Problemen met Robland X31

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Net terug uit Zweden waar de Robland X31 uit 2000 staat, de machine is weer niet betrouwbaar gebleken. Ik begin wat moedeloos van deze machine te worden:

- Probleem 1: Toen ik mijn machine kocht was de motor van de Frees kapot, dit is een 400v motor die op twee snelheden kan draaien. Deze heb ik vervangen en sindsdien geen problemen meer. Sinds kort kan de freesmotor nog alleen op 3000tpm draaien op 6000tpm gaat die brommen en niet draaien.
- Probleem 2: Wanneer ik de vlakbank open heb gehad wil 9 van de 10 keer helemaal niks meer starten (zaagtafel, frees, vlakbank/vandikte). Ik heb de schakelaar die bij gebruik van de vandikte bank de zaag en freesfunctie blokkeert uitgebouwd (kan je niet bij moet je de machine kantelen:(), dit lijkt een simpele aan uit schakelaar te zijn die wordt ingedrukt wanneer je de tafel open of dicht hebt (hoe die precies bediend wordt weet ik niet er zit een koppeling met beide tafels en de afzuigkap in ieder geval). Deze doorgemeten maar lijkt goed te werken, de onderbreking is bij ingedrukte stand.
- Ik kan er systematisch niet achter komen wanneer die het weer doet. Soms werkt de machine gewoon weer. Enige systematische is dat zolang ik niet aan de tafels van de vlakbank zit de machine gewoon blijft werken. Het probleem doet zich ook voor terwijl ik de standenschakelaar uitgebouwd heb.

Is er iemand die weet hoe dit probleem systematisch te onderzoeken/op te lossen?
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het omschakelen van toerental van de frees gebeurd toch met een schakelaar waar de 3 fases ingaan en 2x3 fases eruit? Officiële naam weet ik niet. Functioneert die goed? Ik heb die er hier tussenuit gehaald, want één fase bij het lage toerental werd niet altijd doorverbonden. Ik gebruik dat lage toerental toch nooit.

Die beveiligingsschakelaar, tja die zal wel niet volledig ingedrukt worden door vuil oid. Er tussenuit halen mag officieel niet, maar wordt vaak gedaan. Als je er alleen zelf mee werkt zou dat een optie kunnen zijn.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
De frees had ik niet zo hard nodig heb sponning maar op de cirkelzaag gezaagd. Het zijn inderdaad 2x 3 fasen dacht ik, welke dit op de schakelaar (alle functies zitten op dezelfde schakelaar) zijn weet ik even niet maar is handig om het daarop door te meten.

Standenschakelaar ligt nu los maar aangesloten (bedrading). Als de schakelaar niet is ingedrukt werkt de ene keer alles en de andere keer wil niks meer starten. Ik weet niet of dit normaal is? Dit probleem vind ik ook het ergste, de machine is nu ontzettend onbetrouwbaar wat een hoop frustraties oplevert.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb geen combi, dus hetzelfde zullen de schakelaars wel niet zijn.
Als een 3 fase motor bromt, loopt deze maar op 2 fases. Als dat te lang duurt brand deze door.
De originele motor was kapot schrijf je, dan lijkt de omschakelaar de eerste verdachte. Die schakelaar is eenvoudig door te meten.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ga ik zeker doen als ik weer terug ben. De oude motor is waarschijnlijk doorgebrand door waterschade. De machine had buiten gestaan tijdens regen bij de vorige eigenaar. De freesas liep daarom zwaar, ik heb daar de lagers van vervangen en daarna de motor. De motor heeft daarna zo'n 3 jaar probleemloos gewerkt. Overigens gaat het lampje wel branden bij 6000tpm.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het lampje wordt aangestuurd door de magneet schakelaar en hier zat die voor de keuze schakelaar van de snelheid.
3000-0-6000 zijn de mogelijkheden. Ook op stand 0 gaat het lampje branden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Het probleem van je frees zit vermoedelijk in de schakelaar. Er doet een fase niet mee. De problemen met de schakelaar van de vlaktafels kan overal in dat stuurstroomcircuit zitten. Zie een elektrisch schema van je machine op de kop te tikken.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Gevonden, aansturing is 24v? Voor mij moeilijk te lezen schema (gebrek aan kennis).
EJOvJre.jpg
 

Bijlagen

  • schema.jpg
    schema.jpg
    24,9 KB · Weergaven: 196
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: LvdE

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als ik de tekening bekijk zijn er een aantal zaken die ik daaruit kan lezen:
K1 is het hoofdrelais dat met de start en stop knoppen wordt bediend.
S1 is een set mechanishe schakelaars die per functie de juiste motor aansturen als K1 eenmaal ingeschakeld wordt.
In S1 zit ook een contact wat de Start-Stop schakeling onderbreekt als S1 niet helemaal in de juiste stand staat.
au1 en au2 zijn 2 veiligheids verbreek contacten die de tafels in de gaten houden.

