Combinatiemachine voor hobbygebruik - tips gevraagd

Doeterniettoe

Nieuw lid
17 sep 2019
7
0
Beste forumleden...

Als klusser/hobbyist wil ik bij mij thuis kleine herstellingen kunnen doen en het maken van raampjes en deurtjes voor in onze stallingen. Ik ben daarom op zoek naar een combinatiemachine, maar dit hoeft zeker geen professionele machine te zijn. Gewoon geschikt voor de particulier die eens wat wil doen.

Voorlopig heb ik eentje gevonden van TendoTools, maar ik heb hiervan nog nooit gehoord

https://www.tendotools.com/nl/houtbewerking/combimachines/combi-5-functies/mini-combi-tt156.html

Zijn er nog andere merken die compacte machines maken? Of machines die wat betaalbaar zijn voor de hobbyist? Alle tips welkom!
 

Doeterniettoe

Nieuw lid
17 sep 2019
7
0
Allicht wel, mijn grootvader had hier ook een robland staan. Zijn er reeksen die handig zijn voor een beginner
 

Matpin

Nieuw lid
3 sep 2019
11
0
Robland x31 is aan te raden; courante machine die je in mooie staat rond de 1500 euro kan vinden. Lx31 iets nieuwer en duurder. Nx310 nieuwst.

Lurem 260 is iets ouder maar ook erg degelijk. Meestal iets goedkoper dan de robland maar moeilijker wisselstukken.

Wel moeilijke markt om goede exemplaren te vinden als je er zelf niet veel van kent. Misschien iemand meenemen die er zelf een heeft...
 

Matpin

Nieuw lid
3 sep 2019
11
0
Praktisch misschien ook es kijken welke stroomaansluiting je hebt. Veel van deze machines draaien namelijk op drijfkracht
 

Doeterniettoe

Nieuw lid
17 sep 2019
7
0
Drijfkracht is geen probleem, aangezien er ooit eentje gestaan heeft is de aansluiting zowieso drijfkracht. Zijn er compacte modellen

Ik ben hier echt zo een newbie in...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Je kan ook een losse zaagmachine en een losse vlak vandiktebank voor dat geld aanschaffen. Daar kan je meer mee dan de machine uit je post. Die is meer voor poppenhuis meubels.
 

Doeterniettoe

Nieuw lid
17 sep 2019
7
0
Dat is ook een mogelijkheid, maar dan heb je een grote ruimte nodig. Zijn er nog andere merken van machines. Ik kan er niet zoveel vinden eigenlijk
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb een tendotools machine staan. Zaagt uitstekend en vlak en vandikte doet het ook prima. Wat ik (nog) niet goed heb gekregen is de roltafel. Frezen zou kunnen op de as van de langgat inrichting. Wie dat bedacht heeft weet ik niet. Maar ik gebruik dit niet. Hele machine niet meer. Is wel een slag groter. Mag voor een vrij gering bedrag weg.
 

Doeterniettoe

Nieuw lid
17 sep 2019
7
0
Vroeger stond hier een robland machine, maar mijn grootvader was dan ook schrijnwerker. Bij mij zou het echt moeten dienen voor occasioneel gebruik..

@wim kluck welk type tendotools is het
 

Doeterniettoe

Nieuw lid
17 sep 2019
7
0
Ik heb een mooie lurem maxi 26 plus gevonden. De vraagprijs is 600. Kan ik mij hier een buil aan vallen? Op Franse forums wordt hij afgekraakt als niet nauwkeurig, maar alle waar naar zijn geld natuurlijk. Het moet dienen voor hobby gebruik...
 

Matpin

Nieuw lid
3 sep 2019
11
0
Als je er tegen loopt wel ja

600 euro lijkt me een no brainer voor een ‘mooie’ machine zoals je zelf zegt
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ik heb een mooie lurem maxi 26 plus gevonden. De vraagprijs is 600. Kan ik mij hier een buil aan vallen? Op Franse forums wordt hij afgekraakt als niet nauwkeurig, maar alle waar naar zijn geld natuurlijk. Het moet dienen voor hobby gebruik...

Heb naar een lurem multi 26 gekeken, let op dat de onderdelen van sommige machines niet meer verkijgbaar zijn. Daar Lurem al enige tijd uit de handel is.

Verder ben ik ook op zoek naar een combi machine, dus ik ga het draadje zeker volgen. Geluid en stof zijn voor mij een issue (naast ruimte) maar vraag me ook af of ik niet beter gescheiden machines (zagen & vlak-vandikte) kan aanschaffen.

Hoe zijn de meningen over de minimax machines?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.