Draaibank voor zaagtafel

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen jaren zo vaak sympathieke hulp gekregen via dit forum dat het tijd wordt om ook eens wat bij te dragen. Mocht je net als ik geen ruimte (of geld) hebben om een draaibank in je werkplaats te zetten: allicht heb je wat aan de beschrijving hieronder.

Ik kan me trouwens voorstellen dat het onderstaande erg lastig te begrijpen is als je je nog niet in dit type jigs hebt verdiept. Als je vragen hebt mag je me uiteraard een berichtje sturen. Eventueel kan ik ook de STEP bestanden van het ontwerp delen.

Ik ben dus bezig om de volgende stoelpoten te maken uit 4 oude eiken poten van een tafel die ik voor een ander project heb gebruikt.
IMG_7587.jpg

Hieronder zie je het resultaat dat met mijn jig bereikt kan worden.
IMG_7595.jpg

Het concept is geïnspireerd op het ontwerp dat Izzy Swan in zijn youtube filmpje. Echter ik heb het op een aantal fronten verbeterd:
1. de boormachine en je handen komen niet gevaarlijk dicht in de buurt van het zaagblad door een langere aandrijfas tussen de boormachine en het werkstuk
2. de constructie voor hoekinstelling om de poot te verjongen in Izzy Swan z'n ontwerp steunt op 1 punt dat er ook nog eens niet bijzonder stevig uitzien in de video. In mijn ontwerp dat dat veel steviger met een bout-moer verbinding (zie hieronder)
3. de kist van Izzy is onnodig complex maar voegt geen stijfheid toe op de plekken dat dat echt nodig is
4. de lagers van Izzy zijn te dicht op elkaar gemonteerd wat ongetwijfeld tot trillingen leidt
5. het kijkraamklepje van Izzy is minder veilig dan de sleuf in mijn ontwerp
6. opspannen en aandrijven doe ik dmv een inslagmoer

Mijn ontwerp is trouwens zeker niet perfect want er schrankt nog het 1 en ander en de lagers die ik heb gebruikt 26x10 stofdichte kogellagers zijn eigenlijk niet geschikt voor deze belasting. Allicht dat ik er nog een keertje een conisch druklager inzet.

hieronder de losse onderdelen

boven de buitenkast met aan de onderkant glijders die over de zaagtafel bewegen
daaronder de aandrijfkast met slede met daarnaast een perspex venstertje
IMG_7602.jpg

opspannen gaat als volgt
1. boor 10 mm gaten aan beide zijden en plaats de inslagmoer. Wat zou ik graag een langgatboorinrichting hebben om dit soort gaten nauwkeurig te maken! Heeft iemand tips hoe ik dat beter kan doen dan met het simpele boormalletje wat ik nu gebruik?
IMG_7604.jpg


plaats de achterkant tegen de schuivende opspanspindel
IMG_7607.jpg

Draai de inslagmoer op de aandrijfas
IMG_7611.jpg

fixeer de schuivende opspanspindel door de boormachine aan te sluiten op de linker en recht M10 draadeinden. Daarna fixeer ik de draadeinde met twee moeren die ik tegen elkaar indraai. Het werkstuk kan alleen draaien en geen andere kant meer op
IMG_7612.jpg

Zet de opstelling in de juiste verjongingshoek (1 graad in mijn geval). Wil je een andere hoek? Til de binnenkast op tot de juiste hoek en boor een gat waar je de boot doorheen kunt doen. Daarna kun je deze opspanning eenvoudig reproduceren.
IMG_7613.jpg

veiligheidsluikje ervoor schuiven
IMG_7614.jpg

boormachine op de middelste aandrijfas aansluiten
IMG_7616.jpg

draaien maar. Zaagtafel aan en blad voorzichtig aan de achterkant van je werkstuk omhoog laten komen. Bij de gewenste diepte kun je de slede voorzichtig naar voren bewegen. Ik heb in stapjes van ±10 mm materiaal verspaand omdat ik van een hele dikke poot naar een hele dunne moest.
IMG_7589.jpg

Na afloop zaagmachine uit en zaagblad omlaag. Met de boormachine aan en wat schuurpapier heb je bijzonder snel een heel glad en nauwkeurig resultaat!
IMG_7592.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_7605.jpg
    IMG_7605.jpg
    27,6 KB · Weergaven: 202

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.