(TIP) Holz Her Bandschuurmachine

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Holz-Her bandschuurmachine (HBS 110?)
25 euro bij de Gemini kringloop in Rosmalen. Zit nog maar een kort stukkie kabel aan, ziet er verder aardig uit, stevig gebruikt, maar daar kunnen ze tegen. Zou wel even proberen om hem aan te zetten daar, kijken of de lagers/ koolborstels niet te ver heen zijn.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Geen idee, het leek mij voor zo'n solide apparaat niet zo gek, misschien krijg je er nog wat af gepraat. Volgens mij was die band 100mm breed of zo, dat zijn niet de machines die je voor 5 tientjes bij de bouwmarkt koopt.
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Nee ok, maar desupport voor een machine als deze is compleet weg. Werkt met riemen en tandwielen die ook al een stuk heen zijn. Het is meer dat ik me afvrag wat die dingen zo duur maakt. Op eBay zijn ze 100€ of duurder
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Volgens mij zijn er een aantal professionele gebruikers hier op het forum die erbij zweren omdat ze niet kapot te krijgen zijn, en een Mafell of Festo met zo'n brede zool is al gauw 800 euro.
Maar inderdaad, als er wel iets aan kapot gaat heb je pech (denk ik, of zijn er nog vervangingsonderdelen te koop? Voor mijn B&D dn85 zie ik ook nog koolborstels en drive belts op eBay).
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Festool is dezelfde als holz her dus die laten ze daar maken. Dus als hij nog in goede staat is, niet duur. En ik denk dat Festool onderdelen ook er op passen en bij Festool is alles nog te bestellen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Volgens mij zijn er een aantal professionele gebruikers hier op het forum die erbij zweren omdat ze niet kapot te krijgen zijn, en een Mafell of Festo met zo'n brede zool is al gauw 800 euro.
Maar inderdaad, als er wel iets aan kapot gaat heb je pech (denk ik, of zijn er nog vervangingsonderdelen te koop? Voor mijn B&D dn85 zie ik ook nog koolborstels en drive belts op eBay).

Zulk een bandschuurmachine koop je niet van Mafell of Festool. Die zijn veel te duur. De Makita 9403 is de 'originele' machine en die heb je voor minder dan 300 euro in huis.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Toen ik 36 jaar geleden mijn scheepstimmerbedrijf opzette, had ik geen rooie rotcent. Via een kennis met goede contacten bij de Holz-Her importeur kocht ik toen een flinke partij tweedehands machines, die ter reparatie waren aangeboden maar te duur waren om officieel te repareren.
Sindsdien is ongeveer de helft van die machines overleden/gaan zwemmen/gejat, maar de andere helft heb ik nog dagelijks in (zwaar) gebruik. Daaronder ook twee van die bandschuurmachines. Het zijn perfecte dingen, lekker zwaar, stabiel, sterk en stil. Al meer dan 40 jaar!
Ernaast hebben vele andere machines gefigureerd van vele merken, maar die waren bijna allemaal veel sneller kapot of bijzonder onprettig om mee te werken (te licht, gammel, te lawaaiig, slecht vast te houden enz.).

Reparatie is meestal goed te doen: lagers vervangen kost een klein uur en een tientje. Alleen zaken als ankers en veldwikkelingen, die zijn niet meer verkrijgbaar.

Holz-Her is overgenomen door Bosch, die schaamteloos de Holz-Her logo's verving door Blauwe Bosch. De laatste jaren is Bosch weer zelf z'n machines gaan ontwerpen, en dat is een ernstige achteruitgang in kwaliteit.

Kortom: als je een goed draaiende Holz-Her tegenkomt: Kopen! En genieten! Een paar tientjes meer of minder is daarbij onbelangrijk.
Wim.
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Nu mijn interesse meer dan geprikkeld was voor een oud apparaat van een paar tientjes, even gaan kijken bij de Gemini in Rosmalen. Helaas: was verkocht. Hier kan dus een slotje op
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.