Twee middeleeuwse schilderijen

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Tijdens het surfen kwam ik twee oude afbeeldingen van houtbewerkers tegen. Altijd leuk om te zien.

The-Four-Social-Conditions--Work-large.jpg


http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jacopo_da_Ponte_002.jpg
 

WR1944

Oud hout
Ik vind het nog steeds verbazingwekkend wat een prachtige werkstukken in de laat-Middeleeuwse periode met die in onze ogen zo primitieve gereedschappen gemaakt konden worden. Het is natuurlijk een voortdurende ontwikkeling geweest maar vooral de industrialisatie in de 18e en 19e eeuw zorgde voor veel rijkdom bij de industrielen en die wilden dat graag laten zien. Dat gaf een geweldige ontwikkeling te zien in gereedschappen en constructie-methoden. En van die ontwikkeling maken we nog steeds gebruik. Er wordt nu nog steeds terug gegrepen op de boeken uit die tijd. Gelukkig kunnen we die nu gratis op het Internet inzien.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hij kijkt niet echt blij dus leuk werk was het niet volgens mij....

zit hij nou ook in de gevangenis met die tralies voor de ramen of is hij bang dat zijn vrouw wordt gestolen :mrgreen:
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Fascinerend altijd hoe ze dat toen deden. Ik ben geinspireerd en heb er een rits andere opgezocht.
Terzijde, wat is dat voor een monsterschaaf? Is die nog wel te hanteren of is de schaal fout?

icover.jpg


bookbinder1.jpg


painting-merodealtarpiece.jpg


En mijn favoriet:
tkold1.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Houthasses zei:
Terzijde, wat is dat voor een monsterschaaf? Is die nog wel te hanteren of is de schaal fout?
Welke schaaf bedoel je? Op het tweede plaatje is een boekbinder bezig om de rug op een boek te zetten. Je favoriet is geen houtbewerkingsgereedschap maar een oorlogswerktuig: een trebuchet. Zo te zien staat de verdedigers een onplezante verassing te wachten: ze gaan een dood paard op hun dak krijgen... Volgende forumprojectje? ;-)

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat is wel een hele brede rijschaaf.
Maar schilders in die tijd waren niet zo bezig met alles precies in verhouding te tekenen. Belangrijke zaken werden groter getekend dan onbelangrijke. En perspektief stond nog in de kinderschoenen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Lache dat hij op een gegeven ogenblik een andere hamer gaat halen.

Jammer van dat lawaai op de achtergrond.
Ik had namelijk graag het geluid van de schaaf gehoord.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dat perspectief van de werkbank viel mij idd ook op.

Maar ik ben de laaste tijd wat met google sketchup bezig, maar dat perspectief vind ik ook raar.
 

WiSpi

Nieuw lid
6 jun 2010
20
0
Over grote rijschaven gesproken: als kind zag ik in een historisch museum in Insbruck een lange rijschaaf met 5 handvatten erop, die door 5 man werd gebruikt. Ik schat dat hij wel 20 cm breed was en ook 5 beitels had.
Ik denk dat die ook wel 5 meter lang was.

Waarom en waarvoor deze gebruikt werd was mij niet duidelijk. Zat toen net in de 2e klas van de LTS en leerde net te schaven met een rijschaaf van een meter lengte.

Wim
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.