Super handig slijphulpje.

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Normaal gesproken slijp ik altijd uit de vrije hand. Dat heb ik 20 jaar geleden zo geleerd en ik zag nooit een reden om er van af te stappen. Ik zag echter dit slijphulpje op marktplaats, de Richard Kell #2 honing guide. Kostte maar €25 en voor dat geld wilde ik het wel eens proberen. Je plaatst de beitel tussen de 2 wielen met de rug tegen de 2 stangetjes. Er zitten een aantal vaste maten bij voor de afstand van de snede tot het voorste stangetje die correspondeert met een hoek. 27mm is bv 30 graden, 33mm is 25 graden. De moer aandraaien (niet te vast!) en slijpen maar. De snede blijft ook precies haaks met dit ding. Nadeel is wel dat je met een schaafbeitel geen lichte ronding aan de snede kunt geven dus hij is eigenlijk alleen geschikt voor beitels. Ik heb 'm gisteren de 1e keer geprobeerd met een 2e hands atsunomi waarvan de snede bijna 3mm uit haaks was. Mijn slijpvolgorde was Atoma 600>Atoma 1200>Sigma Select II 3000>Sigma Power 6000>Okudo suita. Koste me in totaal 20 minuten om de snede weer haaks te maken en dat is best wel snel met dit harde staal. Blijf ik 'm gebruiken voor het dagelijkse slijpwerk? Nee. dat niet. Uit de vrije hand slijpen is sneller. Maar om een snede weer haaks te maken is deze wel ideaal.


20190829_105235.jpg x44fiav.jpg
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Die is weer superstrak en scherp. Doet me een beetje denken aan de Veritas MKII slijphulpstuk.
Zelfde principe. Uit de hand slijpen heb ik nooit geleerd...

Groet,
Jan

Gewoon doen. Als rechtshandige neem ik de beitel in mijn linkerhand en de slijpsteen in de rechterhand. Spuug op de slijpsteen in de rechterhand. En dan eerst op de vouw voelen of de steen vlak ligt met de steen. Je kan het ook zien als er geen licht door de spleet valt. Dan een paar keer wetten. Dan beitel omdraaien. WETSTEEN NIET. En dan de vlakke zijde een paar keer wetten. Paar keer om en om wetten en je bent klaar. Easy en simpel heb je geen fancy (lees dure) zooi nodig.
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Op die manier wetten werkt dus niet met Japanse beitels, daar is het staal te hard voor. Ik doe het ook wel op die manier met mijn Stanley beitels maar die slijp ik eerst op de bankslijpmachine en dan wet ik de braam af. Japanse beitels mag je echter nooit op een slijpmachine slijpen want dan verliezen ze hun hardheid dus dan ben je aangewezen op stenen van grof tot fijn.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Een echte Eclipse 36 kost een euro of 10 op ebay.
Bijna al mijn beitels zijn consistent en scherp. Zoek alleen nog iets nodig voor mijn skewed beitels, duurt lang om ze freehand te slijpen, en 1 kant lukt beter dan de andere.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.