Ontweringswater gebruiken

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Hallo allemaal,

Weliswaar is het gebruik van ontweringswater het tegenovergestelde van veredeling en bescherming, maar ik weet zo 123 niet waar anders deze vraag te plaatsen. Het gaat om het volgende.

Mijn zusje heeft een geolied eiken tafelblad met wat schimmelvlekken. Deze heeft zijn geprobeerd weg te schuren, zonder al teveel resultaat. Ze durft ook niet echt diep te schuren.

Nu was mijn idee het volgende;

1. Heel de tafel terugschuren
2. Schimmel behandelen met ontweringswater, uurtje laten trekken
3. Daarna al het hout met het ontweringswater bewerken (anders krijg je wellicht kleurverschil?)
4. In de olie zetten

Heb nog nooit met het spul gewerkt. Mis ik iets, of maak ik het juist te ingewikkeld?

Bij voorbaat dank!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Na het bewerken met ....water moet je in ieder geval overnieuw schuren, want er zit water in en je vezels komen omhoog. Je zult ook moeten (laten) drogen voor de olie.
Of je met een uurtje trekken al risico's neemt met lijmnaden e.d. kan ik niet voorspellen.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Houd ons in iedergeval op de hoogte als je aan de slag gaat! Ik be wel geinteresseerd in hoe het gaat en tegen welke problemen je aan loopt ;)
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
In mijn oude woning hadden wij zo'n Ikea beuken aanrechtblad... Het zat er al in, na verloop van tijd allemaal zwarte vlekken...
Door gewoon ontweringswater te gebruiken (gewoon laten inweken en weer schoonmaken met water) zijn de vlekken verdwenen.
Alles gewoon op gevoel gedaan en niet echt kleurverschillen kunnen ontdekken...
Geen idee hoeveel invloed het heeft op eiken en de kleur, maar toch, gewoon proberen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.