Restauratie Boesch 510

remko

Actieve deelnemer
3 mei 2010
31
15
Kop van Noord-Holland
Hoi allemaal, na een pauze ben ik sinds enkele weken weer wat meer met de Boesch aan het werk. Dashboard heb ik helemaal nieuw gemaakt en dat staat nu in laklaag 6. Ik heb zorgvuldig om de hete brei heengewerkt maar na een paar dagen de antiqair uit te hangen heb ik nu besloten dat mijn sprayrails niet levensvatbaar zijn. Deze moeten vernieuwd worden en ik heb geen idee hoe dit te doen. Ik maak even een nieuw topic aan omdat ik hiermee graag hulp zou hebben.

360.jpg

Bestaande sprayrail


360.jpg



360.jpg

Andere zijde, nog gemonteerd
 

Erik 1969

Nieuw lid
16 sep 2020
15
0
60
Zuid Oost Beemster
Hoi Remco,

Ben hier toevallig of misschien niet toevallig mee bezig maar ik heb twee balken mahonie gezaagd en met de decoupeer zaag naar het oude model uitgezaagd.
Dit gaat redelijk ben er nog niet klaar mee want ik wil er een zwem plateau achter maken wat deel uit maakt van de
sprayrails zoals jij dat benoemd.

Gr. Erik
 

remko

Actieve deelnemer
3 mei 2010
31
15
Kop van Noord-Holland
Dit is echt een moeilijke klus voor een werktuigbouwer zoals ik. En jouw ambitie ligt nog wat hoger daar je de sprayrails wilt integreren/laten aansluiten op een plateau.

Het is gelukt, de zijn klaar!:

360.jpg


360.jpg


360.jpg


360.jpg
 

remko

Actieve deelnemer
3 mei 2010
31
15
Kop van Noord-Holland
Nee, nog steeds geen gestrand project... maar het heeft wel te weinig (priori)tijd gehad..

Eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat ik op zag tegen een klus die er toch echt aan zat te komen maar deze week was ik heel stoer, ik heb de spiegel in zijn geheel verwijderd!

Deze heeft veel beschadigingen en gaten voor onnodige sensors en dergelijken. Rond de uitlaten is hij verrot. Hij bestaat uit drie horizontale delen.

IMG_5156.JPG
IMG_5194.JPG

Veel werk gehad om alle proppen en daarna de messing schroefjes te verwijderen. Gelukkig ging 99% er zonder problemen uit.
IMG_5369.JPG

IMG_5365.JPG

Hier het probleem waar deze post eigenlijk over gaat. Een oliespoor dat in het hout getrokken is.
IMG_5377.JPG


IMG_5375.JPG

Dus natuurlijk ook weer een paar vragen, ik hoop dat jullie een idee hebben; de zwarte vlekken, eerder al eens genoemd, is van olie. Dit is helemaal in het hout getrokken. Het hout is niet verrot maar hier gaat nooit lak op hechten. Mijn idee is om dit deel van de bodem eruit te zagen volgens de oranje lijnen en er een nieuw stuk (2 delen naar het midden toe) in te plaatsen.

Hoe zien jullie dat? is dit het beste idee? Andere vorm? Schuin inzagen vanwege het te lijmen oppervlak?
Kan ik hiervoor de D4 van Bison voor nemen?

Hoor graag je advies, bedankt alvast!
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Je zou het inderdaad zo kunnen doen. Als je een Schuine las met een helling van +/- 10:1 maakt heb je een mooie verbinding en voldoende lijm oppervlak. Zelfde geld voor de kielbalk in principe. Voor de lijm zou ik gewoon voor epoxy gaan. Deze is vergevingsgezinder dan een D4 lijm als de passing niet perfect is.

Maar misschien heeft iemand ook nog wel een manier/idee om de olie zover te verwijderen dat je het niet hoeft te vervangen.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Beste wensen, de foto's zijn mis gegaan denk ik. Voor de kielbalk zou je in principe hetzelfde kunnen doen. een schuine las van 12:1 zou ik aanhouden.
 

remko

Actieve deelnemer
3 mei 2010
31
15
Kop van Noord-Holland
045A12E7-D570-47C1-A174-FDD013373A73.jpeg

Dus.. besloten alles te verwijderen wat mij niet beviel.. Dat was meer dan ik voorzien had.

A1F67E59-6E83-4C93-8F7F-08A97CA95CF4.jpeg

Ongeveer een halve meter bodem verwijderd en vervolgens ook het twijfelachtige gedeelte van de kielbalk.

A88070B7-FECE-4E13-A4B9-BEB609ED6184.jpeg

Nieuwe kielbalk gedeelte netjes met een 1:10 schuine las geplaatst.

97C12143-6EA9-4F42-8E99-43DE50E38E07.jpeg

En twee delen nieuwe bodem op maat gemaakt en ingelijmd/geschroefd.

F2AA80C5-25F6-40EF-A41A-33FD783A3C11.jpeg

Nu is alle ellende verdwenen en kan ik eindelijk met opbouwen gaan beginnen, dat wil zeggen, de allereerste aanzet daartoe..
 
Laatst bewerkt:

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Remko dat is een flinke klus, ik wens je succes met dit moeilijke maar mooie project.

Gr.placebo
 
  • Leuk
Waarderingen: remko

remko

Actieve deelnemer
3 mei 2010
31
15
Kop van Noord-Holland
Hij is nu ingekleurd met uiteindelijk een sterk verdunde zwarte beits in meerdere lagen:

IMG_7147.jpeg

IMG_7150.jpeg


Daarna de eerste laag epoxy is aangebracht (De IJssel Variopox injectiehars):

IMG_7154.jpeg

IMG_7156.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.