hout verbindingen

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Ik ben met een basis houtbewerkingcursus bezig en het maken van nette verbindingen zoals een zwaluwstaart vergt veel tijd en vooral oefening.
Uiteraard maken we ze tijdens de cursus met de hand.

Welk elektrisch gereedschap gebruik jij er voor en als ik ze straks na de cursus wil freezen, vergt dat dan een grote investering?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Als je maar een paar zwaluwstaarten moet maken is met de hand nog het snelste.

Machinaal (met een mal) duurt ook effe om in te stellen en te testen (zie anders bij Baptist de manual van Woodrat) en je zit altijd vast aan de grootte van je freesje. Zwaluwstaart mallen zijn er in alle maten en gewichten (Leigh +300€, Woodrat +100€, ..)

zoek anders ook op de site naar 'zwaluwstaart' en 'freesmal'
 
Laatst bewerkt:

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Die mallen heb ik inderdaad gezien. Ik heb (nog) geen bovenfrees maar die combinatie leek me handig.
Op de handmatige manier worden ze bij mij nog niet zo strak. :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
In de filmpjes lijkt het of de machinale zwaluwstaarten er vanzelf komen. Maar zoals Charel zegt, de realiteit is toch wel iets anders. Je hebt een goede bovenfrees en en mal nodig. Het instellen is niet zo eenvoudig en luistert heel nauw.
Investeren in een goed zaag en enkele goede beitels (met de nodige wetstenen) is een beter begin. En veel oefenen. Je zal merken dat het na een tijdje al veel beter gaat.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Vanuit kosten - baten staat er niets boven het handwerk. Het stellen duurt net zo lang = geen tijdswinst. Het geeft herrie = geluidsoverlast en je gebruikt bij handwerk meer spieren dus je kunt de sportschool over slaan. Maar als houtbewerker heb ik ook machines aangeschaft die ik dacht overal voor te kunnen gebruiken en die haal ik nu nog maar zelden uit de kast. Naast een zaagtafel komt de vandiktebank het vaakst aan de stroom.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Voor een laadje schiet het niet op, maar als je series gaat maken verdient zo'n mal zich snel terug. Het instellen duurt een paar seconden. Op mijn set zitten instelbare diepte stops. Die stel je een keer in en bij een volgend gebruik laat je de frees daar op zakken en dan vergrendel je de diepte op je freesmachine. Dan ben je klaar om te frezen. Soms moet je nog een klein beetje bij regelen, afhankelijk van het gebruikte hout.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Incra heeft ook een mooi systeem. Zoals chevy66 al vermelde bij aantallen gaat het lonen. Bij enkele ben je vooral in het begin echt tijd kwijt met instellen.
Er zijn ook combinaties mogelijk. De schuine kanten zagen met lintzaag of cirkelzaag. Het restant wegfrezen en wat nog over is met de beitel.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Volgens mij heb je alleen voordeel met machines, als je heel veel zwaluwstaarten moet maken. 20 laadjes bijvoorbeeld. 40 zijkanten.
Dan stel je het 1 keer in, en dan gaaaan!!
Maar voor kleine partijen is met de hand het snelste.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Gewoon blijven oefenen! Ik heb 3 jaar geleden ook zo’n cursus gevolgd en vond toen ook dat het erg langzaam ging. Toen sprak ik de timmerman die onze overkapping maakte en die vertelde dat hij in het eerste half jaar alles met de hand moest doen, 2 uur per dag. Dat is dus ongeveer 250 uur. Ik gok dat je daar nog niet aan zit, ik in ieder geval nog lang niet!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Ik heb de jig die axminster als ujk technology dovetail jig verkoopt. Die van mij is alleen zwart, kwam met 1/2"frezen en kostte iets van 45 pond. Ik heb er voor 40 pond een silverline 1500 watt freesmachine bij gekocht, zodat ik een freesmachine met een 1/2"opname had. Ik heb die freesmachine alleen voor het frezen van zwaluwstaarten, dus hij is al op diepte ingesteld. Als ik een laadje moet maken ben ik nu zo klaar.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Voor de copierringen die bij de mal geleverd worden heb ik een copierring die bij de freesmachine geleverd wordt afgeslepen, daar paste de copierringen van de mal weer in.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.