Waar koop ik kopervet?

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Ik ga binnenkort een Stanley Bailey #4 weer werkbaar maken. Het is geen heel bijzondere schaaf, maar ik kon hem voor €25 op Marktplaats krijgen dus het leek me een prima eerste poging. Op internet kom ik heel veel informatie tegen, waaronder het advies om de schroefjes met wat kopervet in te smeren. Twee vragen daarover:

1. Doe je dit bij alle schroeven?
2. Is kopervet nog steeds het juiste materiaal? Of zijn er tegenwoordig smeermiddelen die beter geschikt zijn?
3. Waar haal ik een kleine hersluitbare tube kopervet? Kleine (20ml) verpakkingen die ik kan vinden zijn niet hersluitbaar, en hersluitbare verpakkingen zijn meteen veel te veel.

Alvast bedankt!
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
ik heb kopervet in zo'n "prittstick" dat is heel handig voor kleine projectjes. Ik dacht van bij de doehetzelf ofwel bij Fabory, dat kan ook.

Het kopervet zorgt er vooral voor dat de vijzen binnen x-jaar nog steeds los gaan. En bij een schaaf is elk vet eigenlijk geschikt, kopervet wordt gebruikt op plaatsen die warm worden. (Uitlaten van auto's enzo)

Kris
 
Laatst bewerkt:

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Kopervet is te krijgen bij de auto-onderdelen handelaar.

Zelf gebruik ik tegenwoordig keramisch vet
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Kopervet en grafietpasta is nog een "ouderwetse" manier om aangedraaide bout/moer de schroefdraad te beschermen tegen roest, zodat deze niet moer vast komt te zitten. Zoals Kris al schreef wordt met name bij schroefdraad verbindingen bij hoge temperaturen toegepast. Tegenwoordig gebruikt men zogenaamde "anti-seize", wat betere eigenschappen heeft als kopervet en vooral minder vet is. Het merk Molykote heeft een breed gamma in zijn pakket zitten.

Ik vraag me af of gewone huismiddel kroon-olie niet voldoende is, begrijp de reden van kopervet niet zo goed. Een drupje is voldoende om alles te smeren en deels te conserveren tegen roest. Kroon-olie is goedkoop en overal verkrijgbaar. De schroeven ga je toch regelmatig gebruiken, dan heeft kopervet niet zo veel zin.
 

remko

Actieve deelnemer
3 mei 2010
31
15
Kop van Noord-Holland
Je kunt inderrdaad keramisch vet (thermische pasta) overwegen, goed tegen vastlopen van schroefdraad en blijft bij hogere temperaturen zijn werk doen. Verder voorkom je corrosieve werking door potentiaalverschil tussen koper en je metaal, al is niet iedereen het over het optreden van dit effect eens.

Bijvoorbeeld Eurol NLGI 2. Een pot voor de rest van je leven...
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik ben er eigenlijk niet van overtuigd of vet wel aangewezen is voor een schaaf. Ik gebruik het in ieder geval niet. Het lijkt me dat vet stof doet vergaren rond de schroefdraad. Als ik een schaaf demonteer, ontroest ik alles met rode scotchbrite en WD40 en daarna doe ik er niks meer mee. Enkel nog af en toe de zool insmeren met olie of kaarsvet, om minder wrijving te hebben tijdens het schaven.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Zoals BossyRangs al zegt, gewoon geen kopervet bij een houtschaaf gebruiken. Kopervet wordt vooral in motoren gebruikt om bouten weer los te kunnen krijgen, ook als je bijvoorbeeld ijzeren bout in aluminium blok draait. Ik heb ook een stanly baily nr 4 van mijn vader geweest en daar zit denk ik gewoon vet op de schroeven, hij onderhield ze altijd tot in de perfectie. Echter heel miniem klein beetje op het puntje van de schroef. Meer niet.
 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Allen, bedankt voor de antwoorden! Ik ga me nog even verder verdiepen in de genoemde opties. Misschien moet ik die schaaf eerst inderdaad maar eens goed gaan ontroesten en een tijdje gebruiken en dan kijken in hoeverre ik eigenlijk een echt probleem heb..

Fijne dag nog!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.