Wie heeft er ervaring met de herald coronet?

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
Heeft er iemand hier op het forum ervaring met de herald coronet van record power?
Ik ben namelijk van plan om binnenkort een nieuwe draaibank te kopen en deze staat me wel aan qua maten, vermogen en de elektronische snelheidsregelaar dus ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn betreffende het vermogen want las hier in een draadje dat dit geen frequentieregelaar heeft?

Gr jelle
 
Heeft er iemand hier op het forum ervaring met de herald coronet van record power?
Ik ben namelijk van plan om binnenkort een nieuwe draaibank te kopen en deze staat me wel aan qua maten, vermogen en de elektronische snelheidsregelaar dus ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn betreffende het vermogen want las hier in een draadje dat dit geen frequentieregelaar heeft?

Gr jelle

Geen ervaring maar hier films.

https://youtu.be/nP4q3j0sqFY
https://youtu.be/kG6bPN8H5PE
 
Laatst bewerkt:

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
Hoi nico

Die was ik inderdaad ook al tegen gekomen ja die zien er goed uit en ik denk ook echt dat dit voor mij een goede keus zal zijn maar vind het een flink bedrag dus wil een goed overwogen besluit maken en hoop op wat persoonlijke ervaringen van mensen hier
 
Hoi nico

Die was ik inderdaad ook al tegen gekomen ja die zien er goed uit en ik denk ook echt dat dit voor mij een goede keus zal zijn maar vind het een flink bedrag dus wil een goed overwogen besluit maken en hoop op wat persoonlijke ervaringen van mensen hier

Laat je voorlichten door Baptist. Misschien kan je hem laten aanzetten en proefdraaien.

Of de nieuwe midi2 bij Ronald Kanne. Ziet er erg goed uit en zelfde prijsklasse. Succes.
 
Laatst bewerkt:

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Vorig jaar heb ik ook naar draaibanken gezocht, uiteindelijk niet van gekomen omdat ik geen ruimte had.

Destijds bij baptist heb ik uitvoerig gesproken over coronet. Qua formaat en veelzijdigheid sprak me er aan. De grootste knelpunt was het vermogen en dat een spanningsregeling op zit (dus hoe hoger de spanning, hoe hoger het toerental en vermogen). Hij is minder geschikt om schalen te draaien buiten het bed, daar heeft deze te weinig vermogen voor bij lage toerental.
Alles tussen de centers, dat gaat in veel gevallen goed. Geschikt voor kleinere werkstukken. Graag wil ik je verwijzen naar werkstukken van wijlen lid Pel, hij had ook een herald coronet en was erg enthousiast over.

De herald coronet is niet te vergelijke met teknatool 1624, die is van een klasse hoger.

Je kunt bij coronet de spanningsregelaar vervangen door een frequentieregelaar. Alleen dan moet je de spanningsregelaar "los koppelen" en direct aansluiten op de frequentieregelaar (is me door een elektricien verteld). Op elektronisch vlak, hou ik me verder erbuiten.
De frequentieregelaar kun je als set aanschaffen (stekker + frequentieregelaar), meestal moet je nog een elektronica doos aanschaffen. Een forumlid heeft bij zijn teknatool gedaan.
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
@nico
Ja had ik ook gezien ja is mischien wel interessant alleen geen draaibare kop en dat leek me wel handig maar mischien moet ik gewoon een keer gaan kijken bij ronald

@joop
Daar was ik al een beetje bang voor dat het inderdaad een spanningsregel was en geen frequentieregelaar
Ik weet ook niet of ik hem echt veel voor grote schalen zou gebruiken(gezien ik een fysieke beperking heb en je moet ook van dat grote hout hebben��) maar vind het wel fijn als het zou kunnen zodat ik geen spijt krijg van een grote uitgave
En daarnaast de zaak dan weer om gaan bouwen met een frequentieregelaar lijkt me ook niks dan ben je beter af met meteen iets kopen van dat kaliber denk ik zo
 
Laatst bewerkt:

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
Het afgegeven vermogen zou 750 watt zijn zou dit dan echt zo'n groot verlies in koppel opleveren met een spanningsregelaar ?
Op het moment draai ik trouwens op een dml250 van record power
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
Mmm dat is mischien ook wel interesant hoop stof tot nadenken het zal toch wel pas tegen het eind van het jaar worden voor ik de aanschaf ga doen maar fijn dat er mee gedacht wordt hier
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
@Henk
De Teknatool 1624 heeft 1,5 kW tegen 0,75 kW van Coronet. Daarnaast is de Tekna ook een stuk groter en wordt vrij compleet afgeleverd. Bij Coronet moet je nog van alles los aanschaffen, om je setje compleet te maken. Ben met je eens beide hebben technische snufjes en is doordacht. Ik denk dat je een keertje naar Baptist moet gaan ;).

@Jelle
De vermogen gaat lineaire mee met de spanning. Dus als je de spanning halveert, halveer je ook je vermogen en automatisch ook je toerental. Dit hoeft niet een probleem te zijn, bij kleine werkstukken gaat het prima. Overigens, je kunt geen grote werkstukken plaatsen, daar is de centerhoogte niet hoog genoeg voor.

