1e Werkbank

RonaldRingenoldus

Nieuw lid
22 sep 2019
9
1
Donderdag materiaal gehaald voor mijn 1e zelfgemaakte werkbank.
Ik ga deze samenstellen uit 18mm underlayment/multiplex.

Eerst wilde ik de werkbank volledig van hout maken.
Op dit forum zag ik de posts van "Hooked on Wood" en bedacht mij dat het werken met multiplex wat makkelijk is.
Ook de multiplexwerkbank van Paul Seller heb ik als inspiratie gebruikt


De poten worden 5 platen dik = 9cmx9cm
De liggers worden dan 3 platen dik en kunnen mooi in de poten steken. Totale afmeting van het blad wordt 200x60 cm en moet mijn oude werkbank (50x150 vervangen.

Zoals je kunt zien is er niet veel ruimte in mijn tuinhuis, dus ik hoop ook wat efficiënter te kunnen opbergen.
3.jpg

Voor het zagen van de platen heb ik een DeWalt DWE576k-qs met zaaggeleiding gekocht met daarbij een extra geleideblad en bijpassende klemmen.
Dit werkt superstrak. Ik was bang dat het standaard blad te ruw zou zagen dus ik had al een blad gekocht met fijnere vertanding. Deze kan dus terug :)

2.jpg
1.jpg

Voor de plaatverdeling heb ik (dankzij een tip op dit forum) gebruik gemaakt van MaxCut https://www.maxcutsoftware.com/
Gratis te gebruiken en ideaal.

De eerste latjes zijn nu klaar, maandag gaan we weer verder...
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Invalzaag met geleider is een goede keuze, zeker als je heel weinig ruimte hebt. Je idee voor de werkbank klinkt goed. Ben benieuwd naar het resultaat. Succes!
 

RonaldRingenoldus

Nieuw lid
22 sep 2019
9
1
Ik was ook aan het twijfelen wat te doen. Zaagtafel, afkort zaag, cirkelzaag....

Uiteindelijk biedt de cirkelzaag met geleiderail mij in eerste instantie de meeste flexibiliteit tov kosten.

Ik heb voor deze Dewalt gekozen omdat ik wel een goed merk wilde, maar niet gelijk 400/500 euro kwijt wilde...
Marktplaats had weinig aanbod.
Hij was in de aanbieding inclusief 1,5m geleiderail voor 205 euro.

Voor wat betreft geleiderail ben ik erg tevreden over de precisie. Hier kan een kleine zaagtafel bij deze lengte (2m) niet tegenop.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ga je hem ook in de mft style maken? Ik heb er nu 3 staan op wielen. Bevallen prima. Kan ik lekker schuiven voor langer werk. Grotere platen lukt niet bij mij binnen doe ik ook met een invalzaag.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik denk dat Wim bedoeld: voorzie je het blad van een gaten patroon, zoals de mft werkbladen hebben (gaten van rond 20mm waar je zg. Benchdogs in kunt steken? Als je mft (multi function table) googled, krijg je zat voorbeelden te zien. Je kunt ook even op dit forum zoeken. Ook hier staan zat voorbeelden.
dat gatenpatroon is vooral handig als je veel met machines werkt. Ga je meer met handgereedschappen aan de gang, dan moet je zwaarder kunnen klemmen. Als ik de dikte van het blad zie dat je hebt voorzien, wordt een mft style een hoop werk:p. Met een paar 19 mm gaten en holdfasts kom je ook een heel eind.
kijk ook even bij de post over Gatensjabloon mft.....dan hoef je niet eens zo ver te zoeken.
 
Laatst bewerkt:

RonaldRingenoldus

Nieuw lid
22 sep 2019
9
1
Aha, het gatenkaas patroon...
Nee, dat is niet de bedoeling.

Het blad maak ik van 8x8 eiken balken.
De bedoeling is dat er een bankschroef op komt. Hier maak ik dan 1 Of 2 rijen gaten naast.
 

RonaldRingenoldus

Nieuw lid
22 sep 2019
9
1
Vandaag weer wat meters kunnen maken.
Alle plankjes zijn nu gezaagd. Dankzij zonnig weer kon dit mooi buiten.

Ook nog twee poten kunnen verlijmen.
Morgen de andere twee en dan weer een weekje wachten ivm tijdgebrek :eek:

1.jpg

Dan nog wat advies gevraagd:
Raden jullie het aan om de osbplaten te behandelen met een olie?
Zo ja, welke?
Alvast bedankt!
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Welke osb platen? Je hebt het over underlayment platen.
Een werkbank zou ik niet lakken, het is tenslotte een stuk gereedschap. Geen meubel. Hardwax (Osmo) of gekookte lijnolie. Trekt in het hout en is niet gevoelig voor het ‘misbruik’ dat een werbank soms ondergaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.