Nooitgedacht beitels te zacht?

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Regelmatig werk ik met Merbau om kozijnen, ramen of deuren te maken, ik heb een set Nooitgedacht beitels met rood handvat als ik die slijp en wet heb ik na zeer korte tijd een soort bramen op de snede, iemand een idee?
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Welke soort beitel zou er beter voor zijn, op MP wordt het e.e.a. aan geboden maar ja hoe zijn ze behandeld of toch beter nieuw ?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Als de beitels zijn verbrand worden ze ook zacht.
je kan de snede opnieuw opnieuw afharden.

Als de snijhoek te klein is beschadigd deze ook sneller.
rode handvaten zegt niet zoveel die hebben ze al heel lang ik heb nog een dergelijke set van bijna 30 jaar oud die kan prima tegen hardhout.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Ik heb nog een setje Sandvik 424 beitels die ga ik eerst eens testen of ze langer stand houden.
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Narex is ook zachte meuk. Alle Westerse beitels zijn zachte meuk :rolleyes: Koop gewoon een paar mooie beitels van Kikuhiromaru of Sukemaru, dan heb je hele goede Japanse beitels voor een redelijke prijs. Die blijven vele malen langer scherp dan Nooitgedagt of Narex. Maar als je persé westerse beitels wilt hebben dan zou ik voor Kirschen gaan. En dan niet de gepolijste versie want dan zit je weer met het probleem dat de hoeken (rug naar zijkant) door het polijsten rond zijn geworden.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
$_86.jpg
Even een plaatje geleend van marktplaats.
Welke rode handvat?
Oude beitels hebben een prima standtijd, van latere versies was het staal duidelijk minder.
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Oude beitels hebben een prima standtijd, van latere versies was het staal duidelijk minder.

Sorry hoor maar Nooitgedagt van na 1950-60 is altijd meuk geweest. De hele oude gelamineerde beitels waren nog enigszins goed. Gebruik een goede Japanse beitel gesmeed door een smid van de oude stempel en dan weet je wat goed staal is.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
die heb ik ook blijven prima scherp maar je hebt natuurlijk ook merbau vol zwavelresten dat is wel zwaar werk voor je beitel.
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Ik snap dus echt niet waarom mensen Nooitgedagt zo geweldig vinden. Hebben jullie dan echt nooit iets anders geprobeerd?
 

tuoh

Oud hout
Dat een Japanse beitel (zeer) goed is daar is geen twijfel aan. Maar sommige Europese merken klaren de klus even goed hoor, en nee, dan heb ik het niet over Nooitgedagt.
In de loop van mijn carrière heb ik ettelijke verschillende merken in handen gehad, ook Nooitgedagt, deze voelden voor mij exact hetzelfde aan als de Franse Peugeot&freres, redelijk zacht, wel mooi scherp te wetten maar de standtijd is niet al te lang.

Pheil daarentegen maakt harde steekbeitels maar zijn dan weer heel kwetsbaar. De beste beitels zijn voor mij nog altijd de oudere E.A.Bergs.
Die ruil ik niet in voor gelijk welke Japanse beitel, alhoewel deze laatste wel degelijk hun kwaliteiten hebben. Echter voor het grootste deel van de dagdagelijkse klussen is een Japanse beitel weggegooid geld.
De veel goedkopere Zweedse beitels klaren deze klussen even goed.

Hardheid van staal zegt niet alles. Harde (Japanse) beitels zijn lastiger (= traag) te slijpen, te wetten, etc.. Kom je er een accidentje mee tegen (verborgen spijker of schroef) Dan ga je bleiten van miserie, moet je ineens een paar mm van dat duurbetaalde staal wegslijpen.

Dus tenzij je hier Japanse verbindingen en dergelijke gaat maken in relatief zachte houtsoorten geven die dingen niet echt een meerwaarde. Nee, veeleer een boel kopzorgen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Wijze worden André.
Generaties westerse timmerlui en meubelmakers hebben gewerkt zonder de beschikking te hebben over Japanse beitels. En zij maakten en maken nog steeds fantastische werkstukken.
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Dus tenzij je hier Japanse verbindingen en dergelijke gaat maken in relatief zachte houtsoorten geven die dingen niet echt een meerwaarde. Nee, veeleer een boel kopzorgen.

Ik werk al ruim 10 jaar met Japanse beitels in houtsoorten als wit eiken, kersen, beuken, essen en teak om maar wat te noemen. Juist met deze houtsoorten bieden Japanse beitels een grote meerwaarde door de hele lange standtijd. Ik moest vorig jaar een stel eiken spanten van een zeiljacht vervangen waar veel kapwerk bij kwam kijken. Dat was 's ochtends slijpen en bijna de hele dag hout weg kappen met mijn atsunomis. Dat gaat je met je oude EA Berg beitels nooit en te nimmer lukken.

Westerse beitels waren 150 jaar geleden trouwens ook veel harder omdat toen nog een gelamineerde constructie werd gebruikt.
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Dit is weer zo’n discussie die niemand gaat winnen
Het gaat hier om wat iemand prettig vindt
En voor een timmerman geld hoe hard je beitel ook is hij wint het nooit van een spijker of een schroef
Mvg Leroy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.