S1 is dan ook degene die je moet verdenken in het geval van problemen met de frees motor in 1 van de 2 standen, zoals je ziet zijn daar 6 draden aan getekent, dit zijn de 3 spoelen, meestal worden dan in de lage toeren stand de spoelen in ster geschakeld, in de hoge snelheid worden de spoelen in driehoek gezet. Als er iets met 1 spoel aan de hand zou zijn zou die in beide standen niet draaien maar brommen.

Die schakelaar die je hebt gevonden is er maar 1 van de 2, dus er is er nog 1.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Bedankt voor de uitleg, daarmee snap ik de tekening een stuk beter. Dus hoofdschakelaar doormeten (als die niet veel kost neem ik er 1 mee vanuit Nederland) en opzoek naar het tweede veiligheids verbreek contact (die verdenk ik nog steeds), ze staan in serie zo te zien dus een kwestie van de draden volgen?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Misschien mis ik iets, maar als de stuurstroom wordt onderbroken, valt K1 af en is S1 stroomloos. Dan doet ook je schaafmotor het niet. Het lijkt me dat je de schaaftafels om hoog zet als je de vandikte wil gebruiken.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Vaak duwt de spaander kap van de vandiktebank ook die schakelaar in die anders door het blad bekrachtigd wordt.
Draden volgen,dan kom je vanzelf de schakelaars tegen.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Klopt aan de spaander kap zit ook een mechanisme dat de schakelaar bedient. Boven de schakelaar zit een soort bladveer die in een v-vorm wordt gehouden, de staven van de tafelbladen duwen hierop, de spaanderkap trekt de boel dan weer omhoog, ik denk om te voorkomen dat de motor aan gaat terwijl de kap niet goed staat. Over een paar maanden ga ik weer terug en op onderzoek uit. Nu ik er zo over nadenk is deze schakelaar dus niet het probleem maar de andere schakelaar die ik tot op heden nog niet heb gevonden.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bij de Hammer C31 zit er nog een schakelaar op het deurtje van de poelie van de frees. Deze beveiligd tegelijk ook de schuif die open moet om het zaagblad te wisselen.
Ik kan me wel niet herinneren dat mijn Robland ook uitgerust was met deze veiligheden.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Mijn vlak/vandiktebank Knapp had ook het probleem dat hij het dan wel dan weer niet deed, nu bleek dat inderdaad de veiligheidsschakelaar voor het verzetten van de afzuigmond stuk was. Heb via conrad een nieuwe besteld en is het probleem verholpen. Ik moet zeggen dat het wel even puzzelen was door de elektricien alvorens het probleem boven water kwam.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Goed dat deze thread nog beschikbaar is. Heb nu hetzelfde probleem. Machine wil plots niet meer starten na 1.5 jaar met horten en stoten starten.
Ander advies wat ik heb gehad is de condensator controleren. Deze geeft vaak een beeld van dan wel - dan niet starten om er uiteindelijk de brui er aan te geven.
Maar bovengenoemde opties ga ik ook bekijken. Bedankt.

Groeten Jan.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
S1 is dan ook degene die je moet verdenken in het geval van problemen met de frees motor in 1 van de 2 standen, zoals je ziet zijn daar 6 draden aan getekent, dit zijn de 3 spoelen, meestal worden dan in de lage toeren stand de spoelen in ster geschakeld, in de hoge snelheid worden de spoelen in driehoek gezet. Als er iets met 1 spoel aan de hand zou zijn zou die in beide standen niet draaien maar brommen.

Ster -driehoek is iets anders,dat is voor opstart .Dit is een 2 toeren motor vaak ster-dubbel ster genoemd.
Als hij de motor heeft vervangen door een 1 toeren motor zal dat nooit meer gaan werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.