Zelfbouw van Diktebank

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ha Allen,

Onlangs van Rik een mooi partijtje hout ontvangen en zelf een zwaluwstaartmal gemaakt. Maar nu moet ik nog hout zien te vlakken en op dikte zien te maken. Moet dus eigenlijk een vlak- en van dikte bank hebben maar heb geen zin om er nu veel voor te betalen. Dus dan zelf maar maken....

Ik heb een electrische schaaf (van voor de oorlog) die ik dacht hiervoor te gebruiken. Ik was van plan de schaaf op een soort geleiding te monteren zoals in dit plaatje. Met de 4 draadstangen kun je de verstelbare bodem op hoogte stellen. (er kunnen 4 linealen naast elk sleufgat om dit proces te versnellen.



Ik verwacht niet dat je milimeters per keer weg kunt halen, maar dat hoeft ook niet.
Vraag: Zal het kunnen werken?

Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dit had je bij electrisch gereedschap moeten zetten ipv bij handgereedschap ;)

Maar goed als antwoord op je vraag. De handschaaf is op zn kop gemonteerd te gebruiken als vlakbankje. (Let wel op, je hebt geen bescherming over je messen, dus wees alsjeblieft voorzichtig.) Haaks maken zal niet gaan, of je moet er zelf een geleider langs maken. Van dikte is lastiger omdat je geen doorvoer rollen hebt en het princiepe van een van dikte anders werkt. Daarbij breng je met de onderste tafel je werkstuk naar de rollen/messen. Bij het idee wat jij hebt zal je de hoogte invoer exact gelijk moeten zetten aan de dikte van je hout en met wat duwen en trekken zal je je hout er wel doorheen krijgen. Of dit echt fijn gaat werken, ik denk het niet.
Je zou kunnen gaan van dikten door de vlak functie te blijven gebruiken.

Als je verwacht vaker hout te moeten gaan vlakken/vandikten, dan zou ik toch maar op zoek gaan naar een klein machientje. Mocht dit iets eenmaligs zijn, is er vast wel een timmer werkplaats in de buurt die dat voor je wil doen.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Joris,

Ik had hem inderdaad bij electrisch gereedschap moeten plaatsen. Iets te snel geklikt! Mischien dat Baas hem kan verplaatsen.

Ik ben nog aan het denken waarom het niet als vandikte bank zou werken. Dat komt met name omdat ik een vandikte bank eigenlijk niet ken. Ik zal binnenkort maar eens een proef doen en zien hoe het wel of niet werkt! :D

Aan de andere kant heb je gelijk dat voor een eenmalig project ik beter naar een werkplaats kan gaan of anders zelf iets echts aanschaffen. Aan de andere kant vind ik het wel leuk ok te begrijpen hoe het zou moeten werken, maar het blijft gepruts!

Thom
 

Bertus

Actieve deelnemer
1 feb 2011
42
0
Als je je hout vlak heb gemaakt zal het nooit overal even dik zijn.
Bij een vandikte bank zitten daarom rollen die geveerd ophangen.
Als je hout te veel van dikte verschild, zie je soms als je het door de bank duw, hij op sommige plekken nog niet heeft geschaaft.
Als je de rollen niet heb, gaat het hout klapperen en kan terug slaan.
Met veel moeite zou er wel wat te maken zijn, maar ik zou zoals boven vermeld, of naar een timmerman gaan, of een kleine machine kopen.
Ik weet niet hoe de goedkoopste werken, die kosten maar een paar honderd euro.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Thom,

Het is wel een uitdaging hoor, zelf een vandiktebank maken. Wat Joris al aangaf lijkt ook mij het kijken naar een klein model een goede optie. Tweedehands zijn deze ook goed te koop. Hugo heeft een oude HM2 op de kop getikt en is nu druk bezig met de restauratie.

Veel succes
 

tuoh

Oud hout
Leuk idee, en het gaat nog werken ook, er zijn vroeger enkele fabrikanten geweest die dergelijke hulpstukken produceerden om van je handschaaf een vandikteschaaf te maken.

De functie van de rollen word hier voor een deel overgenomen door de verstelbare voorste schaafzool, terwijl het vaste deel van de schaafzool werkt als achterrol, en dat is geen probleem, je hout is hier dan al op dikte.
Afhankelijk van het type machine ga je niveauverschillen tot ong. 3mm kunnen verwerken in één gang.
In tegenstelling met de grote machines ga je hier af te rekenen krijgen met "snipe" bij het invoeren, maar eens je hout op de achterste tafel komt is dit probleem voorbij. Je voorziet dus best een 100mm overlengte.
Voor wat klein schaafwerk gaat het zeker werken, niet snel, maar het kost dan ook niks.
Experimenteren dus.

Ps: 1 tip, plaats die achterste draadspindels halverwege tussen schaafas en achterkant machine, en maak je verstelbaar blad achteraan ook wat langer, dat mag gerust 100mm achter de schaaf uitsteken, dat gaat vlotter werken.


Veel succes,

André
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
tuoh zei:
Leuk idee, en het gaat nog werken ook, er zijn vroeger enkele fabrikanten geweest die dergelijke hulpstukken produceerden om van je handschaaf een vandikteschaaf te maken.

De André

Toevallig kwam ik vandaag op MP deze tegen: http://link.marktplaats.nl/418028176

heb gister geboden op de Inca schaaf uit de link van De Haan, maar vandaag was de advertentie verwijderd en heb geen reactie gekregen....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.