Restauratie Boesch 510

remko

Actieve deelnemer
3 mei 2010
31
15
Kop van Noord-Holland
Het gevecht is begonnen. Het bovendek is ontdaan van alle chroomwerk en bekleding. Nu moet de coating verwijderd worden en dat gaat niet makkelijk! Met de brander tast ik het materiaal aan maar krijg ik geen enkele onthechting. Met krabben alleen kom ik niet door de laag heen omdat die simpelweg te hard is. Afbijt werkt op het bovenste laagje (afhankelijk van de soort).

De modus die ik heb gevonden: opschuren met 220 om de bovenlaag te openen, dan afbijt en vanaf dan (na wachten op droging) met de krabber aan het werk. Uiteindelijk sommige plaatsen nogmaals met afbijt en uiteindelijk schuren.

Heeft iemand een voorstel hoe dit beter zou moeten gaan? De coating is een bokharde epoxy...

360.jpg


360.jpg


360.jpg
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Festool Rotex in de vaste versnelling zetten, een schijf van korrel 60 er op en gaan met die banaan!
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Ik heb er ervaring mee :p Zelf zou ik beginnen met een bandschuurmachine met korrel 40 als de epoxy zo hard is, maar ik heb in mijn werk als scheepstimmerman al heel wat dekken geschuurd dus ik heb er misschien wat meer ervaring mee. Voor de doehetzelver is de Rotex veiliger.

Wel de roze/paarse schuurschijven van Sia gebruiken. Die zijn agressiever en de korrel blijft langer scherp.

https://www.nonpaintstore.nl/nl/sia...eed-f-tec-multihole-schuurschijven-125mm.html
 

remko

Actieve deelnemer
3 mei 2010
31
15
Kop van Noord-Holland
Allen, dank voor de stof tot nadenken en de snelle nuttige reacties. Ik heb niet geweten dat een excentrische schuurmachine (die ik gebruikte) iets anders is dan een Rotrex. Een bandschuurmachine is voor mij als niet-professional geen goed idee.

Ik wil het dek zo mogelijk behouden en daarom is het van belang om er niet doorheen te schuren. De fineerlaag lijkt 1-2 mm dik dus dat zou moeten lukken.

Dus.. Op mp een FESTOOL RO 150 FEQ-PLUS gevonden vandaag, morgen een test doen, ik ben benieuwd!
 

remko

Actieve deelnemer
3 mei 2010
31
15
Kop van Noord-Holland
Die lakfrees is wel heel heftig!

Vanndaag het aanbevolen schuurpapier erbij gehaald. Eens kijken wie hier gaat winnen...

360.jpg


...

...

Tijd voor een biertje!
Dit ging waanzinnig goed. Wel hard werken maar wat een beer van een machine!

360.jpg
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Jep, in de roterende stand zetten en dat ding gaat als een malle. Met een stofzuiger er op gaat het nog veel makkelijker. Met je linkerhand bij de aansluiting van de kabel pakken zodat je 'm vlak op het materiaal houdt en je rechterhand op de kop van de machine leggen om 'm te sturen. Of anders om als je links bent. Probeer het maar eens.
 
Laatst bewerkt:

remko

Actieve deelnemer
3 mei 2010
31
15
Kop van Noord-Holland
Met de Rotex gaat het verwijderen van de lak heel goed. Zeker icm de Siaspeed schuurschijven.

Waar ik al bang voor was, onder -niet originele verchroomde platen- is door het fineer heen geschuurd. Een volgende stap is om dit te repareren. Ik heb nog geen plan hiervoor. Moet ik stukken uitfrezen waarna ik er nieuw fineer in lijm, moet het gedeelte in zijn geheel weg waarna ik er een nieuw stuk gefineerd multiplex in plaats?

Eigen ervaringen zijn welkom als tips of advies!

360.jpg


360.jpg
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Zelf zou ik er 3mm fineer in lijmen. Dan zet je de bovenfrees op 2,5mm zodat het een fractie boven het dek uitsteekt en je het mooi vlak kunt schuren met de rest van het dek. Het komt ook mooi uit dat het aan de rand is want dan kun je de parallelgeleider gebruiken. En als je het zo doet dan valt het het minste op en ben je beide schroefgaten helemaal kwijt. Het fineer er in lijmen met epoxy of Bison D4.

16cad164-069b-403e-8ec7-3661b79d0409.jpg
 

remko

Actieve deelnemer
3 mei 2010
31
15
Kop van Noord-Holland
@Navivactiva, dank voor je instructie en lijmadvies. Dus niet een dunne fineer maar voldoende dikte..

@Paul, ja dat doe ik ook. ff is helaas niet van toepassing hier... in het kaalhalen zit nu een uur of 15 en ik moet nog een hele gangboord. Maar het gaat niet slecht, bovendien het is goede mindfulness.

Heb jij ook delen van de stootrand moeten vervangen (gedeelte waar de chroom stootlijst tegenaan zit)? Heb je daar nog adviezen voor, met name hoe het slechte deel te verwijderen zonder meer te beschadigen dan noodzakelijk? Ik neem aan dat hij behalve geschroefd ook verlijmd is.

360.jpg
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Ik had het "geluk" dat de lijm behoorlijk vergaan was en de rand er, na verwijderen van de schroeven, vrij gemakkelijk af te wrikken was.
Ik zou toch de hele lijst er af proberen halen. Veel makkelijker als je het dek (of delen) opnieuw gaat fineren.
Je kan met de bovenfrees de lijst er wel af frezen. Staat toch (redelijk) haaks op het dek.
 

remko

Actieve deelnemer
3 mei 2010
31
15
Kop van Noord-Holland
Nee, dit is geen draadje met een gestrand project!
Na een onderbreking nu weer volop aan de gang. Het hele dek is kaal en de reparaties in beeld.

Gisteren naar Paul geweest. Hij heeft mij een heleboel zeer goede informatie gegeven. @
Paul, hartelijk dank voor je hulp en tijd om mij zoveel te vertellen. Het heeft me vertrouwen gegeven om het volgende hoofdstuk te starten; volgende week gaat de frees in het dek:

360.jpg


Ik heb na een zorgvuldige selectie een mooi stuk fineer kunnen kopen van 2,5 dikte.

360.jpg


Vandaag de spiegel ontlakt. Deze blijkt toch van massief hout te zijn:

360.jpg


360.jpg


Helaas wel een probleem onder de epoxy en polyesterplamuur ontdekt:

360.jpg


Ik hoop maar dat dit geen voorbode voor de conditie van de kielbalk is...
 
Laatst bewerkt:

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Gaat de goede kant op, ik denk als ik de foto zo zie dat het er erger uitziet dan het is maar dat soort plekken zijn altijd gevoelig. Wel lijkt het dat de bodem in betere staat is als de spiegel? normaal gesproken verwacht je het andersom met plaatmateriaal. Is de bodem al eens vervangen?
 

remko

Actieve deelnemer
3 mei 2010
31
15
Kop van Noord-Holland
De bodem is inderdaad onaangetast. Of deze origineel is, weet ik nog niet.
Gisteren heb ik wat meer tijd genomen om te bekijken wat hier aan de hand is. Het blijkt niet verrot te zijn maar doordrenkt met olie of iets dergelijks (brandstoftank en vulopening zittten erboven). Ik heb het warm gestookt en het leek iets naar petroleum te ruiken. Aan de binnenkant ziet het er ook wat vaag uit, de verf is onderbroken/losgelaten en eronder is het ook zwart:

360.jpg


360.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.