Welke klem voor geleiderail Bosch GKT55 invalzaag

EdwinH

Actieve deelnemer
12 dec 2018
33
0
Lelystad
Ik kwam een mooie aanbieding tegen voor een Bosch invalzaag met 2 geleiderails. Alleen zitten daar de klemmen niet bij. De winkel van de aanbieding heeft de klemmen niet op voorraad en ik vind de prijs eigenlijk ook belachelijk. 60 euro voor 2 simpele schroefklemmen. Nu zie ik verschillende klemmen van andere merken. Oa Bessey heeft mooie voor de helft van de prijs. Maar ik zie nergens maten of een melding dat ze ook in de Bosch geleiderails passen. Het gaat om de Bessey GTR12 set, met deze omschrijving:

Bessey GTR12SET Geleiderailklem 2 stuks voor de meeste bekende merken. Bijzondere kenmerken

* Speciaal gesmede vaste beugel voor moeren 12 x 8 mm.
* Voor het veilig monteren van geleiderails van de merken Festool, Protool, Metabo, Makita, Hitachi, enz.

Lang verhaal, korte vraag. Betekent 'enz.' ook Bosch?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Deze gaan wel niet passen in een Bosch/Mafell rail, daar heb je een zeer dunne "lip" voor nodig. Ikzelf had gelukkig nog twee kleine schroefklemmen rondslingeren, die heb ik aangepast om tot volgend resultaat te komen... Niet zoveel klemkracht als grotere exemplaren, maar meer dan voldoende om de rail op zijn plaats te houden. Vaak gebruik ik de zaag+liniaal zelfs gewoon zonder klemmen.

20190707_211953.jpg
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Alleen zitten daar de klemmen niet bij.

Prijs u een gelukkig man!! Deze klemmen zijn namelijk het zwakste punt van een verder goed werkend railsysteem. Ik bedoel dan het onderstaand type (bosch fsn kzw):
51eevbdQlLL._AC_SX679_.jpg



De winkel van de aanbieding heeft de klemmen niet op voorraad en ik vind de prijs eigenlijk ook belachelijk. 60 euro voor 2 simpele schroefklemmen.

Wacht tot je ze geprobeerd hebt! Zelfs geen 2 euro waard.

Ze zijn echt van ondermaatse kwaliteit: positioneren werkt niet soepel en het mechanisme om te lossen zat bij mij na enkele keren gebruik al speling op waardoor klemmen lossen moeilijk gaat.

Zelf maken is niet zo gemakkelijk omdat de schacht zo smal is.

Qua compatibiliteit is het systeem van bosch hetzelfde als Mafell, en dat laatste is wél een degelijk merk, helaas ook duurder. Maar als ik die van mij ooit moet vervangen, vervang ik ze met de Mafell "F-SZ".
mafell_7_inch_quick_lever_clamps_f-sz_180mm_pair_207770_for_guide_rails.jpg
205399_f-sz_1.jpg
 

EdwinH

Actieve deelnemer
12 dec 2018
33
0
Lelystad
Hmmm, heb nu de FSN SZW al besteld. Komt vd week allemaal binnen, komend weekend maar eens uitproberen. Benieuwd naar de kwaliteit. Zou een beetje zonde zijn als je een prima zaag hebt, maar de klemmen de pret verpesten.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik heb die ook van bosch en bij mij geen enkel probleem. Gebruik ze niet altijd alleen bij de 3100 lineaal of niet rechte vlakken anders zijn ze zelden nodig.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Volgens mij niet, lijkt me te dik. Zeker aangezien ze in de Triton rails in een t-track slot zitten.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik vind dat zelf lassen idee wel een slimme. Dit soort klemmen zijn erg handig om in snelspanklem te hebben, want je wilt de rail altijd met één hand vasthouden. En het is niet altijd handig om de normale lijmklemmen met één hand te bedienen. Misschien dat ik een kennis vraag wat te lassen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.