Oude lijmklem

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste collega's houtbewerkers,

Onlangs, bij het opkuisen van de werkplaats van mijn schoonvader, ontdekte is deze oude lijmklemmen.
lijmklem.jpg
Meteen had ik het idee om deze te renoveren.
Bij verder nazicht moest ik echter vaststellen dat de 'meelworm' zich te goed had gedaan en dat van renovatie weinig eer zou te halen zijn.
Daarom het idee om deze lijmklemmen met nieuw hout te 'reconstrueren'.

-Eerste vraag: ik heb nog wat eik liggen dat voor deze klus zou kunnen gebruikt worden. Is eik geschikt voor deze toepassing?
-Tweede vraag: na wat zoekwerk op google vind ik voldoende tap en snijsetten (voor de doe het zelver: +/- 80 €, meer professioneel >200 €).
Geen onbelangrijke investering voor occasioneel gebruik.
Daarom stel ik me de vraag of het niet mogelijk is rondhout met draad (diameter 25 mm en 30 mm) te kopen. Zelf heb ik dit niet via de online winkels kunnen vinden.

Anderzijds zou ik toch ook graag draad op hout kunnen tappen. Hebben jullie ervaring?

Groeten

Bert
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Beste collega's houtbewerkers,

Onlangs, bij het opkuisen van de werkplaats van mijn schoonvader, ontdekte is deze oude lijmklemmen.
Bekijk bijlage 90719
Meteen had ik het idee om deze te renoveren.
Bij verder nazicht moest ik echter vaststellen dat de 'meelworm' zich te goed had gedaan en dat van renovatie weinig eer zou te halen zijn.
Daarom het idee om deze lijmklemmen met nieuw hout te 'reconstrueren'.

-Eerste vraag: ik heb nog wat eik liggen dat voor deze klus zou kunnen gebruikt worden. Is eik geschikt voor deze toepassing?
-Tweede vraag: na wat zoekwerk op google vind ik voldoende tap en snijsetten (voor de doe het zelver: +/- 80 €, meer professioneel >200 €).
Geen onbelangrijke investering voor occasioneel gebruik.
Daarom stel ik me de vraag of het niet mogelijk is rondhout met draad (diameter 25 mm en 30 mm) te kopen. Zelf heb ik dit niet via de online winkels kunnen vinden.

Anderzijds zou ik toch ook graag draad op hout kunnen tappen. Hebben jullie ervaring?

Groeten

Bert

Dag Bert,

Hoewel deze klemmen (serre-joints ofwel sergeanten) meestal van beukenhout gemaakt werden, zou rechtdradig eikenhout ook geschikt kunnen zijn.

De schroefdraad, dat is een ander verhaal. Schroefdraad in hout is veel grover dan die in staal, en het heeft een andere vorm: trapeziumvormig.
Met een gewone tap en snijplaat gaan werken in hout, dat zal niet goed gaan.
De schroefdraad zal door een ervaren draaier op een draaibank gemaakt moeten worden.

Groet,
Wim.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest

Dat zijn leuke setjes, maar niet geschikt voor het doel van Bernad. De schroefdraad, die met deze setjes te maken is, is erg fijn.
Het is wel bruikbaar om onderdelen eenmalig te monteren, bijvoorbeeld sierknoppen, maar voor houtklemmen en serre-joints zijn de tandflanken te kwetsbaar: ze zullen uitbreken.
Bovendien is het niet handig dat er wel erg veel omwentelingen gemaakt moeten worden bij het aanspannen.
Wim.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Je kunt ook een hybride maken, dus het draaddeel van staal, met een inslagmoer of een rampa. Anders googlen op 'holzgewinde' -- het schijnt dat voor spinnewielen en orgels vaak holzgewinde gebruikt worden…
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Op google trapeziumdraad invoeren kun je een en het ander vinden. Er zijn verschillende bedrijven die dat kunnen leveren, helaas niet altijd aan particulieren. Hierbij bedoel ik een stalen of een bronzen variant. En van de moer zijn weer verschillende uitvoeringen van.

Bij toeval vond ik op de site van dictum de “holzgewinde”, zie link. Alleen qua diameter is deze 2x zo groot wat je naar zocht en voor die prijs kun je al een kant en klare stalen klem kopen.
https://www.dictum.com/de/zubehoer-...lworks-wood-vice-screw-bankzange-basic-706177

Het idee van Bert vind ik niet slecht, een draadeind (grove spoed) en een rampamoer. Deze zijn makkelijk verkrijgbaar en goedkoop. Nadeel is wel dat draadeind op den duur kan gaan stropen (bramen rond de schroefdraad) na herhaaldelijk gebruik. Als het zo ver is, is een kwestie van vervangen. Je hebt niet voor niks een hobby.
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Vooreerst dank voor jullie reacties.
Als ik het goed begrijp heb ik, wanneer ik zelf trapeziumdraad wil tappen/trekken op hout, volgende opties:
-met relatief duur gereedschap draad tappen (en dan beperkt tot één diameter) – zie voorbeeld van MerkiMac https://www.fine-tools.com/gewind.html
-vooraf gedraaid rondhout kopten
-ofwel draad trekken met een draaibank

Nu staat het aanschaffen van een draaibank al lang op mijn ‘bucket list’. De mogelijkheid om zelf voorwerpen en onderdelen te kunnen draaien vind ik een technische uitdaging (en dit zowel voor hout als voor metaal).
Rekening houdend met mijn initiële vraag om draad te trekken op hout en mijn ‘bucket list’ stel ik me de (misschien domme) vraag of er (mini) draaibanken bestaan waarmede ik naar hartenlust zowel voor hout als voor metaal kan experimenteren?
Zijn er leden die hiermede enige ervaring hebben?
Groeten

BErt
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Met een staal draaibank kun je trapeziumdraad snijden mbv automatische aanzet. Je kunt daar op ook op Houtdraaien. Alleen de centerhoogte is vaak klein tov Houtdraaibank tenzij je een hele grote neemt. Daarnaast heb je minder bewegingsvrijheid in vormgeving werkstuk. Er wordt dikwijls geopperd om niet hout te draaien bij een staaldraaibank ivm draaistof. Persoonlijk vind ik mee vallen, mits je regelmatig schoonmaakt en ontvet. Daarna wel weer opnieuw lichtjes invetten ivm roest. Bij veel houtsoorten vreet staal aan als je deze laat liggen. Dan verlies je ook in nauwkeurigheid. Dit moet je maar voor lief nemen. Vergeet ook niet om de beitel geschikt te maken voor hout of beitelhouder aanpassen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.