isobouw dakplaten aftimmeren - mag daar nog isolatie onder?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
OK, dus ik kan PIR-platen direct tegen het oranje aan maken (lijmen?), en doe dan klimaatfolie over de onderkant.

Iemand nog een goed idee hoe ik vervolgens het houten dakbeschot tussen 2 balken in monteer? Het dakbeschot wordt waarschijnlijk een naaldhout in 170 mm breed x 18 mm dik ongeveer, en de te overbruggen lengte is zo'n 120 cm. Mijn vrouw is geen voorstander van schroefgaten. Ik zou het een voordeel vinden als e.e.a. later nog eens losgehaald kan worden omdat we toch niet helemaal goed bedacht hebben waar evt. lichtpunten moeten komen. Bestaan er kliksystemen? Of moet ik toch dunne latjes aan de balken gaan maken en de planken in de groef spijkeren?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Je huidige isolatie platen moeten ook voorzien zijn van een dampremmende laag.
Deze zou tussen de piepschuim en de oranje plaat moeten zitten.
Dus heb je al 2 dampremmende laag in je dak zitten.
1 binnen en 1 buiten.

Dat klopt, primera schrijft dat, die uitspraak klopt volgens mij niet.

:D
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Als je het temperatuurverloop in je constructie bepaald kun je zien wanneer het vocht zal condenseren.
dat punt ligt bij voorkeur in de bestaande ISO BOUW plaat.
 
Als je het temperatuurverloop in je constructie bepaald kun je zien wanneer het vocht zal condenseren.
dat punt ligt bij voorkeur in de bestaande ISO BOUW plaat.
Als je onder de nieuwe isolatie een dampdichte folie of klimaatfolie aanbrengt dan kan er geen vocht meer in de isolatie komen.
Theoretisch kun je dan wel bepalen waar het dauwpunt in de isolatie komt te liggen, maar is feitelijk gewoon overbodig.

M.vr.gr. Jan
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
dan moet je wel heel netjes de boel hermetisch afsluiten.
dat is niet altijd heel makkelijk, als je bijvoorbeeld banen folie aan elkaar plakt en het zou in de loop der tijd loslaten, dan heb je daar dus een lek!
als je weet wat er gebeurd kun je daar rekening mee houden.
 
dan moet je wel heel netjes de boel hermetisch afsluiten.
dat is niet altijd heel makkelijk, als je bijvoorbeeld banen folie aan elkaar plakt en het zou in de loop der tijd loslaten, dan heb je daar dus een lek!
als je weet wat er gebeurd kun je daar rekening mee houden.
Dan maar geen dampdichte laag aanbrengen en zeker weten dat het fout gaat???????

M.vr.gr. jan
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Het genoemde "dakleer" is niet alleen waterdicht maar ook 100% dampdicht. De lucht in de woning bevat water in de vorm van damp (dus onzichtbaar). Hoe warmer deze lucht, hoe meer damp er in kan zitten. Deze lucht komt ook, via naden tussen de platen en langs de randen bij men etc, tegen de onderzijde van het "dakleer". 's Winters is dit dakleer koud, de lucht koelt af en condenseert. De dunne spaanplaat daaronder wordt nat en kan niet drogen. Pas bij voldoende warmte dus 's zomers kan dit gaan drogen. De metalen dakpan plaat helpt daar niet aan mee. Het spaanplaat van 3 of 8 mm van de isobouw dakplaten kan hier slecht tegen. De oplossing is om te zorgen dat er geen lucht = damp van binnenuit in de gehele dakopbouw ( plafond tot dakleer) kan komen, ook niet via lekkage via elektra pijpen of lekkende naden. Dampdicht aan de onderzijde dus. Probleem is dan wel dat vocht wat er nu al zit niet meer weg kan. Dat kan soms worden opgelost met enkele ventilatie gaten (boren) nabij de 4 hoeken van het dak. Extra isolatie boven de onderste dampdicht laag kan wel maar hoe beter de isolatie hoe meer risico op condensatie omdat echt "dampdicht" nauwelijks realiseerbaar is en verouderende materialen damplekkages veroorzaken.

Daarnaast lijkt mij ook de constructie zelf veel te licht, 5x15 cm op 115 cm hoh en ca 3 m1 overspanning komt zelden voor. Ook de dakplaat voldoet her niet, die is voor een echt hellend dak waar niet op gelopen kan worden. In feite is het alleen een isolatieplaat van 10 cm met 2 x een zeer dunne spaanplaat, met een overspanning van ca 1,10 m1 tussen de randregels van de dakplaat. Dit is geschikt voor een (bijna) platdak.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat betreft de constructie: gelukkig is het een vrij plat dak (hoek 30-35 graden), dus dat scheelt. Verder zijn de balken 55x175 mm, dus dat scheelt ook al weer een beetje. De constructie is verder zoals hij is; we hebben het zo gekocht.

