Slagschroevendraaier "ombouwen" naar boormachine?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Hallo allemaal,

Ik heb teveel slagschroevendraaiers. Weet híer iemand of ik deze kan ombouwen naar een boormachine door inwendig iets te veranderen?
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik denk dat er vast mensen te vinden zijn die teveel boormachines hebben en geen slagschroevendraaiers.
Misschien is dat wat?

Ombouwen zou betekenen dat er ook een snelspankop op zou moeten en doorgaans heb je geen variabele toerentallen op een slagschroevendraaier (standje 1 en 2). Ook geen instelbare slip trouwens.

Ik zou er niet aan beginnen maar als je er inderdaad teveel hebt kun je er best 1 openschroeven, desalniettemin: success
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Boormachine lees ik, gaat het om snoerloos of met snoer? Eventueel heb ik een blauwe Bosch met accu, zo uit het hoofd gok ik 14,4V accu. Of anders een protool boormachine met snoer, variabel toerental, links en rechtsdraaiend.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Dit setje heb ik pas aangeschaft: https://www.hbm-machines.com/producten/silverline-108-accu-slagmoersleutel-en-schroevendraaier-1

In de veronderstelling dat er eentje kon boren...
ik mag het gewoon terugbrengen, maar wil eerst kijken of ik het zelf kan oplossen.
Had ook al het idee om er dan maar eentje te verkopen, maar dat zou dan zonder lader zijn. Lijkt mij niet praktisch, tenzij diegene zelf al een juiste lader zou hebben.
Open maken is geen probleem, maar eerst hier eens checken of iemand zo'n ding wel eens open heeft gehad.
Vooral de technische gegevens en de prijs trokken mij aan.

Ps:
Met de verkoop van de slagmoersleutel zou ik ook al tevreden zijn
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Jawel, maar boren met een slagschroefmachine werkt niet. Soms met zachthout alleen de kleinste diametertjes.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Je hebt toch ook boortjes met zeskant opname die in deze machines passen?

Er bestaan niet alleen boren met zeskantaansluiting, er bestaan ook speciale boren voor slagschroevendraaiers. Deze zijn dan helemaal zwart, net als impakt-bitsen. Als ik het goed voorheb wel enkel in de metaalboor-versie. (waarmee je dus ook in hout kunt)
Kijk eens bij Bosch, ik meen dat ze van hen zijn.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
bij Bosch hebben ze inderdaad de "Impact Control" setjes voor metaal en steen, speciaal voor de slagschroevendraaier
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik vind wel dat je er vreemde adviezen krijgt. Schroeven enkel op lage versnelling om de motor niet te overbelasten. Maar die overbelasting treed enkel op als je de machine op boren zet, en niet op schroeven met slipkoppeling. En nadien zegt hij dan weer dat je bij het schroeven de machine altijd in de stand schroeven moet zetten. En je moet de slagschroevendraaier pas gebruiken als de boormachine de schroeven niet meer aankan. Ik vind het wel verwarrende informatie voor iemand die niet vertrouwd is met deze machines.
Het nadeel van het boren met de slagschroevendraaier is logisch. Als de weerstand te groot wordt begint de machine te slaan, wat niet de bedoeling is bij boren. Maar voor kleine diameters voor te boren lijkt het me wel handig. Maar uiteindelijk zijn het andere machines met een andere toepassing die elkaar aanvullen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Inmiddels 1 vd slagschroevendraaiers kostenloos en succesvol omgebouwd naar een schroeftolletje. Werkt perfect!

Bedankt voor alle reacties!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Even twee hechtlasjes op het hamermechanisme en een boorkopje met zeskantaansluiting.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Inwendig zit een slagmechanisme met een grote spiraalveer. Deze zit heel ruim om de "hoofdas". Tussen veer en as heb ik koperdraad, ik geloof 2,5mm2, gewonden cq gevlochten. Zoveel als mij lukte, totdat de ruimte vol zat. Helemaal vol lukte niet. Het probeersel ging in 1 keer goed.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ter aanvulling:
Aangezien de beide machientjes een 6,35 hex aansluiting hebben maak ik gebruik van een normale maat snelspankop voor de boortjes.
Daarnaast heb ik voor de kleinere diameters kleine kopjes met boortjes in gebruik die er dan meer of minder permanent inzitten.
Dan hoef ik niet elke keer nieuwe (dure) boortjes te kopen met een vaste hex aansluiting.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.