Buitenprofiel volgen met bovenfrees

vogels

Nieuw lid
25 dec 2018
13
1
Ik wil een buitenprofiel naar binnen kopiëren. Ofwel een buitenprofiel met radiusen volgen met de bovenfrees en naar de binnenkant van het product zetten. Denk b.v. aan een rand in een snijplank.

Voor rechte stukken gebruik je een rechtsgeldig om dat te doen, maar hou doe je dit bij een product met een radius?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
echt een vraag die om een foto vraagt. Maar als ik je goed begrijp kun je dit met enig beleid met een volgwiel doen. Zoiets:
RT0700C.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Bij een gewone bovenfrees met een geleider met zo'n hap er uit, kan je een plaatje over de hele lengte monteren. Bij mijn Festool zitten er twee van die kunststof plaatjes op. Die haal ik er af en dan gebruik ik de gaatjes om een stripje 6 mm trespa te monteren.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Een mal maken parallel aan het te volgen profiel. Bijvoorbeeld eerst kopie van werkstuk met kopieerfrees maken van stukje Mdf. Dit verkleinen met bijvoorbeeld opeenvolging van rabatfrezen en kopieerfrees. Mal op werkstuk klemmen en als geleider gebruiken.

Hoe kwam de complexere vorm in het werkstuk? Mogelijk kan dezelfde mal dienst doen voor het vormen van buitenste contour & binnenste profilering met gebruik van andere kopieerring ofzo? Of kan je langs deze weg het aantal arbeidsgangen reduceren.
 

vogels

Nieuw lid
25 dec 2018
13
1
Dat volgwiel is wel een interessante optie, al moet je daar nog steeds erg opletten. Zal zelf ook aan zoiets te denken maar dan met twee lagers.

@chevvy66 begrijp niet helemaal wat jij bedoelt.

@Bart, zocht naar een oplossing zonder mal. Het is nogal groot, dus kost teveel materiaal.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik wil een buitenprofiel naar binnen kopiëren. Ofwel een buitenprofiel met radiusen volgen met de bovenfrees en naar de binnenkant van het product zetten. Denk b.v. aan een rand in een snijplank.

Voor rechte stukken gebruik je een rechtsgeldig om dat te doen, maar hou doe je dit bij een product met een radius?

Misschien even wat fotootjes hier plaatsen?
 

vogels

Nieuw lid
25 dec 2018
13
1
Dit is de vorm,
Het buitenprofiel krijg ik wel gemaakt kwestie van zagen/frezen en de binnenradius kan ik wel boren.
Afmetingen: 650mm x 450mm x 12mm denk dat ik multiplex ga gebruiken.

het profiel wil ik naar binnen kopiëren (donker bruin), het volgwiel voorstel is een optie, al moet je ook daarmee erg opletten
Knipsel.JPG
 

Bijlagen

  • Knipsel.jpg
    Knipsel.jpg
    47,9 KB · Weergaven: 121
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
eigenlijk moet je alleen de 90 graden bocht één keer nauwkeurig maken en één keer die 180 graden binnenbocht en dan met kopieerfrees
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.