechting op gladde oppervlaktes.
 

JanKlus

Nieuw lid
28 sep 2019
4
0
Ontvetten doe je vóór het schuren. Schuren met korrel 60 of 80. En dan denk ik dat het nog steeds slecht hecht.

Wasbenzine laat een laagje achter. Beter gewoon biologische verfreiniger St. Marc of vergelijkbaar.

Ik heb geen ervaring met primers voor epoxy. Maar ik zou denken in de richting van een soort betocontact. Daar zit zand in voor de hechting op gladde oppervlaktes.


Hmm bedankt voor de tips jongens, maar kan ik de melamine bovenkant dan niet beter vervangen met MDF of een andere hout soort en op maat te laten zagen? Die vervolgens met een primer/verf combinatie verfen en dan epoxy gieten? Aangezien niemand het echt zeker weet begin ik ook te twijfelen of dit wel zo'n goed idee is.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
zoals Henk zegt, het is geen structurele verbinding en epoxy heeft best wel een goed hechtvermogen, ook op melamine. Als je twijfelt doe dan een test met een klein stukje melamine.

Melamine wordt gebruikt voor epoxy giet maar alleen als de plaat gewaxed is of behandeld met een of andere mould release, een groot verschil !
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als het bureau nu al stevig genoeg is, is de epoxy dus alleen cosmetisch. Dan ga ik mee met Henk dat er nauwelijks hechting nodig is. Gewoon aan de gang dus ;)
 

Harmv96

Nieuw lid
3 apr 2020
1
0
Ik ga het proberen, bedankt iedereen!

Is het gelukt? Hecht de epoxy voldoende aan het melamine? Ik heb een soortgelijk project voor ogen, met een melamine aanrechtblad waar ik graag een epoxy coating overheen zou aanbrengen. Liefst zou ik niet eens schuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.