kastanjehouten vaas met slaap, barsten en epoxy.

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Voor het brillianten (65j) huwelijk van mijn grootouders wilde ik hen graag wat zelfgemaakts cadeau doen. Maar ik kon uiteraard moeilijk mijn 89-jarige grootmoeder een pijp cadeau geven. (misschien zou mijn 93-jarige grootvader het wel waarderen?)

Echter weet ik dat ze gebruik maken van een "bloemenabonnement" waardoor ze altijd verse bloemen in huis hebben. Een mooie vaas daarvoor zou dan vast niet misstaan.

En dus mocht deze beginner aan de slag. Beginner, want uithollen heb ik nog maar 1x eerder gedaan, en ook nu ging het niet zonder slag of stoot. Sterker nog: ik ben erin geslaagd mijn Crown Mini Revolution te mollen ergens tijdens het proces (boutje zat zo vast dat ik het niet los meer kreeg, en toen dat éindelijk lukte, brak 1 van de linkjes doormidden...)

Eerst en vooral, het eindresultaat:
1.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg


6.jpg



En dan de making of:
Het blok hout is - als ik me niet vergis - kastanje, dat al enkele jaren lag te drogen in mijn werkplaats en vol scheuren zit. Ik zei toch dat ik een beginner ben?
Op de meeneemplaat die ik - net zoals de draaibank! - ooit kreeg van Roestige Spijker hier op het forum, zit zelfs zo'n gescheurd blok hout meteen moervast. Ronddraaien en een ruwe vorm verzinnen is dan ook snel gebeurd.
2.jpg


3.jpg


Aan de onderkant voorzie ik een voet waarmee ik met behulp van mijn chuck zodadelijk de vaas ook andersom inwendig kan inspannen bij het uithollen.
4.jpg


Van de draaibank af:
5.jpg


En dan met (groen gepigmenteerde) hars opvullen langs onder om alle barsten goed af te sluiten. Hier besefte ik ook dat de voet nooit stevig genoeg zou zijn om te klemmen bij het uithollen, dus vulde ik hem volledig met hars om alsnog langs buiten te gaan klemmen.
6.jpg


Na het harden van alle hars in de barsten, kon ik het geheel verder vormgeven en nadien ook omdraaien op de draaibank.
7.jpg

9.jpg


Bij het omdraaien kwam ik tot het besef dat die "knoest" eigenlijk geen knoest was, maar een groot stuk vermolmd hout. Beetje bij beetje kreeg ik dit er allemaal uit, totdat er een gat overbleef waar ruim 30gram hars aanin ging.
11.jpg


Maar eenmaal ook dat gehard was, kon het uithollen beginnen. Eigenlijk had ik dit willen doen met een zelfgemaakte bril om de vaas te ondersteunen. Met dank aan trage leveringen van Decathlon, had ik echter nog geen wieltjes op voorraad, dus moest het helaas zonder.
12.jpg

14.jpg


Het einde, of beter gezegd de bodem, is in zicht.
15.jpg


Langs buiten kan je ook mooi binnenkijken nu.
16.jpg


Waterdicht afwerken van de binnenzijde met Ultracast XT hars, deze is naast waterproof ook UV gestabiliseerd en hittebestendig tot 95°C! De overschot smeerde ik op de buitenzijde, zodat deze niet zou vervormen tijdens verder drogen (eenmaal volledig in hars droogt het hout sowieso niet meer).
18.jpg


Daarna kon ik ook de buitenzijde weer netjes afdraaien tot de uiteindelijke vorm en glad tot op korrel 600.
22.jpg


Nog eentje van de binnenzijde:
23.jpg


Van de rest van het proces heb ik helaas geen foto's meer. Maar voor jullie (leed)vermaak toch nog even een korte omschrijving. Als afwerkingsmethode ging ik voor iets wat ik onlangs online had gezien: 2 plastic handschoenen aan, en gewoon daarmee de vaas helemaal inwrijven met de hars. Dat werkte eigenlijk fantastisch voor de eerste laag. Omdat de hars daarbij wel nogal in het hout trekt is een 2de laag noodzakelijk.

Daarbij koos ik voor dezelfde methode, maar met minder succes: de vaas zat nu van boven tot onder vol dikke gedroogde druppels! En met nog <12h te gaan tot het feest, was er geen tijd om een nieuwe laag te zetten!
Als oplossing heb ik de vaas met wat creatief klemwerk terug op de draaibank geklemd (vandaar de witte lijn op de laatste foto van de afgewerkte vaas, al heb ik dat na de foto nog opnieuw afgewerkt), volledig opgeschuurd met korrel 320, 400, 600 en 800, zoveel mogelijk proberend om niet doorheen de hars te gaan. Op 90% van de vaas is dat prima gelukt, maar op sommige plekjes ben ik toch door de hars uit gegaan.

Vervolgens heb ik de vaas afgewerkt langs buiten met meerdere lagen shellac, gepolijst en in de carnaubawas gezet. Over de waterdichtheid maak ik me dus niet echt zorgen meer, en ook qua glans geeft het een prima resultaat, met wat minder plastic-gehalte dan de epoxy.
 

EdwinH

Actieve deelnemer
12 dec 2018
33
0
Lelystad
Ik vind hem heel gaaf gelukt en je 'making of' verhaal maakt het nog leuker. Ik hoop dat je grootouders er heel blij mee waren (en er nog lang van kunnen genieten).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.