Wat betreft de isolatie: ik begrijp damp weghouden uit de constructie belangrijk is, en dat te goed isoleren dus eigenlijk een slecht idee is. Dat is wel jammer. Is er verschil in kwaliteiten folie?
 

tuoh

Oud hout
Jawel, die bedoel ik. Dat zijn tegenwoordig DE folies voor probleemgevallen:p
Word heel veel toegepast bij renovatie, omdat je hier niet altijd de "juiste" opbouw kan volgen, of niet juist kan achterhalen wat de oorspronkelijke opbouw was.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Als het buiten koud is en binnen warm dan wordt de lucht temperatuur in de isolatie ook gestaag lager. Afhankelijk van de hoeveelheid damp in de lucht (dit kan variëren) is er een punt waar condensatie ontstaat (en dus nattigheid). Alle constructie hierboven wordt dus nattig. Hoe dikker het isolatie pakket hoe meer materiaal er boven dit punt aanwezig is. Balken van 17,5 cm zijn heel wat beter maar de h.o.h. is toch wel erg veel, maar oké.

In deze situatie is misschien nog een andere manier van isoleren, n.l. buitenisolatie. Dan haal je tijdelijk de dakpanplaten weg, brengt isolatieplaten (watervast) op het dakleer aan en herplaatst daar over de gedemonteerde dakpanplaten. Alle randaansluitingen moeten dan wel worden aangepast maar het bestaande risico van condensatie wordt dan alleen maar kleiner. De zone waar de condensatie zou kunnen optreden ligt dan vaker boven het huidige dakleer en dat is geen probleem daar. Wel blijft het verstandig een gewone goede damp dichte folie aan de warme zijde (en zo damp dicht mogelijk aangesloten) aan te brengen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mogelijk is er ook gewoon geen risico meer op condensatie in een extra pakket isolatie wat onder de bestaande isolatie wordt aangebracht. Gewoon omdat de 10 cm die er nu is er voor zorgt dat het condensatiepunt niet bereikt wordt.
Met dit programma kan je een beperkte simulatie doen.
https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/?
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Buitenom isoleren gaat hem helaas niet worden - dat is volgens mij een vergunningsplichtige actie, en ik denk dat we dan ook nog eens te hoog worden in relatie tot het bestemmingsplan. Los daarvan is dat iets dat je liefst door een grote ploeg mensen in een hoog tempo laat doen, wat financieel dan weer nadelen heeft.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mogelijk is er ook gewoon geen risico meer op condensatie in een extra pakket isolatie wat onder de bestaande isolatie wordt aangebracht. Gewoon omdat de 10 cm die er nu is er voor zorgt dat het condensatiepunt niet bereikt wordt.
Met dit programma kan je een beperkte simulatie doen.
https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/?

ubakus.jpg

Ik heb de opbouw gesimuleerd van binnen naar buiten, met een sd=100 mm folie ipv de Intello Plus (wordt aangegeven als sd=75) en 60 mm PUR. Geeft relatieve luchtvochtigheid van plm. 83% bij het dakleer. Enige nadeel is dat ik niet echt iets voor mijn dakpanplaten kan vinden. Deze zijn volgens mij aanzienlijk luchtiger dan de 'trapezoïdal sheets' van metaal die ik nu gekozen heb, en scheelt duidelijk; zonder deze laag kom ik op 78%.

Als ik de PUR laag dikker maak, gaat de die 83% iets omlaag, bv. 80 mm geeft 82%, en 150 mm geeft 81%.

Aan de andere kant: als ik de huidige opbouw simuleer, komt er 100% uit ter hoogte van het dakleer. Gelukkig is er net een schoorsteen geplaatst voor een houtkachel en zat ik er onder piepschuim e.d. op te vangen, en ik heb geen nattigheid gevoeld.

In ieder geval denk ik dan, dat als die 'hoogste relatieve luchtvochtigheid in de constructie' de waarde is om op te sturen, het met extra isolatie beter wordt.

Hét kritische kenmerk van het isolatiemateriaal blijkt de dampdichte afdekking met aluminium aan beide zijden te zijn, alles met mu=1000000 voldoet, alles zonder geeft condens.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.