Tijdens het zoeken naar een draaibank ben ik achter gekomen dat veel een gevoelskwestie is. Je moet je vooral bij je afvragen wat ga je er mee doen. En van daaruit ga je, samen met je andere wensen, een draaibank aanschaffen. Het heeft bijvoorbeeld niet zo veel zin als je een oneway (bij Ronald Kanne) aanschaft en vervolgens alleen maar pennen draait. Als je zoekt naar veelzijdigheid, zou ik kiezen voor Teknatool of Stratos. Stratos zijn mooie draaibanken, daar heb ik bij Ronald Kanne een draaicursus gevolgd.
Ik zou zeggen, ga naar de winkel en stel vragen. Naar plaatjes zoeken en vergelijken wordt je niet echt wijzer van. Dan krijg je dezelfde stelling als die van Henk (sorry Henk).
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
@joop
Dan zou je inderdaad een flink verlies in koppel hebben ja.
Wat ik ermee zou willen op dit moment is een beetje wisselend ik draai hier en daar wat schaaltjes en mis op dit moment echt een stuk center hoogte met die dml250 maar draai ook wel kleiner spul, pennen hoewel leuk om te doen (paar maanden geleden voor het eerst gedaan tijdens dag draaiersafdeling) denk ik niet dat ik de behoefte voel om dit met regelmaat te doen.
Ik voel ook echt niet de behoefte om schalen van een meter te draaien dus gevalletje stratos xl is overdreven ��
Maar mischien is de fu180 dan een optie is wel qua prijs een flinke stap omhoog maar zo op eerste gezicht ruim voldoende voor mijn behoefte zeker met de buitendraai inrichting maar is denk ik zeker goed om eerst te gaan kijken en me goed voor te laten lichten
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Als ik jou doelstelling leest voldoet een fu180 (twister) of Teknatool 1642 jou. Deze draaibanken zijn, vind ik, bescheiden van formaat. Misschien als je iets meer machine wilt een fu230, die is vrij groot. Kijk meteen ook naar uitbreiding mogelijkheden, volgens mij is van teknatool vrij beknopt.
Soms moet je even door de prijs heen bijten, om jou wens te verwezenlijken.
Veel succes met zoeken. Laat ons even weten wat je keuze is geworden.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Je zit in Veenendaal Jelle? Als ik m’n inkoop petje opzet zou ik zeggen: ga niet alleen bij Baptist te rade, maar ga bij gelegenheid ook naar Schulte. Qua afstand wat verder dan Arnhem. Je hebt immers nog wat tijd. Er zit wel een overlap in het gamma dat ze voeren, maar Schulte heeft bijvoorbeeld alle Stratos modellen staan. Als je naar meerdere leveranciers gaat, krijg je een breder beeld.
Of als je in de buurt van Gent bent, overweeg een bezoekje aan Willy Vanhoutte. Maak een lijstje van de vragen die je hebt.
Ikzelf heb m’n eerste introductie in het houtdraaien op een Record Power 320 (geloof ik) gehad. Een heel fijn draaibankje.
maar na een bezoekje aan de diverse winkels met m’n lijstje vragen heb ik toch voor de Midi FU350 gekozen.
Die is nog fijner:eek:. Succes met je keuze.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
@joop
Dan zou je inderdaad een flink verlies in koppel hebben ja.
Wat ik ermee zou willen op dit moment is een beetje wisselend ik draai hier en daar wat schaaltjes en mis op dit moment echt een stuk center hoogte met die dml250 maar draai ook wel kleiner spul, pennen hoewel leuk om te doen (paar maanden geleden voor het eerst gedaan tijdens dag draaiersafdeling) denk ik niet dat ik de behoefte voel om dit met regelmaat te doen.
Ik voel ook echt niet de behoefte om schalen van een meter te draaien dus gevalletje stratos xl is overdreven ��
Maar mischien is de fu180 dan een optie is wel qua prijs een flinke stap omhoog maar zo op eerste gezicht ruim voldoende voor mijn behoefte zeker met de buitendraai inrichting maar is denk ik zeker goed om eerst te gaan kijken en me goed voor te laten lichten

Ik stond voor dezelfde keuze. Heb gekozen voor meer vermogen. Dus de fu180. Als ik ruimte heb komt de xl er nog bij.
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
@joop
Denk dat ik inderdaad het die kant op zal moeten zoeken ja en de prijs is dan een drempel om over te stappen anders zal het die midi of midi pro gezien mijn voorwaarde van elektronische snelheidsregelaar
@edp
Ja woon in Veenendaal en dat zou ook nog wel een optie zijn ja even kijken of ik binnenkort mischien een keer die kant op kan. Zit er niet toevallig wat in de buurt vijlen? Ga binnenkort paar dagen die kant op��
@wim
Is het alleen het vermogen wat de doorslag gaf? En natuurlijk hoe bevalt die FU 180
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hij bevalt prima. Al heb ik er nog niet heel veel op gedraaid. Wel een heel groot verschil met mijn Jet draaibanken. Er zit wel een jaar of 17 tussen. Techniek is goed vooruit gegaan.
Belangrijkste redenen om voor de Stratos te kiezen waren het vermogen en de frequentieregelaar, buitendraai inrichting en centerhoogte. Ik wil ook een zware bank. Deze stratos is een stuk zwaarder en in mijn ogen stabiler. Bovendien ligt Wehl om de hoek.
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
@wim
Is maar goed ook dat de techniek vooruit gaat ja ik draai nog geen 2 jaar dus de techniek is voor mij niet heel veel veranderd, allen mijn wensen wel;)
En wehl is voor mij ook prima te doen en ga dan ook binnenkort een keer langs Ronald kanne om me eens goed voor te laten lichten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.