Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14
    Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017

Natuurrand schaal en gekleurde schaal

Laatste tijd weer wat gedraaid. Een schaal uit eiken met schors op 7mm wanddikte (35cm doorsnede) en een schaaltje van populier blauw gekleurd.

20190912_164627.jpg
    20190912_164618.jpg

20190912_162859.jpg
    20190912_163009.jpg
    20190912_162953.jpg
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Natuurrandschaal is een mooie schaal. Ik vind de kleur blauw erg mooi. De combi met de lichte kleur hout is echter niet mijn smaak.

Mooi draaiwerk! hoewel ik het experiment met kleur wat boeiender vindt. Waarmee heb je de doorschijnende blauwe kleur bereikt?

groeten, Hans

Mooie schalen. e schaal in eik is erg goed geslaagd. De blauwe is niet zo mijn ding, maar dat is persoonlijke smaak. Wat niet wegneemt dat ze wel mooi afgewerkt is.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wijk0983 Bekijk Berichten
    Mooi draaiwerk! hoewel ik het experiment met kleur wat boeiender vindt. Waarmee heb je de doorschijnende blauwe kleur bereikt?

groeten, Hans
    Het lichtblauwe in de schaal is de tekening die in het hout zit. Ik heb eerst de hele schaal zwart gebeitst terug geschuurd tot er alleen nog zwart op de zuigende delen zit (kopse kant en wat warrige stukken in het gevlamde deel van de schaal) daarna een blauwe beits eroverheen gesmeerd en afgespoten met een 2k blanke lak. De beits is een waterbeits van het merk Clou

hieronder is dezelfde tekening in het hout zonder kleur.
    20190912_163734.jpg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Natuurrandschaal is een mooie schaal. Ik vind de kleur blauw erg mooi. De combi met de lichte kleur hout is echter niet mijn smaak.
    In het echt is het hout wat witter (iets met samsung die automatisch alle kleuren warmer wil maken ). De volgende ga ik eens kijken hoe een compleet gekleurde schaal eruit ziet.
    Laatst gewijzigd door Rmkat; 27-09-19 om 09:34. Reden: info vergeten
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Ik vind ze beiden erg fraai! (en ik houd doorgaans niet zo erg van gekleurd draaiwerk)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rmkat Bekijk Berichten
    Het lichtblauwe in de schaal is de tekening die in het hout zit. Ik heb eerst de hele schaal zwart gebeitst terug geschuurd tot er alleen nog zwart op de zuigende delen zit (kopse kant en wat warrige stukken in het gevlamde deel van de schaal) daarna een blauwe beits eroverheen gesmeerd en afgespoten met een 2k blanke lak. De beits is een waterbeits van het merk Clou

hieronder is dezelfde tekening in het hout zonder kleur.

20190912_163734.jpg

In het echt is het hout wat witter (iets met samsung die automatisch alle kleuren warmer wil maken ). De volgende ga ik eens kijken hoe een compleet gekleurde schaal eruit ziet.
    Martijn,

Bedankt voor de uitleg, veel werk trouwens! wat bedoel je met .. en afgespoten met een 2k blanke lak. Is dat een spuitbus of verfspuit? groeten, Hans

Martijn,

Bedankt voor de uitleg, veel werk trouwens! wat bedoel je met .. en afgespoten met een 2k blanke lak. Is dat een spuitbus of verfspuit? groeten, Hans

2K lak is een 2 componenten blanke lak die zowel in spuitbus (1 malig te gebruiken door de harder) als los te mengen is voor een spuit pistool .

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Martijn,

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door s0ulmaster Bekijk Berichten
    2K lak is een 2 componenten blanke lak die zowel in spuitbus (1 malig te gebruiken door de harder) als los te mengen is voor een spuit pistool .
    Zoals Soulmaster al aangeeft is het een 2 componenten lak. Ik gebruik zelf een Hvlp verfspuit en een lak uit de spotrepair industrie deze droogt binnen 15min dus kan je goed vol spuiten (en weinig kans op stof door de korte droogtijd). Ik heb verder geen cabine o.i.d. maar heb nog nooit hoeven polijsten met deze lak. Verder is 2k lak in spuitbus (wist niet eens dat dat bestond) waarschijnlijk duurder op de lange termijn een hvlp spuit kost +/- 50 euro voor een instap model en een kleine compressor kan voor kleine werkstukken genoeg lucht leveren (voor langdurig spuiten zul je minimaal 425l/min moeten hebben)
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rmkat Bekijk Berichten
    Zoals Soulmaster al aangeeft is het een 2 componenten lak. Ik gebruik zelf een Hvlp verfspuit en een lak uit de spotrepair industrie deze droogt binnen 15min dus kan je goed vol spuiten (en weinig kans op stof door de korte droogtijd). Ik heb verder geen cabine o.i.d. maar heb nog nooit hoeven polijsten met deze lak. Verder is 2k lak in spuitbus (wist niet eens dat dat bestond) waarschijnlijk duurder op de lange termijn een hvlp spuit kost +/- 50 euro voor een instap model en een kleine compressor kan voor kleine werkstukken genoeg lucht leveren (voor langdurig spuiten zul je minimaal 425l/min moeten hebben)
    Ik gebruik voor mijn spuitwerk een compressor met een netto opbrengst van 250L/min en 200L buffervat. Dat is voor mij genoeg om een flinke tijd te kunnen spuiten of stralen. Ben je alleen wel minimaal 500e voor kwijt
    Ik had hiervoor zo'n klein 25L compressortje, maar dat is echt huilen met de pet op. Die is echt na < 2 minuten weer leeg....

Forum Rechten