Stofafzuiging zaagtafel: welke compacte zaag scoort het best?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik ben op zoek naar ervaringen m.b.t. De stofafzuiging van compacte zaagtafels.
Ik heb, zoals veel collega’s hier op het forum, een Dewalt 745 tafelzaag. Het is een fijn ding om mee te werken, maar er zijn 2 dingen die me tegen beginnen te staan: het is niet de stilste zaag, maar dat wist ik van te voren ( kwestie van goede gehoorbescherming).
Maar de stofafzuiging is een groter probleem. Met zelfs 2 stofzuigers aangesloten ( 1 op de kap en een op de achterkant van de zaag) sta ik nog een beste hoeveelheid stof door m’n werkplaatsje heen te blazen.
De Dewalt zal dus binnekort vervangen gaan worden.
Ik ben me nu aan het orienteren en je begrijpt dat het onderdeel ‘effectief stof afzuigen’ een stevige invloed zal hebben op de te maken keuze.
- een zaag zoals de Harvey 110 of de Laguna Fusion wordt wel overwogen, maar heeft qua grootte niet de voorkeur (dan is de werkplaats wel gauw vol).
- de Mafell Erica 85 wordt geprezen om de effectieve stofafvang. Hoe is de praktijk? Is die stofafvang echt goed?
- de Festool CS70 staat ook op m’n lijstje. Hoewel tijdens de praktijkopleiding mee gewerkt, niet op gelet hoe de stofafvang werkt. Hoe zijn de praktijkervaringen met deze zaag qua stofafvang?
Ik heb wel voorbeelden gezien hoe de stofafvang van de Dewalt verbeterd kan worden, maar om nu ‘onder de kap’ de nodige zaken aan te passen staat me tegen en doe ik dus liever niet. Ik hoor graag jullie ideëen en meningen.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ik heb de Erika 85 gehad en dat is gewoon verbazingwekkend hoeveel stof daarbij wordt afgevangen.

Ik heb de zaag slechts enkele keren gebruikt (en inmiddels bezit ik hem niet meer) maar ik kon met gebruik van het Ystuk en dus zowel afzuiging aan de achterzijde als afzuiging op het spouwmes gewoon op zolder zagen zonder stoffestijn.

Ik maakte daarbij gebruik van een Festool CTL26E stofzuiger.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De CS70 heeft een aantal gaten in de behuizing van het zaagblad, zodat deze open kan als er een stukje hout tussen het zaagblad en de behuizing klem zit. Hier ontsnapt wat houtstof langs. Je zou deze gaten dicht kunnen maken met tape, zodat de afzuiging beter is. Dan komt er weinig zaagstof onder de machine. Doordat de CS70 zo open is, kun je er ook een opvangbak onder zetten. Verder ben ik tevreden over de opvang van het zaagsel. Op de tafel van de zaag ligt eigenlijk nauwelijks iets.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Erika85 van Mafell, nauwelijks nog last van stof bij het zagen
Nou Piet die mening deel ik niet geheel. Heb net ruim 100 mtr mdf plint van een profiel voorzien en hoewel er een grote stationaire afzuiger aangesloten was kwam er veel stof af. Dit komt mede omdat ik de kap niet kon monteren bij deze klus.
Het hangt dus af wat je ermee doet. Ik overweeg om er een kast onder/om te bouwen en daar een 100mm slang op te zetten. Aan de bovenzijde moet ik nog even puzzelen. Extra stofzuiger gaat niet dan verbruik ik te veel vermogen. Zal een extra aansluiting op de stationair bij komen denk ik.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Nou Piet die mening deel ik niet geheel. Heb net ruim 100 mtr mdf plint van een profiel voorzien en hoewel er een grote stationaire afzuiger aangesloten was kwam er veel stof af. Dit komt mede omdat ik de kap niet kon monteren bij deze klus.
Het hangt dus af wat je ermee doet. Ik overweeg om er een kast onder/om te bouwen en daar een 100mm slang op te zetten. Aan de bovenzijde moet ik nog even puzzelen. Extra stofzuiger gaat niet dan verbruik ik te veel vermogen. Zal een extra aansluiting op de stationair bij komen denk ik.

Tja,
Dat is bij elke cirkelzaag als je de kap niet gebruikt. Er zit niet voor niets een Y stuk op slang om op de kap aan te sluiten
.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Pfff, gelukkig:). Dank heren, ik begin een beeld te krijgen.
@ MaartenS: dank je, maar die filmpjes heb ik inderdaad gezien. Dat is wat ik bedoelde met sleutelen onder de kap.
het deel waar de zaag in draait is diep en niet zo gemakkelijk toegankelijk om grotere stukjes hout te verwijderen. Als je de zaag onder het werkblad verder gaat afdichten, wordt toegankelijkheid er niet beter op....
Dat is bij de CS70 inderdaad wat gemakkelijker. Ik gebruik de zaag voornamelijk voor schulpen en verdekte zaagsnedes (sponningen e.d.) van/in massief hout. Ik heb voer tot nadenken. Vriendelijke groet.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Pfff, gelukkig:). Dank heren, ik begin een beeld te krijgen.
@ MaartenS: dank je, maar die filmpjes heb ik inderdaad gezien. Dat is wat ik bedoelde met sleutelen onder de kap.
het deel waar de zaag in draait is diep en niet zo gemakkelijk toegankelijk om grotere stukjes hout te verwijderen. Als je de zaag onder het werkblad verder gaat afdichten, wordt toegankelijkheid er niet beter op....
Dat is bij de CS70 inderdaad wat gemakkelijker. Ik gebruik de zaag voornamelijk voor schulpen en verdekte zaagsnedes (sponningen e.d.) van/in massief hout. Ik heb voer tot nadenken. Vriendelijke groet.

OK, helder. Ik las het al in je startpost maar ik dacht ik opper het toch nog even, want je weet maar nooit.

je grijpt net naast mijn Erika85, die is net dit weekend opgehaald door een ander forumlid, was wel wat voor jouw geweest.

anyhow, sucses met je zoektocht, zowel de CS70 als de erika zijn echt hele mooie machines en een paar stappen omhoog vanaf je 745.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.