Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Twee middeleeuwse schilderijen

Tijdens het surfen kwam ik twee oude afbeeldingen van houtbewerkers tegen. Altijd leuk om te zien.

http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi..._Ponte_002.jpg

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Re: Twee middeleeuwse schilderijen

Ik vind het nog steeds verbazingwekkend wat een prachtige werkstukken in de laat-Middeleeuwse periode met die in onze ogen zo primitieve gereedschappen gemaakt konden worden. Het is natuurlijk een voortdurende ontwikkeling geweest maar vooral de industrialisatie in de 18e en 19e eeuw zorgde voor veel rijkdom bij de industrielen en die wilden dat graag laten zien. Dat gaf een geweldige ontwikkeling te zien in gereedschappen en constructie-methoden. En van die ontwikkeling maken we nog steeds gebruik. Er wordt nu nog steeds terug gegrepen op de boeken uit die tijd. Gelukkig kunnen we die nu gratis op het Internet inzien.

Hij kijkt niet echt blij dus leuk werk was het niet volgens mij....

zit hij nou ook in de gevangenis met die tralies voor de ramen of is hij bang dat zijn vrouw wordt gestolen :mrgreen:

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Ik denk dat laatste, want ze is natuurlijk wel woest aantrekkelijk met dat zwarte kapje op. :mrgreen:

Fascinerend altijd hoe ze dat toen deden. Ik ben geinspireerd en heb er een rits andere opgezocht.
    Terzijde, wat is dat voor een monsterschaaf? Is die nog wel te hanteren of is de schaal fout?

En mijn favoriet:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Houthasses
    Terzijde, wat is dat voor een monsterschaaf? Is die nog wel te hanteren of is de schaal fout?
    Welke schaaf bedoel je? Op het tweede plaatje is een boekbinder bezig om de rug op een boek te zetten. Je favoriet is geen houtbewerkingsgereedschap maar een oorlogswerktuig: een trebuchet. Zo te zien staat de verdedigers een onplezante verassing te wachten: ze gaan een dood paard op hun dak krijgen... Volgende forumprojectje? ;-)

Arthur

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

De schaaf op plaatje 1.

Da's toch gewoon een rij/reischaaf?

Dat is wel een hele brede rijschaaf.
    Maar schilders in die tijd waren niet zo bezig met alles precies in verhouding te tekenen. Belangrijke zaken werden groter getekend dan onbelangrijke. En perspektief stond nog in de kinderschoenen.

Forum Rechten