Plannen van werkplaats, Houtskeletbouw.

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Maak er een bout in je betonpalen. Dan kan je hem helemaal waterpas stellen als je frame er opstaat.

Je wanden zou ik 44 x 94 maken. Kan je nog isolatie er tussen stoppen. Zal van de week even kijken wat ze adviseren in overspanningen en wand opbouw.
 
Laatst bewerkt:

Lion

Nieuw lid
10 apr 2013
12
0
Tja vakantie zit er niet echt in dit jaar en de planning staat een beetje op zijn kop. Maar goed, ik wil langzaam maar zeker toch eens concreet gaan starten. Binnenkort vakantie en als de zin er is zal ik een van de oude tuinhuizen gaan slopen en een start maken met de funderingspalen. (dan kan ik ook starten met het maken van foto's :) )
Een kennis van mij stipte aan dat ik de drie vloerbalken misschien beter van staal of aluminium kon maken in plaats van Vuren i.v.m. weersinvloeden. Wat is jullie mening daarover?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vuren i.v.m. weersinvloeden
vuren is een van de houtsoorten die zeker wanneer ze onbehandeld zijn, het snelst door vocht aangevreten worden
beter van staal of aluminium
alu heeft amper draagkracht & is duur
staal is ontworpen om te dragen & is een veelvoud beterkoop
heb jouw ontwerp niet gezien/bekeken, maar ik stel mij 2 alternatieven voor ivm de onderbouw
1) palen in de grond & daarop een draagstruktuur
2) een gewapende betonplaat van minstens 15 cm
de laatste heeft mijn voorkeur, omdat je op die plaat een ondermuur uit beton-/ of baksteen kan plaatsen
bovenop die ondermuur kan je met hout verder opbouwen, maar hou dat hout droog & pak minstens geïmpregneerd
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Op die drie balken heb je toch ook weer hout? Je moet zorgen dat die vloerconstructie vrij blijft van weersinvloeden. Maar kies je Douglas, dan win je al een hoop en kost het niet meteen de hele wereld. En als je het dan ook nog schildert met bv Tenco oranje menie, dan moet het tientallen jaren mee kunnen. Eventueel maak je nog een kruipruimte, zodat je nog eens kunt inspecteren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.