Elektra Beckum HC 260 lawaai

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik heb een tijd geleden een Elektra Beckum HC 260 incl. extra messen in goede staat gekocht voor 100 EUR.
Na het slijpen en stellen van de messen, is het schaafresultaat acceptabel goed voor hobbymatig gebruik.
Het enige probleem is dat de machine een hels lawaai maakt en trilt, zelfs bij het gewoon aanzetten, zo erg dat ik hem amper durf te gebruiken.
Ik heb het volgende al geprobeerd:

- rubberen mat ondergelegd: helpt niet
- riem eraf gehaald, zodat de messenblok niet draait om andere oorzaken uit te sluiten: stil, licht zoomend motorgeluid.
- riem erop, messen en messenhouders eruit: iets stiller, maar trilt nog steeds

Wat kan ik hieraan doen? Zijn er bepaalde componenten die ik kan vervangen? De machine is van de jaren '90.

Hieronder enkele video's (het is echt veeeel luider dan op de video)

Zonder riem: https://stack.odata.be/s/rzeWtCQMoVmAS2f
Trilling: https://stack.odata.be/s/4TPK5Y8YJVL9uqR
Lawaai: https://stack.odata.be/s/n2GsW52WJkJCH35
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Als ik dit zo lees denk ik aan een niet goed uitgebalanceerd messenblok.
Dan kon volgens mij ook komen door slechte lagers in het messenblok.
Ik kan je verder geen advies geven maar er zijn vast leden die dat wel kunnen.

Mvg, :).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Maak eens een filmpje waarop je daadwerkelijk aan het schaven bent en laat even zien hoe het resultaat is. Met scherpe messen moet je gewoon een mooi glad resultaat krijgen. Die hobby machientjes hebben niet zo veel massa, dus onbalans is eerder zichtbaar. Je kan de lagers van je messenblok even controleren op ruimte. Ik hoor verder niets verontrustends op je filmpjes.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Als het schaafresultaat goed is, niets vervangen.
Volgens mij is bij deze lichtere machines welke nog door een v-snaar worden aangedreven deze trilling vrij normaal.
Ik zie tenminste op je filmpje niks abnormaals. Ik heb zelf een inca en die trilt ook, maar schaaft perfect.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Ik heb geen oplossing voor je, maar ter vergelijking: Ik heb bijna dezelfde machine en daarbij voel je ook wel wat vibraties maar die trilt niet zo erg als die van jou. Dus helemaal normaal lijkt het me niet, maar misschien ook weer niet zo erg dat de machine niet te gebruiken is..
 

trellian

Actieve deelnemer
19 jul 2019
29
0
Je hebt nu filmpjes aan de kant van de doorvoer rollen. Kun je eens een filmpje maken aan de kant van de motor? (Dus waar je de riem spant)
Als ik goed luister op het laaste fimlpje hoor ik een onregelmatige knars/tik. Dat kan een lager zijn.
Het trillen lijkt me komen door onbalans. Ik heb dezelfde machine en die staat gewoon stil en trilt niet.

Onbalans kan overigens een oorzaak zijn voor een defect lager en beide kunnen elkaars effect versterken.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Een lichte machine met v-snaar aandrijving trilt vaak.
Vooral als de v-snaar wat ouder is en wat harder wordt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Naar mijn mening is er niet veel bijzonders aan de hand. De kleinere banken zijn onstabieler door gebrek aan gewicht en hebben daardoor een trilling. Dat heeft mijn inca ook. Qua geluid herzelfde. Oordoppen zijn aan te raden, en al helemaal als je er ook nog een afzuiger bij op zet. Die versterkt het geluid ook nog een keer.
Je zou, zoals eerder gezegd, naar de lagers kunnen kijken en naar de messen. Deze moeten uiteraars wel gelijk zijn. Heb je ook zonder messen gedraaid? Dan zou je deze ook uit kunnen sluiten.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik heb eenzelfde soort maar dan de blauwe versie. Maakt minstens hetzelfde lawaai, al zal het op het filmpje anders overkomen dan als je er naast staat.
Wel een koopje trouwens die 100 euro!
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Een HC260 voor 100 euro, tandjes dat is een koopje. Die gaan meestal voor 5 a 600 p/s via MP. Mijn Kity 636 trilt ook hoor. Zijn hobby machines he geen pro. Enige wat ik zou kunnen bedenken is weeg de beitels eens, als daar veel afwijking in zit zou dat het trillen kunnen verklaren.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Bedankt voor de vele reacties.

Dan kon volgens mij ook komen door slechte lagers in het messenblok.
Ik heb hier een video over gevonden, misschien het proberen waard, ik heb wel niet het juiste gereedschap: https://www.youtube.com/watch?v=z8tuYD_iqyc

Als het schaafresultaat goed is, niets vervangen.
Het schaafresultaat is inderdaad goed, uiteraard niet perfect zoals een pro machine ik op school gebruik.

Kun je eens een filmpje maken aan de kant van de motor?
Hierbij foto en video van de riemspanning. Riem lijkt me in goede staat.

Video: https://stack.odata.be/s/HsBiRZuE2tp3twV

20190917_091104.jpg


Zijn de schaafmessen die erin zitten even breed? ( lees zwaar)
Die zijn identiek, merk Electra Beckum. Er waren 2 nieuwe identieke reservemessen bij en heb ik ook geprobeerd.

Oordoppen zijn aan te raden
Ik gebruik een hoofdtelefoon

Een HC260 voor 100 euro, tandjes dat is een koopje. Die gaan meestal voor 5 a 600 p/s via MP
Was inderdaad een koopje. 5 a 600 EUR vind ik ook onbegrijpelijk, voor 300 EUR meer heb je een Record PT260, quasi identieke nieuwe machine.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als de messen even zwaar zijn, zijn de lagers verdacht. Of de as is krom. Dat laatste is eenvoudig te controleren. Lagers kan je vaak horen als je de as laat draaien zonder de aandrijving erop.
Voor lagers wisselen heb je een poelietrekker nodig.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
De as gecontroleerd, die is niet krom. De lagers maken bij vrij draaien ook een normaal geluid.
Bij dit oude model zijn de vlaktafels zonder uitsparen rondom het messenblok.
De nieuwe modellen zijn met uitsparingen en de Axminster verkoper beweert in volgende video dat dit voor geluidsreductie zorgt: https://youtu.be/AfdfNK86ItE?t=386
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Die vingers zorgen idd voor geluidsreductie, een ander type as scheelt veel meer. Machinale houtbewerking maakt herrie, goede gehoorbescherming is noodzakelijk.

Mbt het trillen maakt dat blad geen verschil.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.